Både Amedia og Polaris Media har kjøpt seg opp i Sverige det siste året.
Førstnevnte gikk sammen med gigantkonsernet Bonnier og kjøpte MittMedia foran nesen på Polaris - og sistnevnte kjøpte Stampen.
Nå skal begge selskapene være interessert i å sikre seg Sveriges sjette største mediekonsern, Hall Media, etter det Medier24 erfarer.
– Jeg kan hverken bekrefte eller avkrefte at vi er inne i en slik prosess, sier konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media til Medier24.
«Ingen kommentar», skriver konsernsjef Are Stokstad i Amedia i en tekstmelding.
Ingen av dem ønsker ikke å kommentere saken ytterligere.
Men kilder med kjennskap til prosessen forteller til Medier24 at det akkurat nå pågår en kamp om å sikre seg Hall foran nesen på den andre. Også flere andre har luktet på selskapet, som har vært forsøkt solgt flere ganger tidligere.
Eier flere aviser
Den dominerende aktøren i Sverige er Bonnier, som gjennom sitt eierskap i MittMedia omsetter for i underkant av syv milliarder svenske kroner. Like bak kommer Schibsted som alene omsetter for fire milliarder - men det er uten at Polaris og Stampen Media-investeringen er talt med.
Litt lenger ned på lista finner du Hall Media, som omsatte for 500 mill. svenske kroner i 2018 og som eier en rekke lokale aviser sør i Sverige - blant annet Falköpings Tidning, Jönköpings-Posten, Skaraborgs Läns Tidning, Smålands-Tidningen, Smålands Dagblad, Smålänningen, Tranås Tidning, Vetlanda-Posten, Värnamo Nyheter, Västgöta-Bladet og en rekke gratisaviser.
Konsernmessig er Polaris Media og Schibsted tett og kontrollerer store deler av det svenske markedet sammen med NWT (500 mill SEK), VK Media (300 mill SEK) og Stampen (1,4 milliarder SEK).
På den andre siden står Bonnier og MittMedia - som fra før har en god dialog med Amedia, som eier 20 prosent av sistnevnte selskap.
Medier24 har forsøkt å komme i kontakt med administrerende direktør Mats Tidstrand og styreleder Lovisa Hamrin i Hall Media uten å lykkes.