Gunnar Stavrum, ansvarlig redaktør og direktør i Nettavisen fotografert i redaksjonslokalene i august 2018.

Nettavisen og Gunnar Stavrum har flyttet til Amedia: – Med dem i ryggen skal vi utfordre de største avisene i Norge

Foreløpig er redaktør Gunnar Stavrum svært fornøyd med samboerskapet og de nye lokalene, selv om alt ikke har kommet ut av kassene enda.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I juli, midt under ferieavviklinga, flytta Nettavisen inn hos Amedia. Fra den ene sida av Akersgata og over til den andre.

– Folk har kommet tilbake fra ferie og funnet seg setene sine, sier Gunnar Stavrum, ansvarlig redaktør og direktør Nettavisen. 

Ved nyttår tok Amedia over hele eierskapet til Nettavisen. Are Stokstad, konsernsjef i Amedia kan røpe at det var Nettavisen selv som ivret med å flytte inn hos konsernet. 

Høsten 2017 ble det kjent at Amedia og Egmont ville dele opp Mediehuset Nettavisen AS i to: Amedia tok over Nettavisen.no, mens Egmont overtok Blogg.no, Side2 og Side3. 

Nettavisen var tidligere eid av TV2, som så solgte selskapet til sine egne eiere. 

– Når det er tre eiere er det alltid to som er enige, så da styrer eierne. Når det er to eiere, er de ofte uenige, som gir mer makt til ledelsen i bedriften. Men men en eier har den all makt. Det gir en ny virkelighet der vi før kunne være enerådige, men nå er en del av konsernet Amedia, sier direktør Stavrum. 

Stordriftsfordeler

Å ha én eier å forholde seg til, som de også deler lokaler med har mange store fordeler, mener redaktøren. 

– Lokaler er en av tingene. Det er utrolig deilig å slippe å ha resepsjon og adgangskontroll selv, sier han. 

Vedlikehold av bygg slipper de også. Men det å være en helt integrert del av konsernet gir også en del stordriftsfordeler de ikke hadde tidligere. 

Desken, med utsikt til bŒde nyhetsavdelinga og debatt, utvikling og sport. PåŒ desken: Vaktsjef Trine Stavsberg, frontsjef Morten Karlsen og vaktsjef Bjørn Vegar Digre.

– Vi kunne aldri ha lagd en plussløsning så kjapt uten å kunne hekte oss på Amedias abonnementssystem. Før måtte vi lære alt selv, og nå lærer vi av 63 andre avisers erfaringer. Det går også den andre veien. Vi har alltid vært kostnadseffektive og kjappe til å endre oss. Det er ting Amedia kan ha glede av å lære av, sier han. 

Plussløsningen ble lansert i januar i år. Nå har de nesten 5.000 abonnenter, kan Stavrum opplyse den 21. august. 

Hovedvirksomheten er likevel fortsatt å være en gratis annonsefinansiert nettavis. 

– Vi må ikke bli så fokusert på pluss at det overskygger alt annet. Derfor har vi ikke et mål om 20.000 abonnenter. Målet er at vi vokser med det aktivitetsnivået vi har, sier han. 

– Ramaskrik om nyheter var pluss

I tillegg til en del egenprodusert plusstoff, henter Nettavisen saker fra de andre avisene i Amedia. På spørsmål om det ville vært hensiktsmessig å starte en plussatsing uten å ha tilgang til de andre avisene, svarer Stavrum: 

– Det hadde vært vanskeligere og mer i strid med hva vi er. Nå får vi et nytt stofftilbud, og det å ha en plussløsning var overmodent. Leserne har ikke reagert negativt på dét, men mange lar vær å tegne abonnement. Men de får jo det de hadde før, sier han. 

Det egenproduserte stoffet bak betalingsmur er typisk featurestoff, forteller Stavrum. 

Nyhetsjournalistene i Nettavisen: Trond Lepperød, Magnus Blaker, Jørgen Berge og Heidi Schei LillåŒs.

– Det ville vært ramaskrik om nyhetsstoff lå bak pluss. Men jeg forstår at aviser som kommer fra en abonnementsøkonomi, er hardere på plussing enn oss. Vi kommer ikke fra den siden, vi kommer fra gratisverden, sier Stavrum. 

I tillegg til å hente saker fra Amedia-avisene har Nettavisen i vår sendt mye breddefotball til sine seere, som er produsert av avisene i Amedia. 

– Det er sinnsykt mye fotball, og det er populært. Men det er mentalt rart for oss. Vi har jo normalt bare skrevet om de største nasjonale fenomenene. Nå er en 2. divisjonskamp mellom Fløy og Nardo en ting vi har hos oss. Da må vi leite etter måter å vise at vi har den type ting, sier Stavrum. 

Og selv om det ikke er så mange som er interessert i en kamp mellom Fløy og Nardo, forteller Stavrum at det er «forbløffende» mange som er interessert i fotball i 2. divisjon. 

– Det blir en del abonnenter, sier han. 

– Aldri opplevd forsøk på politisk styring

Med utsikt til vaktsjefene - nyhetsredaktør Erik Stephansen i Nettavisen forteller at han er godt fornøyd med de nye lokalene i Amedia-bygget i Akersgata.

Da det ble kjent at Amedia overtok hele eierskapet til Nettavisen, gikk Stavrum ut på egen blogg og skreiv at ingen ting ville endre seg på det redaksjonelle innholdet. 

– Den seige myten som sitter sykt igjen er at Amedia er lik A-pressen, som er lik LO og Arbeiderpartiet. Det er 10 år siden det var sant. Jeg har jobbet i TV2, og har vært i deleierskap av Amedia siden 1996. Jeg har aldri noen gang i TV2, i TV2 Internett, eller hos Nettavisen opplevd forsøk på politisk styring selv i de årene de faktisk hadde eierskap, sier Stavrum og fortsetter: 

– At det fortsatt sitter så hardt igjen er utrolig. De har ikke fått med seg at Edda media og A-pressen har slått seg sammen, og i dag består av noen av de største borgerlige avisene langs kysten. De har ikke fått med seg at LO for lenge siden har solgt seg ut, og så er eid av en stiftelse. Amediaeierskap endrer ikke noe, jeg skriver mine meninger og har ikke opplevd at eierbedriftene har ment noe om det, sier han. 

Debatt-, utvikling- og sportsavdelinga til Nettavisen.

Det som har endret seg er allerede nevnte praktiske ting, som at de nå er i samme bygg som Amedia. Det at de bruker den samme teknologien, ikke bare plussløsning, men også på annonse og teknisk drift. 

– I stedet for at Nettavisen har egne annonseselgere, selger Amedias selgere den nasjonale summen av alle Amedias aviser. Det gir oss mye større nasjonal rekkevidde og gir oss et større salgsapparat. På programatic-annonser et det samme. Når du har større varelager, blir det mer interessant og du får bedre priser, sier han. 

I tillegg har Spray, content marketing-byrået til Nettavisen, fått det nasjonale ansvaret for content marketing i Amedia. 

– Skal ikke bli klin like

Selv om Amedia nå eier hele sjappa, er Stavrum skeptisk til om at selve hovedproduktet - gratisutgaven av Nettavisen - kommer til å skifte ham og bli seende lik ut som de 63 andre avisene i konsernet. 

– Vi har ikke kommet dit ennå. Det spiller ikke så mye rolle for Avisa Nordland om Fredrikstad Blad ser like ut. De har forskjellige lesere. Men det har mye å si for Nettavisen at vi har en nasjonal egenart. Vi har ikke planer om å bli klin like Amedia-avisene, sier han, og fortsetter: 

Her holder Spray, innholdsbyrŒet til Nettavisen, til. I front: Sara Narvhus Oksdøl, daglig leder i Spray.

– Men vi tjener jo også på at vi samordner ting. For eksempel på annonseformat. Jeg har ikke troa på at 64 nessekonger finner den beste løsninga. Og jeg må innrømme at vi ikke alltid har funnet opp hjulet, men at andre enn oss har funnet opp kruttet, sier han. 

Stavrum mener framtidsutsiktene til Nettavisen ser bra ut, med ny eneeier og nye lokaler. 

– Det har gått overraskende bra med Nettavisen. Vi har syv år på rad med overskudd, som har gitt et samla overskudd på over 100 millioner kroner Amedia gjorde et smart kjøp da de valgte å kjøpe oss. Vi skal fortsette å gjøre det vi har gjort, og så er det kult få noen millioner kroner ekstra på bunnlinja fra plussløsningen, sier han. 

Vil vokse

I 2017 hadde Mediehuset Nettavisen et resultat før skatt på 10,227 millioner kroner. Det er en nedgang på nesten 11 millioner kroner fra 2016, men omlag 700.000 kroner mer enn i 2015. 

– 2016 er det spesielle året. Da gjorde vi om pensjonen fra ytelsesbasert til innskuddsbasert. Vi hadde da en engangsgevinst på omtrent 10 millioner kroner. 2017 er driftsmessig omtrent likt som 2016 og 2015, sier han.

Gunnar Stavrum, ansvarlig redaktør og direktør i Nettavisen sammen med Are Stokstad, administrerende direktør i Amedia, på toppen av Amedia-bygget. I bakgrunnen skimtes de gamle lokalene til Nettavisen.

På spørsmål om hvordan det går i 2018, svarer Stavrum at de ligger bedre an enn tidligere år. Spesielt sommeren skal ha vært bra for Nettavisen.  

I dag jobber det noen og 30 journalister i redaksjonen, mens omlag 20 personer jobber med innholdsmarkedsføring. 

– Det største målet er å bli større. Med Amedia i ryggen skal vi utfordre de største avisene i Norge, sier Stavrum. 

I dag er Nettavisen godt plassert blant ti største nettavisene i landet. 

– Det er et stykke å gå til VG, men plassene bak er det ingen som har tatt et endelig merke på, sier Stavrum. 

I juni kunne Medier24 melde at Stavrum i en intern e-post omtalte «lekkasjen» av lesere til blant annet Rights, Document og Resett som massiv.

- For Nettavisen er dette farlig, fordi saksområdene tradisjonelt har vært «våre» - og det har gitt oss et profilmessig særpreg, skriver Stavrum i e-posten, som Medier24 fikk tilgang til.

Når Medier24 snakker med Stavrum i august, sier han:

– Det var min formulering i det som skulle være en intern e-post. Men vi kan ikke gi bort dekningen av et område som engasjerer mange. I dag er det ingen ting i våre lesertall som tyder på at de har stjålet lesere. Vi har fått flere lesere, men vi er fortsatt opptatt av at vi ikke taper de sakene, sier han.

Powered by Labrador CMS