Mandag formiddag skriver Amedia-eide Nettavisen at de nå har passert 20 000 betalende abonnenter.
Det vil si at Nettavisen i løpet av kort tid har gått fra å ha færrest rene digitalabonnenter i Amedia til å ha flest. Ved starten av 2019 var antallet abonnenter rundt 6000, opplyser mediehuset.
– Amedia som eier passer oss godt
Nettavisens pluss-sjef Liv Ingrid Mellemseter er strålende fornøyd med tallene.
– At vi har klart 20.000 digitalabonnenter er kjempegøy, sier Mellemseter til Medier24.
I 2012 la Amedia-konsernet om sin strategi. De bestemte seg for å satse på Pluss-innhold, ettersom reklameinntektene ikke strakk til i mange av avishusene i konsernet. Det ble en stor suksess.
Mellemseter sier at dette er mye av grunnen til Nettavisens økende digitalkunder.
– Amedia som eier passer oss godt, fordi vi har fått muligheten til å koble oss opp på abonnementsløsningen, forklarer Mellemseter.
– Det er ingen tvil om at vi har lært mye av Amedia, og vi drar stor nytte av å ha de i ryggen. Det gjør at vi har tilgang på masse godt innhold fra lokalavisene, forteller Pluss-sjefen.
– Åpne nyheter skal være åpne
Nettavisen har vært gratis i 22 år, fra lanseringen i 1996 og frem til Amedia overtok i 2018.
– Nettavisen er hovedsakelig en åpen avis, og åpne nyheter skal fortsette å være åpne, sier Mellemseter, som har jobbet som Pluss-ansvarlig i Nettavisen siden oktober 2019.
Hun forteller hva slags Pluss-saker som er mest populært.
– Magasin- og featurestoff er det som går best av pluss-innholdet. Saker som er interessante og gjør livet til leserne bedre er ofte det som fenger best, forteller hun.
Også ansvarlig redaktør Gunnar Stavrum er svært fornøyd med de høye abonnentstallene.
– Det er ingen liten prestasjon at vi nå har 20.000 betalende abonnenter. Veksten det siste halvannet året har vært enorm. Da vi gikk inn i 2019 var det rundt 6000 i abonnementsregisteret vårt, sier Stavrum til Nettavisen.