I Amedias nye eksperimentet forteller disse fem personene, født i hver sin generasjon, om sine medievaner og verdien av tid.

Fem personer byttet medie­vaner - Amedia lanserer nytt sosialt eksperiment

– Vi ønsker å bidra med et annerledes innblikk i disse endringene, sier Amedia-direktør.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(ARENDAL): Amedia delte sitt ferske sosiale eksperiment «Kampen om folks tid» under Arendalsuka torsdag.

Prosjektet er «et skråblikk på generasjonsforskjeller i mediebruk, drevet frem av stadig raskere teknologiendringer», opplyser mediekonsernet.

Kort fortalt har fem personer, som er født i hver sin generasjon, byttet sine medievaner med hverandre. I tillegg forteller de i videointervjuer om sine egne medievaner.

Filmene vil bli lansert på en egen nettside, opplyser Amedia.

Pål Nedregotten la frem det nye eksperimentet i Arendal torsdag.

– Internt i Amedia og i våre mediehus har dette sosiale eksperimentet gitt verdifulle aha-opplevelser og nye perspektiver på hvorfor og hvordan teknologiendringene påvirker medieutviklingen. Derfor deler vi nå eksperimentet slik at flere, i og utenfor bransjen, kan dra nytte av innsikten i sitt videre utviklingsarbeid, sier konsernsjef Anders Møller Opdahl i en pressemelding.

Konserndirektør for data og teknologi i Amedia, Pål Nedregotten, forteller at de ville få frem folks medievaner med noe annet enn «grafer, tall og rapporter».

– Vi ønsker å bidra med et annerledes innblikk i disse endringene. Det er bakgrunnen for at vi har laget det sosiale eksperimentet «Kampen om folks tid», sier Nedregotten.

– I eksperimentet brytes deltakernes egne medievaner, og de «bytter medieliv» uten at de selv er klar over det. Resultatet viser noen av forskjellene i mediebruk - drevet frem av teknologi og tiden vi lever i, forteller Nedregotten.

Powered by Labrador CMS