På bildet er Marte Ingul, konserndirektør for samfunns- og myndighetskontakt i Amedia og Frank Gander, prosjektdirektør i Stiftelsen Tinius.
Marte Ingul, konserndirektør for samfunns- og myndighetskontakt i Amedia og Frank Gander, prosjektdirektør i Stiftelsen Tinius.

Tinius, Fritt Ord og Amedia går sammen for finansiering av Medienorge

Spytter inn 2 millioner kroner for å sikre driften ut året.

Publisert Sist oppdatert

Stiftelsene Tinius og Fritt Ord går sammen med Amedia om midlertidig finansiering av kunnskapsbasen Medienorge ut 2023, skriver de i en pressemelding.

Fra nyttår stoppet kulturdepartementet bevilgningen til kunnskapsbasen Medienorge ved Universitetet i Bergen. I statsbudsjettet skisseres det at Medienorges oppgaver legges til Medietilsynet.

Det fikk en samlet mediebransje til å reagere. I en felles uttalelse ba de regjeringen om at kunnskapsbasens oppgaver ikke legges til Medietilsynet.

Nå varsler altså Tinius, Fritt Ord og Amedia at de går sammen om en midlertidig finansiering på totalt 2 millioner kroner for å sikre videre drift ut 2023. De er prinsipielt uenige i avgjørelsen fra kultur- og likestillingsdepartementet, skriver de.

Direktør i Stiftelsen Fritt Ord, Knut Olav Åmås, peker på at offentlig mediestatistikk fra en uavhengig kilde har en helt unik egenverdi.

– Uavhengig informasjonsinnhenting og presentasjon av mediebruk i endring er viktigere enn noen gang, og kan ikke løses av statens eget tilsyn, Medietilsynet, sier Åmås.

Medienorge er en informasjonssentral for fakta om norske medier som ble opprettet av Kulturdepartementet i 1994, de deltar i et nordisk samarbeid via informasjonsnettverket NORDICOM.

Kunnskapsbanken har gitt svært nyttig statistikk i løpet av sine 28 år, mener Frank Gander, prosjektdirektør i Stiftelsen Tinius.

– Når vi nå går sammen om den viktige finansieringen for 2023, gir vi bransjen, akademia og myndigheter nok tid til å finne og sikre en løsning for en langsiktig finansiering av Medienorge, sier Gander.

– I løpet av én generasjon har norske redaktørstyrte mediers kamp om folks tid gått fra et NM til et VM. Kunnskapsmiljøet i Bergen dokumenterer digitaliseringens dyptgripende endringer av det norske medielandskapet. Denne samfunnsfunksjonen blir ikke mindre viktig fremover. Vi bidrar derfor til en midlertidig løsning, og setter vår lit til at langsiktig finansiering løses politisk, sier Marte Ingul, konserndirektør for samfunns- og myndighetskontakt i Amedia.

Powered by Labrador CMS