Verken Schibsteds administrerende direktør Siv Juvik Tveitnes, TV 2s kommunikasjonsdirektør Sarah Willand eller Amedias direktør Pål Nedregotten er positive til store kutt i NRKs budsjett.

Schibsted, TV 2 og Amedia kritiske til Frps foreslåtte milliardkutt hos NRK: – Vanskelig å ta det seriøst

NRKs kommersielle konkurrenter ønsker ikke Fremskrittspartiets forslag velkommen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Fremskrittspartiets forslag om å kutte NRKs budsjett med to milliarder kroner i neste års statsbudsjett faller ikke i god jord hos noen av mediehusets konkurrenter.

Blant dem som reagerer er konserndirektør i Schibsted Media Group, Siv Juvik Tveitnes.

– Utspillet fra Frp om å kutte NRKs budsjett med to milliarder kroner er det vanskelig å ta seriøst. Fra vår side, ønsker vi oss et sterkt NRK, sier Tveitnes til Medier24.

– Det er ikke viktig for oss at de får et mindre budsjett, men det viktige er hvordan de bruker pengene de har, sier hun.

Tveitnes er opptatt av at NRK fortsetter å bidra til å styrke mediemangfoldet,  gjennom å blant annet produsere innhold som det er vanskeligere å lage journalistikk på fra et kommersielt perspektiv.

Dersom NRK  i for stor grad konkurrerer med de kommersielle mediene, blir det vanskelig for konsern som Schibsted, mener hun.

– Om Aftenposten og NRK er helt like på front, og du må betale for Aftenposten mens NRK er tilgjengelig gratis, får vi en utfordring, sier Tveitnes.

– Dårlig for bransjen og borgerne

Heller ikke TV 2s kommunikasjonsdirektør Sarah Willand er positiv til å kutte drastisk i NRKs budsjett.

– Vi er langt forbi den tiden der ett mediehus frydet seg over kutt hos et annet. Det vil gi mindre journalistikk, som er dårlig for borgerne, og bransjen for øvrig, sier Willand til Medier24.

Og legger til:

– NRK ivaretar viktige oppgaver som allmennkringkaster, og bidrar til mediemangfold i Norge.

Willand er likevel klar på at styrkeforholdet mellom NRK og de private aktørene til en viss grad må være balansert.

– Samtidig må det være en balanse mellom NRK og de private mediene. Jeg tror imidlertid det finnes bedre måter å ivareta denne balansen på enn å svekke NRKs finansiering så dramatisk som Frp legger opp til, sier hun.

Willand understreker at NRK også har andre oppgaver å forvalte enn de private mediene.

 

Organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2, Sarah Willand.

– Vil sikre offentligheten informasjon

TV  2-direktøren mener sakene som har preget nyhetsbildet i år, viser hvor viktige mediene er.

– I den situasjonen Medie-Norge står i nå, er behovet for å støtte mediemangfoldet større, ikke mindre. Er det noe det siste året har vist oss, med korona, og ved presidentvalget i USA, så er det viktigheten av redaktørstyrte medier, som nyter sterk tillit i befolkningen, sier hun.

Willand mener det vil ha større effekt å tenke nytt på andre områder rundt NRK, som for eksempel om de bør bidra enda mer aktivt til å styrke mediemangfoldet over hele landet og dekke de såkalte «blindsonene» i mediebildet.

– Det vil sikre den norske offentligheten informasjon om innhold som ikke er like kommersielt attraktivt. Så kan NRK også dele enda mer av kunnskapen de har i dag. Dette er mer interessante spørsmål, enn spørsmålet om man skal svekke finansieringen i den ene av to allmennkringkastere.

Samarbeidet med NRK er viktig for mediehuset, sier Willand, som blant annet peker på at de to mediehusene nylig sammen sikret seg rettighetene til de kommende europamesterskapene i fotball.

Ønsker forutsigbare betingelser

Pål Nedregotten er Amedias konserndirektør for innovasjon, forretningsutvikling, strategisk analyse, utvikling og forbrukermarked.

Han ønsker seg sterkt forutsigbarhet i den norske mediebransjen.

– Generelt er vi opptatt av at rammebetingelsene i den norske journalistikken skal være forutsigbare, også for NRK, sier han til Medier24.

– Vår bekymring handler om  å sikre at balansen mellom NRK og de kommersielle mediene ikke blir forrykket. Det er en problemstilling som ikke minst er blitt aktualisert under koronakrisen, der topplinjepresset som de kommersielle mediehusene har stått i gjennom mange år, er blitt akselerert.

Nedregotten peker på at de kommersielle mediehusenes evne til utvikling er blitt svekket under krisen, og at dette kan bidra til å forrykke balansen han ønsker å ivareta.

– Vi mener at dette aktualiserer behovet for klarere rammer rundt NRKs virksomhet. Når du spør meg om NRKs penger, er jeg derfor mest opptatt av hvordan disse brukes, sier han.

Konserndirektør Pål Nedregotten i Amedia.

Og legger til:

– Generelt sett står vi overfor en uheldig vridning i konkurransen i mediemangfoldet i Norge, mellom de private brukerfinansierte mediene. Jeg tror ikke nødvendigvis at et økonomisk svekket NRK er i mediemangfoldet og journalistikkens interesse.

Powered by Labrador CMS