Fredriksstad Blad økte inntektene i 2023, viser
årsregnskapet for fjoråret.
Avisen økte opplaglagsinntektene med 9,6 prosent, fra 67,6
millioner til 74,1 millioner kroner. Samtidig falt annonseinntektene med 8,7
prosent til 35,6 millioner.
Kostnadene økte med 8,9 prosent.
Driftsresultatet for avisen endte på 19,1 millioner kroner,
en nedgang på 18 prosent fra året før, der de endte på 23,3 millioner.
Sjefredaktør René Svendsen sier seg alt i alt fornøyd med fjoråret.
– Vi opprettholdt grovt sett abonnementsmassen på tross av fortsatt stort papirfall, og lagde innhold som jevnt over skapte stort engasjement og god redaksjonell utvikling.
– Driftsresultatet falt med 18 prosent, hva tenker du om det?
– Ja, vi har en resultatsvekkelse, men 2023 var et svært krevende år for stort sett hele mediebransjen, så vi er fornøyd med å ikke falle mer enn vi gjør, og vesentlig mindre enn snittet i Amedia.
Han sier at regnskapet bærer preg av flere endringer, både interne og eksterne.
– Vi flyttet alle ansatte i markedsavdelingen over i et nytt, regionalt salgsselskap, noe som påvirker både lønnskostnader og innkjøpsposter i regnskapet. Vi investerte i innholdet vårt, og vi måtte tåle rekordhøy økning i papirkostnadene og ekstraordinært økte priser som følge av høyt lønnsoppgjør.
– Hvordan ser 2024 ut så langt?
– FB er en av lokalavisene i Amedia som per nå har de beste forutsetningene for å lykkes i en fremtidig heldigital forretningsmodell. Åtte av ti abonnenter er allerede heldigitale, og vår abonnementsutvikling hittil i år er blant de beste i Amedia.
– I år satser vi for fullt på videojournalistikk i tradisjonelle og sosiale medier, og jobber alt vi kan for å møte hele vår bransjes store utfordring; å overbevise folk under førti om at de må abonnere på lokalavisa si.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no