Fredriksstad Blad feirer byens 450 første år med å intervjue «450 folk i Fredrikstad»
Intervjuer helt vanlige folk gjennom et drøyt år - til stor respons: - Har sjelden fått så mange gode tilbakemeldinger, sier sjefredaktør René Svendsen.
12. september 2017 blir Fredrikstad by 450 år og med 450 dager til jubileet, kom ideen om å lage intervjuserien «450 folk i Fredrikstad». Journalistene Wenche Marie Jacobsen og Hege Mølnvik har siden april snakket med innbyggerne om hverdagslige ting, livet og hva som opptar de.
– Vi gjør det for å speile bredden av alle mulige flotte folk som bor i byen og lokalsamfunnet. Vi tenker at det er en fin måte å videreutvikle identiteten for byen og ikke minst vise mangfoldet, sier journalist Wenche Marie Jacobsen.
Fram til nå har Fredriksstad Blad intervjuet alt fra syriske flyktninger til industriarbeidere, arbeidsledige, folk som har kommet over mobbing eller andre historier som har utviklet det mennesket de snakker med. Eller bare en morsom person, forteller Jacobsen.
– Det er leserne selv som har kommet med forslagene på de aller fleste av dem vi intervjuer. Dette har gitt oss innblikk i livene til folk på en helt spesiell måte, sier hun.
Når kalenderen viser 12. september 2017 vil alle 450 personenes historier være trykt i avisa. Da lager Fredriksstad Blad en egen praktbok som skal selges i jubileumsåret, der inntektene går til ideelle organisasjoner lokalt.
Må stå løpet ut
Sjefredaktør René Svendsen i Fredriksstad Blad forteller at de har kommet cirka 1/3 ut i prosjektet og at de har ingen planer om å gi seg ennå.
– Nei, vi må nok stå løpet ut, såpass har vi lovet leserne våre. Det kan ikke bli 375 folk i Fredrikstad, når prosjektet heter 450, ler han.
– Hva har Fredriksstad Blad lært av prosjektet så langt?
– Vi har lært at det finnes mange gode hverdagshistorier i nærområdene våre, bare vi tar oss tid til å lytte til dem. Også har jeg erfart at det er utrolig viktig å sette de riktige journalistene på saken, for Wenche og Hege har gjort en glimrende jobb. Det er tydelig at de brenner for prosjektet og det vises på produktet.
– Mange aviser får kritikk for å være for opptatt av elitekilder og for lite av folk. Er dette en måte å ta tilbake folket?
– Jeg føler vi har vært gode på det lenge i Fredriksstad Blad og vi prøver å ha en folkelig profil. Men det er sjelden vi får så mange gode tilbakemeldinger som vi har gjort på dette prosjektet, så det motiverer jo videre.
Journalisten Jacobsen har skrevet flere titalls av intervjuene og kjenner at det gir henne noe tilbake:
– Jeg har lært fantastisk mye av dette og føler selv at jeg har utviklet meg som person gjennom å høre disse historiene. Vi er filosofer på ett eller annet plan i livet vårt alle sammen og det er veldig givende. Jeg gleder meg faktisk til hvert eneste intervju, ler hun og gjør seg klar til å møte en innbygger som regnes som et av landets største Leeds-fans.
Til tross for at det er ett år igjen av prosjektet, har konsernet sett verdien av 450. Amedia ga Fredriksstad Blad prisen «Årets relasjonsbygger 2016».
– Da tenkte jeg: Yes, vi gjør noe riktig. Da blir man enda litt mer stolt over å kunne jobbe med dette prosjektet, avslutter Jacobsen.
Svendsen avslører at prosjektet ender med en forestilling på 8-10 timer i Fredrikstad kino i midten av september, der alle historiene skal leses opp.