Amedia, Schibsted og Polaris med felles bud på norsk fotball

– Det er en betydelig styrke at vi har etablert en slik sterk allianse, sier Amedia-direktør.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

De tre konkurrerende konsernene Amedia, Schibsted og Polaris går nå sammen for å sikre seg rettighetene til norsk fotball.

Trioen la inn et felles bud før fristen gikk ut tidligere denne uken, opplyser Nettavisen.

Det var Kampanje som omtalte saken først.

Den litt uvanlige alliansen «skal være en garantist for å sikre og videreutvikle det lokale og nasjonale engasjementet for fotballen», opplyses det om.

De tre konsernene ønsker videre å sikre at overføringen av fotballkamper i fremtiden skjer i lokal og regional regi.

Rettighetene det er snakk om løper fra 2023 til 2028, og gjelder for Eliteserien, samt de øvrige tre divisjonene nedover, i tillegg til Toppserien, NM og landskamper.

Ifølge Nettavisen er det rettighetene til OBOS-ligaen som er aktuelle for Amedia å overta, skulle de vinne budkampen.

Amedia har i dag blant annet rettighetene til å vise 2. og 3. divisjon for herrer.

– I denne situasjonen har det vært helt naturlig at vi har søkt samarbeid med de andre avisaktørene, og det er en betydelig styrke for oss at vi har etablert en slik sterk allianse med Schibsted og Polaris, sier Amedias konserndirektør Pål Nedregotten.

– Vi mener at fotballen hører hjemme hos avisene, og vi har et ansvar for at dette viktige stoffområdet forblir hos avisene. Et felles bud fra hele Avis-Norge styrker oss i konkurransen om rettighetene, sier han.

Det er Discovery som sitter på de norske fotballrettighetene frem til 2023.

De la også inn bud innen fristen. Tidligere denne uken omtalte Kampanje at også TV 2 og en allianse mellom Telenor og Altibox er med i budkampen.

Pål Nedregotten
Powered by Labrador CMS