Tillitsvalgt om Amedia-salg: «Vi vil ha en eier som ønsker å eie oss»

Amedia-tillitsvalgt venter spent på høstjakta. På et papirtungt mediehus midt i en digital transformasjon.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Fredag ble det kjent at store deler av Amedia er til salgs. I en pressemelding bekreftet mediekonsernet at man nå har startet en prosess «for å vurder eierstrukturen i konsernet», og meglerhuset ABG Sundal Collier er engasjert.

Slik Medier24 forstår det, ønsker Telenor å selge seg helt ut - mens LO ønsker å selge seg ned. Det er i så fall i tråd med signaler daværende Telenor-sjef Kristin Skogen Lund ga allerede i 2012.

Konserntillitsvalgt Eva Stenbro ønsker ikke å kommentere det i detalj, men sier følgende om det som nå skjer:

- Selv om denne konkrete situasjonen er fersk, har det ligget i kortene at Telenor har ønsket å gjøre noe med eiersituasjonen i Amedia.

LES OGSÅ: 

Ordknapp styreleder

Dermed er etter alt å dømme hele Telenors eierpost til salgs.

Telenor Media Invest eier 44,20 prosent av selskapet, mens LO eier 35,65 prosent. Fagforbundet eier 8,9 prosent, Fritt Ord eier 2,97 - og Amedia eier 8,26 prosent egne aksjer i selskapet.

Styreleder Knut Ivar Solnes, som er direktør i Telenor Media Invest, er sparsommelig med kommentarer utover det som er sagt i pressemeldingen.

Han vil ikke kommentere hvorvidt Telenor nå ønsker å selge seg helt ut.

- Vi har sammen med den andre hovedeieren bestemt oss for å sette i gang en prosess, for å vurdere om det kan være eierstrukturer som gir Amedia større kraft i den transformasjonen man står oppe i. Utfallet av prosessen kan jeg ikke spekulere i nå, sier Solnes.

- Om det skulle bli et salg - hvilke forventninger har Telenor til pris?

- Vi vil ikke spekulere i det. Det får tiden vise. Det er et krevende mediemarked, men samtidig ser vi at digitaliseringen skyter fart og det fins en rekke spennende muligheter framover.

- Men det står ikke veldig mange i kø for å kjøpe papiraviser for tida?

- Jeg vil ikke spekulere i hvem som kan være aktuelle kjøpere. Men det det finnes helt sikkert aktører der ute som synes mediebransjen og Amedias sterke lokale posisjoner er spennende, og som vil sitte på kompetanse som vil være med å løfte Amedia videre, sier Solnes.

- Hvor lang tid bør denne prosessen da?

- Det får tiden vise. Vi starter nå, og bruker den tida som trengs for å finne gode løsninger, svarer styrelederen.

Ønsker prosessen velkommen

Konserntillitsvalgt Eva Stenbro sier at usikkerhet aldri er positivt, men understreker at de tillitsvalgte selvsagt stiller krav til en ny eier.

- Vi vil ha en eier som ønsker å eie oss. Og det vi har sagt, er at det er viktig med en langsiktig eier, en eier med respekt for redaktørrollen, samfunnsoppdraget og avtaleverkene i norsk mediebransje og arbeidsliv, sier hun.

- Nå er det vel få finansielle eiere som vil vurdere Amedia som et kjøp for å gjøre raske penger?

- Det kan du si, men det er klart at en ny eier vil ha en portefølje av et eller annet. Og så blir det en spørsmål av hvordan det lar seg kombinere med Amedias bedrifter. Det er kanskje heller ikke raske penger, men det er ingenting som tilsier at det ikke er muligheter i framtida - hvis man gjør de riktige grepene, mener Stenbro.

Nå er hun opptatt av gode prosesser og informasjon framover. Og venter i spenning på høsten.

- Har du noen julegaveønskeliste på hvem nye eiere kan være? Kan vi se ytterligere konsolideringer i norsk mediebransje?

- Jeg vet ikke. Nå er jeg litt der at alle dører er åpne, så får vi se hva som skjer. Jeg vet jo heller ikke hva andre mediekonsern tenker. Så det er vanskelig å mene noe konkret om, sier Stenbro.

Powered by Labrador CMS