- ESPEN LEIRSET, stipendiat ved Nord universitet og har tidligere arbeidet i Trønder-Avisa, Adresseavisen og Innherreds opphavsaviser Verdalingen og Levanger-Avisa. Innlegget ble først publisert i Innherred og gjengitt med tillatelse.
Den siste tiden har to nye trønderske debattarenaer sett dagens lys. I mars kom midtnorskdebatt.no, som styres av Adresseavisen. For et par uker siden kom trønderdebatt.no, hvor Trønder-Avisa og nettavisa Nidaros samarbeider.
Dette er spennende av flere grunner.
Eierskapet i Trønder-Avisa har vært i spill i flere år. Polaris Media, som er hovedeier i Adressa, forsøkte å mange år å kjøpe Trønder-Avisa. I vinter ble det endelig klart at Amedia (det som før het A-pressen), greide å utmanøvrere Polaris. For Amedia er dette en strategisk viktig seier, fordi det gir et viktig innpass i Trøndelag.
En del av dette spillet er Amedias etablering av nettavisen Nidaros, som så dagens lys ved nyttår. Nidaros er en nettavis som skal konkurrere mot Adresseavisen på deres egen hjemmebane, i Trondheim. Dette grepet er viktig overfor både lesere og annonsører. Nå kan Amedia tilby annonsører et marked fra Trondheim til Namsos. Det strategiske eierskapet i Trønder-Avisa inkluderer også Namdalsavisa, Steinkjer-Avisa, Inderøyningen og Snåsningen.
Adresseavisen er den desidert største og mektigste medieaktøren i Trøndelag, og eier en lang rekke lokalaviser sør i Trøndelag. Men nord for Trondheim er Trønder-Avisa størst. Derfor blir avisa Innherred strategisk viktig for Polaris/Adressa. Avisa Innherred tar en stor jafs av et marked som Trønder-Avisa ellers ville dominert. Konkurransen holder prisene på annonser nede for det lokale næringslivet, og det gjør journalistene sultne etter å vinne nyhetskrigen mot konkurrenten.
Da Polaris/Adressa i mange år forsøkte å gjøre sine hoser grønne overfor Trønder-Avisas eiere, var man redde for å utfordre Trønder-Avisa for hardt – man så jo for seg å overta avisen på et tidspunkt. I dag ser vi at nyhetsartikler fra Adresseavisen brukes av Innherred, og vice versa. Samarbeidet er de siste månedene utvidet kraftig. Adressa har interesse av å styrke Innherred maksimalt i konkurransen mot Trønder-Avisa.
Derfor er det nå mediekrig med blanke våpen her på Innherred og i Trondheim. Konkurranselinjene er tydeligere enn før. Adressa/Polaris står sammen med Innherred i kampen mot Nidaros og Trønder-Avisa. Etableringen av de to debattkanalene midtnorskdebatt.no og Trønderdebatt er et direkte resultat av dette. Det er viktig for begge aviser å være den foretrukne debattkanalen i regionen.
Et eksempel på hvor mye det betyr å være foretrukken debattkanal kan vi se nordpå. Den Tromsøbaserte avisen Nordlys har lyktes med å ta en posisjon som foretrukken arena for debatt, med sitt konsept nordnorskdebatt.no. Når folk utenfra Nord-Norge skal lese hva nordlendingene er opptatt av, eller om de skal henvende seg til Nord-Norge, går de via nordnorskdebatt.no. Mange i Trøndelag setter også synonym mellom nordnorskdebatt.no og Nord-Norge.
Dette gir for øvrig ikke et riktig bilde.
For i Bodø er det mange som irriterer seg over dette forenklede bildet av Nord-Norge. De føler ikke at Tromsøbaserte Nordlys representerer dem, og mener at nordnorskdebatt.no egentlig er tromsødebatt.no. Det er mye bitterhet og lokaliseringskamp mellom de to byene. Dette har plutselig blitt relevant for oss trøndere. Vi er pukka nødt til å lære oss å forstå Bodø, fordi det er Bodø-baserte miljøer som styrer den gamle Høgskolen i Nord-Trøndelag.
Dessverre er det ingen av debattsatsingene som bidrar til at trønderne forstår Bodø, eller for Bodø å forstå Trøndelag. For det eksisterer ingen felles offentlighet, ingen aviser, ingen debattarenaer, mellom de to fylkene.
Dermed har trøndere ingen anelse om hvilke debatter og diskurser som gjelder i Bodø. Dette er naturligvis et problem, som et samarbeid med Bodø-baserte Avisa Nordland kunne bidratt til å løse.
Men om de ikke løser dette problemet, bør begge debattsatsingene likevel ønskes velkommen. For den jevne avisleser og debattant er konkurransen et gode. Konkurransen vil omdanne en del av mediebedriftenes overskudd til sterkere redaksjoner og kamp om de gode debattene. I Trondheim har mediekrigen ført til at redaksjonene ruster opp, og ansetter flere journalister.
Derfor blir det spennende å følge med i mediekonkurransen framover.