eAvisen Ekstra har byttet navn til Rix, melder Amedia onsdag, samme dag som den nye «avisen» er å finne i alle Amedias eAvis-apper.
Ekstra ble lansert i fjor som en nasjonal, digital eAvis, dog med et utseende og rigg akkurat som en papiravis.
– Navnebyttet er gjort for å tydeliggjøre hvorfor vi utgir Ekstra: Å oppdatere deg på dagsaktuelle nyheter fra inn- og utland, samt gi deg fordypningsstoff i form av bakgrunns- og kunnskapsartikler, sier konserndirektør Mari Velsand i en melding på Amedia.no.
- Vi har «pusset opp» produktet ved å endre navn, layout og justere litt på innholdet - i tråd med de tilbakemeldingene vi har fått fra leserne, sier hun.
Da avisen ble lansert i fjor, skulle det være en avis med «det beste innholdet fra konsernets 62 aviser og Avisenes Nyhetsbyrå, NTB-artikler og stoff fra forskning.no».
Slik skal det fortsatt være, men nå med ny layout og et mer tilpasset lesemønster, ifølge Magne Storedal - sjefredaktør i Romerikes Blad og ansvarlig redaktør for Rix:
– I motsetning til på papir konsumeres artiklene i e-aviser i mye større grad en etter en på disse plattformene. Du blar ikke på samme måte i en e-avis som i en papiravis. Vi har utviklet et design som er tilpasset dette lesemønsteret. Ved å rydde mer rom til de store sakene, er ambisjonen å gjøre Rix enklere å navigere i, sier avisens ansvarlige redaktør.
«Betydelig økning» i lesingen
Ifølge konserndirektør Velsand blir produktet godt tatt i mot:
- Fortsatt foretrekker svært mange av leserne våre et redigert produkt. Gjennom Rix får de et tilleggsprodukt som dekker behovet for nasjonale og internasjonale nyheter, i tillegg til at de får gode saker fra hele landet, sier hun.
Ifølge «Afakta», konsernets egne lesermålinger, leser nå nesten 30 prosent av konsernets abonnenter den nasjonale eAvisa.
Ifølge målingene - som er basert på meningsmålinger og altså ingen teknisk måling av reell bruk - leser mer enn annenhver av de som leser en av Amedias lokalaviser som eAvis, også Ekstra. Eller Rix, som den nå heter.
- Dermed er dette blitt et produkt av betydelig størrelse for Amedia. Vi tenker at dette er et verdifullt bevarings- og tilleggsprodukt, som øker verdien av et lokalavisabonnement, sier Mari Velsand.