Folketallet i kommunen går ned, mens antallet abonnenter øker: – Oppsikts­vekkende

Redaktør Eivind Dahle Sjåstad tror han vet årsaken.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Hardanger Folkeblad har en krevende oppgave med å nå ut til et stadig mindre publikum i Odda og omegn. Likevel går abonnementstallet deres oppover. 

Avisa holder til i Odda i Ullensvang kommune, og har vært en kilde for nyheter i området siden 1949. At folk flytter fra området, har vært en synlig tendens i lang tid.

– Hardanger generelt er en av regionene i Norge som har størst nedgang i folketall. Gamle Odda kommune, som nå er blitt en del av nye Ullensvang kommune, nådde en topp på cirka 10 000 innbyggere på starten av 1960-tallet. Nå ligger er vel befolkningen på om lag 7000 her. Nye tall fra SSB viser også at dette vil fortsette, forteller redaktør Eivind Dahle Sjåstad til Medier24.

Kommunen kan ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) vente seg en ytterligere nedgang i folketallet på fem prosent i perioden fram til 2050.

– Vi ser at denne trenden ikke kommer til å snu og gå oppover, så vi må rekruttere lesere fra en stadig mindre masse, sier Sjåstad.

Færre mennesker, flere abonnenter

På tross av denne utviklingen har antallet abonnenter hos Hardanger Folkeblad økt hvert eneste år de siste ti årene.

– Så langt i år har vi en vekst på mellom tre og fire prosent i antallet abonnenter. Tidligere i år gikk vi fra tre til to papiraviser i uka, så vi satser mye på nett. Papirutgaven kommer nå ut kun tirsdag og fredag. Abonnementene der blir færre, mens det skjer mer digitalt, sier Sjåstad.

Han forklarer oppgangen med det journalistiske produktet som avisa tilbyr leserne sine. Likevel mener han det er vanskelig å peke på konkrete elementer eller årsaker som fører til økende interesse for avisa.

Eivind Dahle Sjåstad, redaktør i Hardanger Folkeblad.

– Jeg tror det rett og slett handler om helheten. Analyser som presenteres på ulike konferanser og lignende peker jo gjerne på én bestemt ting. Men for oss som lokalavis omhandler det nok i større grad hele stoffet.

– Samtidig har vi gått taktisk og strategisk til verks for å se hvordan vi kan takle det at folk flytter fra området. Utviklingen vi har hatt de siste ti årene er oppsiktsvekkende, sier han.

Fokus på de yngre leserne

Redaksjonen i Hardanger Folkeblad består totalt av syv ansatte. Som mange andre lokalaviser opplever de viktigheten av å klare å nå ut til et yngre publikum.

– Vi har spesielt fokus på de yngre og hva de er opptatt av. Det arbeidet tror jeg også vi lykkes med. Vi må alltid ha fokus på dette. Skriver vi for lite om temaer som engasjerer denne gruppen, må vi øke på for å fortsette å være relevante, sier Sjåstad.

Han er derimot klar på at de må passe på slik at de ikke legger for mye vekt på én bestemt gruppe med lesere.

– Dersom vi skal ha en total vekst med ulike lesergrupper hjelper det ikke å bare være opptatt av en av dem. Vi forsøker derfor å ha et bredt tilbud innenfor ulike kategorier. Jeg tror det er derfor vi opplever en klar oppgang. Vi rekrutterer bra med lesere fra to grupper som ofte er vanskelige, småbarnsfamilier og de som er i alderen 20 til 40 år gamle, forteller Sjåstad.

Videre sier han at de som avis er åpne for å utvide sitt geografiske dekningsområde, dersom det blir nødvendig.

– På et tidspunkt vil jo kanskje grafene som viser folketall og abonnenter hos oss krysse hverandre. Da må vi kanskje ekspandere geografisk, men vi har fortsatt enda litt mer å hente her, slår Sjåstad fast.

Powered by Labrador CMS