Drammens Tidende nådde den historiske milepælen med over 20.000 plusslesere i løpet av et døgn tirsdag kveld, og konstituert redaktør Espen Sandli er naturlig nok en glad mann onsdag formiddag.
– Vi er stolte. Vi er kjempestolte. Vi har tatt konsernrekorder tidligere, bare for å bli slått like etter. Men nå har vi gjort det ordentlig. Det skal noe til å slå denne, selv om den kommer til å bli slått, sier Sandli til Medier24.
Sammenligner DT med Carl Lewis
Han drar en historisk sammenligning fra friidrettens verden:
– Drammens Tidende har nå tatt drømmegrensa. Alle husker da Carl Lewis satte verdensrekord på 100 meter (i Tokyo i 1991, journ.anm.). Det er kanskje ikke helt det samme, men vi vil bli husket og snakket om, sier Sandli med et smil.
– Hvorfor klarer Drammens Tidende å nå den magiske 20.000-grensen?
– Det er lagarbeid som ligger bak. Rekorden ble satt dagen etter valget, og vi har satset tungt på politikk en stund nå. Vi gjorde det engasjerende for leserne våre, og løste den journalistiske oppgaven annerledes enn tidligere, sier Sandli.
– Vi ser av politikk engasjerer på en helt annen måte enn det gjorde før. Mange av de best leste sakene de siste dagene har nettopp vært politikk, forteller han.
Skal bade i Drammenselva
Sandli forteller videre at stemningen er god i DT-redaksjonen, og at milepælen vil bli markert på behørig vis.
Redaktøren selv skal også – bokstavelig talt – hoppe i det.
– Jeg lovet de ansatte at jeg skulle bade i Drammenselva nå i september hvis vi nådde grensen. Så det må jeg gjøre, sier en lattermild Sandli.
– Handler om å engasjere leserne
Men at DT skulle bli første Amedia-avis som krysset over 20.000-grensa var ikke like opplagt for et år siden.
– Da var virkeligheten en helt annen. Vi var ikke blant de beste avisene i Amedia, men det er vi nå. Og det er der vi hører hjemme som avis, sier Sandli.
– Hvordan skal dere klare å røkte videre på denne suksessen?
– Det handler om å engasjere leserne nok til at de leser mye. Dette handler om fremtiden vår. Hvis vi skal leve av dette, så må vi engasjere folk på plusslesingen. Dette tyder på at det vi gjør fungerer og at vi er på rett vei, sier Sandli.
– Vi må være konsentrere oss om å lage den beste journalistikken. Vi må treffe på sakene, sier han.