Toppsjefene: Anders Opdahl i Amedia og Siv Juvik Tveitnes i Schibsted.

Amedia og Schibsted fraråder bruk av DeepSeek

Begge konsernene har sendt ut advarsler internt til sine ansatte.

Publisert

Amedia fraråder sine ansatte om å bruke den kinesiske KI-modellen DeepSeek, skriver Journalisten.

Også Schibsted har gitt en lignende advarsel til sine ansatte, om å ikke bruke KI-modellen på Schibsted-enheter, ifølge fagbladet.

Medier24 har tidligere omtalt at Dagbladet har advart internt - og at flere i mediebransjen er skeptisk til den nye KI-farsotten.

Ifølge Journalisten sammenligner sikkerhetsdirektør Stein Damman DeepSeek med spørsmål rundt datasikkerheten med bruk av TikTok i en intern melding sendt ut til Amedia-ansatte:

«Begge verktøyene kan blant annet sende informasjon om sårbarheter og andre egenskaper med enheten det logges på fra, noe vi fra et sikkerhetsmessig ståsted ikke setter pris på. Blant KI-verktøy har vi usensurerte, vestlige og sikrere alternativer å kunne benytte. I en helhetsvurdering anbefaler vi derfor at Deepseek ikke benyttes», skriver sikkerhetsdirektøren.

Amedia sentralt har utformet noen generelle råd:

  • Benytt Amedias egne godkjente verktøy for journalistiske formål.
  • Ikke bruk din Amedia-brukerkonto når du registrerer deg for å utforske nye verktøy.
  • Vær varsom med hva du deler av opplysninger og hvilke apper du laster ned.

Schibsted har ifølge fagbladet bedt sine ansatte om å:

  • Ikke bruke DeepSeek på enheter som har Schibsted-data eller er koblet til Schibsted-nettverk.
  • Ikke koble Schibsted-kontoen til DeepSeek.
  • Rapportere inn hvis man allerede har brukt DeepSeek.
  • Holde seg til Schibsted-godkjente verktøy.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS