Toppsjefene: Anders Opdahl i Amedia og Siv Juvik Tveitnes i Schibsted.
Foto: Torill Henriksen / Kent Olsen
Amedia og Schibsted fraråder bruk av DeepSeek
Begge konsernene har sendt ut advarsler internt til sine ansatte.
Amedia fraråder sine ansatte om å bruke den kinesiske KI-modellen DeepSeek, skriver Journalisten.
Også Schibsted har gitt en lignende advarsel til sine ansatte, om å ikke bruke KI-modellen på Schibsted-enheter, ifølge fagbladet.
Medier24 har tidligere omtalt at Dagbladet har advart internt - og at flere i mediebransjen er skeptisk til den nye KI-farsotten.
Ifølge Journalisten sammenligner sikkerhetsdirektør Stein Damman DeepSeek med spørsmål rundt datasikkerheten med bruk av TikTok i en intern melding sendt ut til Amedia-ansatte:
«Begge verktøyene kan blant annet sende informasjon om sårbarheter og andre egenskaper med enheten det logges på fra, noe vi fra et sikkerhetsmessig ståsted ikke setter pris på. Blant KI-verktøy har vi usensurerte, vestlige og sikrere alternativer å kunne benytte. I en helhetsvurdering anbefaler vi derfor at Deepseek ikke benyttes», skriver sikkerhetsdirektøren.
Amedia sentralt har utformet noen generelle råd:
- Benytt Amedias egne godkjente verktøy for journalistiske formål.
- Ikke bruk din Amedia-brukerkonto når du registrerer deg for å utforske nye verktøy.
- Vær varsom med hva du deler av opplysninger og hvilke apper du laster ned.
Schibsted har ifølge fagbladet bedt sine ansatte om å:
- Ikke bruke DeepSeek på enheter som har Schibsted-data eller er koblet til Schibsted-nettverk.
- Ikke koble Schibsted-kontoen til DeepSeek.
- Rapportere inn hvis man allerede har brukt DeepSeek.
- Holde seg til Schibsted-godkjente verktøy.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no