Lars Rekaa, ansvarlig redaktør i Lyngdals Avis.

Amedia kjøper Nordsjø Media:

Tirsdag slapp bomben for redaktøren: – Ikke akkurat noe panikkangst hos meg

Nyheten om Amedias oppkjøp av Nordsjø Media kom brått på redaktørene i Lyngdals Avis, Jærbladet og Dalane Tidene.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Dette er jo veldig ferskt. Det er cirka 14 minutter siden jeg fikk vite det.

Slik er reaksjonen til Lars Rekaa når Medier24 ringer redaktøren i Lyngdals Avis rundt kvart på tolv for en kommentar til at avisen hans får nye eiere.

– Det utløser ikke akkurat noen panikkangst hos meg, sier han.

 

Kjenner ledelsen

Rekaa har ikke vært redaktør i avisen i mer enn knapt halvannet år. Han har tidligere jobbet i Trønder-Avisa, Stjørdalingen, Halden Arbeiderblad, Vestfold Arbeiderblad, Nationen, Dagens Næringsliv, Avisenes Nyhetsbyrå. Har også vært innom Fædrelandsvennen og Lindesnes.

– Jeg har jobbet i A-pressen tidligere, så jeg er kjent med folk i ledelsen i Amedia. Det er solide folk. Det vil likevel bli interessant å høre hvilke planer de har. De har nok gjort seg opp noen tanker om endringer, sier han videre.

 

– Tilfører kompetanse

– Er det noe du ønsker de ikke endrer på?

– Jeg må si at Nordsjø Media har hatt en usedvanlig vellykket strategi i sitt arbeid med små og mellomstore lokalaviser. Dersom Amedia kan gjøre noe tilsvarende, så ser jeg for meg en lys framtid. De har en del ressurser som Nordsjø Media ikke har. De har sikkert også litt å tilføre når det gjelder kompetanse, da de er betydelig mye større enn Nordsjø Media, sier Rekaa.

– Det er altfor tidlig å si hva dette har å si for oss, men som sagt, det utløser ikke akkurat panikkangst, legger han til.

 

Tre ansatte

Selv om Rekaa ikke var informert om oppkjøpet før det ble offentlig kjent, ønsker han ikke å begi seg ut på spekulasjoner om hvorfor.

– Det har jeg ingen grunnlag for å mene noe om akkurat nå. Jeg sitter i bilen på vei ut på en jobb, sier han.

Lyngdal Avis har to redaksjonelle medarbeidere, og én i forretningsavdelingen.

 

 

– Hva betyr dette? 

Når Medier24 snakker med Kirsten Myklebust, ansvarlig redaktør i Jærbladet, har de besøk av konsernsjef Are Stokkstad i Amedia og Nordsjø Media-styreleder Ivar Rusdal.

Hun forteller at både hun og de ansatte nettopp har fått vite at Amedia kjøper opp lokalaviskonsernet. 

– Folk var ikke forberedt. De er litt sånn «hva betyr dette?» Men det blir tatt imot med ro i salen, forteller hun. 

Og selv om både hun og de ansatte var både overraska og spente, forteller hun at hun tenker at de først og fremst kommer inn i en storfamilie. 

– Det er klart at det vil bli en overgang på mange områder. Men mediesituasjonen og utviklingen skjer så fort. Når eierne nå har valgt å si at dette er det beste for avisene at de kommer i en større familie med flere krefter, så syns jeg det er spennende sier hun. 

GUNNAR KVASSHEIM, Dalane Tidende-redaktør og leder av MBLs postutvalg.

Myklebust forteller at hun regner med at det blir en del endringer når Amedia tar over. 

– Amedia er klare på at deres forretningsmodell er journalistikk. VI er lokalavisen på Jæren, og skal være best på lokalnyheter her. Det skal vi fortsatt være framover også, sier hun. 

 

– Tidene forandrer seg

Gunnar Kvassheim, ansvarlig redaktør i Dalane Tidende har med unntak av noen år vær knyttet til avisa siden 1977. Etter 134 år med lokalt eierskap skal nå altså Amedia ta over eierskapet av avisa.

– Jeg har vært her i mange år. Eierskapet vi har hatt, har vært meget bra. Både da de var i direkte eierskap i Dalane Tidene og som majoritetseier i Nrodsjø Media. Men nå er det tid for nye løsninger, tidene forandrer seg, og den løsninga som er på plass nå, er en framtidsretta løsning, sier han.

Redaktøren forteller at han ikke har noen planer om noe annet enn å fortsatt være med.

 

– Utvikle på en offensiv måte

– I den situasjonen som Dalane Tidene og Egersunds Var i, med eiere som var modne for et generasjonsskifte, som ønsket å selge til eiere som kunne utvikle avisene i et langsiktig perspektiv, er dette en god løsning som åpner for store muligheter for veldrevne aviser, sier han.

Problemet har vært å ha ressurser til å følge med på den teknologiske kompetanseutviklingen som nå er nødvendig, sier Kvassheim.

– Det får vi adgang til ved å være med i Amedia. På sikt betyr det at vi kan utvikle avisen på en offensiv måte, med moderne løsninger og godt innhold til glede for både lesere og annonsører, sier han.

Allerede i dag har Dalane Tidende et samarbeid med Amedia, som innebærer et samarbeid om å sende PostNord-liga kampene direkte. 

– Vi har allerede etablert et samarbeid når det gjelder sport, og vi ser med spenning fram til hvordan øvrig innhold kan utvikles i samarbeid med konsernet. 

Powered by Labrador CMS