Vi forlot ikke bare partipressen denne uka. Norske medier la også jappetiden bak seg

SØNDAGSPOSTEN: Mandag denne uken forsvant Martin Tranmæl og Tor Aspengren ut av norske aviser. Samtidig avgikk jappetiden ved døden. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

DE FLESTE MENER at Amedia har funnet en trygg havn hos Sparebankstiftelsen DNB. Journalistikken får muligheter til å slite seg gjennom det digitale skiftet.

Mindre påaktet er at eierskiftet markerer arbeiderbevegelsens skilsmisse fra avisbransjen.

Bård Borch Michalsen: 

Kommentatoren begynte å arbeide som journalist midt på 1970-tallet, Han har arbeidet i dags-, fag- og ukepresse, nærradio, lokal-TV og nyhetsbyrå, er utdannet cand.polit/medieviter og er i dag førstelektor i organisasjon og ledelse ved Handelshøgskolen UiT, Det arktiske universitet, Campus Harstad.

SOLGT: Under en pressekonferanse i Akersgata mandag ettermiddag, presenterte partene salget av Amedia til en ny stiftelse, initiert av Sparebankstiftelsen DNB. (Foto: Gard L. Michalsen)

SOLGT: Under en pressekonferanse i Akersgata mandag ettermiddag, presenterte partene salget av Amedia til en ny stiftelse, initiert av Sparebankstiftelsen DNB. (Foto: Gard L. Michalsen) Arkivfoto: Gard L. Michalsen

HVA ER SKJEDD? Orkla Media ble i 2006 solgt for 7 milliarder. Nå har Sparebankstiftelsen DNB overtatt eks-Edda Media pluss hele den store eks-A-pressen for under 400 millioner.

Jeg ser på dette som slutten på det jappene introduserte høsten 1984.

Den nye prisingen er et tegn på at papiravisene har slitt, men antakelig demonstrerer reprisingen også at troen på mediehusenes fremtid er langt svakere enn realitetene skulle tilsi.

Digitaliseringen går bedre, og mange avisbedrifter melder om svært godt salg av digitale produkter.

Mulighetene for å publisere kvalitetsjournalistikk har aldri vært større, og mediehusene i Amedia er sterke merkevarer med dyktigere medarbeidere.

Et teknologisk hamskifte fordrer nye finansieringsmodeller, og hardt arbeid vil i tidens fylde kunne bringe Amedia-avisene til en hverdag med noe mer stabile hverdager enn nå.

VI VIL ALLTID trenge intelligente beretninger om verden, så vi står ikke ved slutten for god journalistikk, ikke engang ved begynnelsen av slutten; vi står ved slutten av begynnelsen.

Uansett har Sparebankstiftelsen DNB gjort et røverkjøp. På toppen av det har DNB fått et solid påfyll i kontoen for kulturell kapital.

Bankene har hatt et omdømmeproblem helt siden Jesus kastet pantelånerne ut av tempelet.

Mye ble rettet opp denne uken.

Og fred også over jappenes minne.

Kilder:

Jens O. Simensen: Fra menighetsorgan til moderne avis. Fredrikstad-Avisa Demokraten, 1981

Helge Østbye: Om eierforhold i norske media. Institutt for medievitenskap, Universitetet i Bergen, 2000

Rune Ottosen, Lars Arve Røssland og Helge Østbye: Norsk pressehistorie. Samlaget, 2002

Powered by Labrador CMS