Som Medier24 omtalte tidlig i mars, har konsernet etablert prosjektet ANDI - som står for «Amedia Native og digitale inntekter».
- Det er et prosjekt hvor vi formaliserer noen av de tingene vi har gjort i flere mediehus. Det blir en enhet som skal serve det sentrale østlandsområdet med innholdsproduksjon og videoproduksjon knyttet til content marketing, native advertising - eller hva vi ønsker å kalle det for, sier innovasjonsdirektør Pål Nedregotten i Amedia.
Prosjektet ledes av Kristiane Roe Hammer, som har jobbet med sponset innhold for avisene i Buskerud og især Drammens Tidende. Nå er det både tekstforfatter og videoprodusent på laget. Andi skal gi avisene støtte, erfaringer og hjelp til både salg og produksjon av slikt innhold.
- Og så er det vår måte å få mer erfaring på dette. Vi gjør en test og evaluerer prosjektet på nyåret. Hvis vi får dette til, så kan det bli et veldig hyggelig bidrag til avisøkonomien, sier Nedregotten.
Lenger nord er Nordlys et eksempel på en annen avis som har prøvd nye annonseformater. Og lyktes godt med det.
Men erfaringen forteller også at sponset innhold ikke bør lages fort og gæli.
- Det er ikke mindre viktig å ha godt innhold på dette enn annet redaksjonelt innhold. Vi må fortelle historier som gjør at folk har lyst til å lese. Da får vi også betalt for det. Og det mest interessante vi oppnår er når vi faktisk klarer å flytte varer for annonsørene. Som når en butikk i Tromsø rett og slett går tom for varer, sier Nedregotten.
- Hvordan er reaksjonen i konsernet - er det noen redaktører som sier nei, og får de lov til det?
- Vi jobber med de som ønsker å teste dette ut, og det har blitt møtt med stor interesse. Snarere er det vel slik at flere ønsker å teste det ut, sier Nedregotten.
Og legger til:
- Prosjektet handler også om å skape kjøreregler og framtidige måter å gjøre det på, som også gjør det ukontroversielt og udramatisk. Dette er ikke for å lure leserne. Vi skal merke tydelig, for eksempel, sier Nedregotten.