Denne uken ble en rekke nye koronatiltak innført over hele landet for å bremse smittesituasjonen.
For de store mediehusene får det konsekvenser. Spesielt i Oslo, der retningslinjene er strengere enn i landet for øvrig.
Der gjelder blant annet påbud om hjemmekontor når det er praktisk mulig, samt påbud om munnbind på offentlig sted der meteren ikke kan opprettholdes - og maks ti kontakter per uke i sosiale sammenhenger utenom husstanden og barnehage/barneskole.
– En restriktiv linje
Schibsted - som blant annet huser VG, Aftenposten og E24 - skjerper inn på hvor mange som er på jobb.
– Vi forholder oss naturligvis til rådene fra myndighetene og byrådet, og tar grep for å få ned antall ansatte som er på kontoret, skriver kommunikasjonsdirektør Camilla Kim Kielland i en e-post til Medier24.
Hun understreker imidlertid at konsernet allerede har stramme regler innarbeidet siden mars.
– Men vi kjører allerede en nokså restriktiv linje, med relativt sett få folk på kontoret – og tydelige smittetvernrutiner. Vi må også fremover sørge for forretningskritisk bemanning, og ivareta medarbeidere som trenger å jobbe fra kontoret av personlige grunner, opplyser Kielland.
– For eksempel vil redaksjonene i VG og Aftenposten prosentuelt ha flere ansatte på kontoret i Akersgata, enn øvrige merkevarer og funksjoner i samme bygg, legger hun til.
Også for Schibsted-kontorene utenfor Oslo gjøres det tilpasninger.
– I Bergen (BT) og i Stavanger (Stavanger Aftenblad) tilpasser de bemanning på kontoret i henhold til lokale retningslinjer og råd, men prinsippene er de samme, skriver Kielland.
NRK: – UIik lokal praktisering
For NRK blir det også økt bruk av hjemmekontor, opplyser Lars Harald Alstadsæter, leder for forhandlinger og arbeidsgiveransvar.
– Vi har lenge hatt veldig tydelige retningslinjer når det gjelder hjemmekontor, avstand til kollegaer og kompenserende tiltak med bruk av plexiglass. Nå går vi en ny runde og ser om ikke flere kan jobbe hjemmefra, sier Alstadsæter til Medier24.
Han forteller at tiltakene vil bli strammest ved hovedkontoret på Marienlyst i Oslo.
– Det blir litt ulik praktisering rundt i landet. Våre lokale ledere tar selv de nødvendige vurderingene, sier Alstadsæter.
– Det er en del tiltak som er like for NRK over hele Norge, som avstandskrav med to meter. Men hvor mange som kan være på jobb er litt ulikt. Dette handler blant annet om at våre lokaler er veldig ulike rundt i landet, sier han.
Amedia: – Flere på hjemmekontor
Også i det landsdekkende mediekonsernet Amedia tar de smittevern på alvor, opplyser Pål Eskås, som er konserndirektør med regionsansvar.
– Vi følger selvfølgelig alle smittevernregler og anbefalinger. Lokal ledelse er blitt satt til å håndtere dette på best mulig vis, sier Eskås til Medier24 og minner om at smittevernreglene er ulike fra sted til sted i landet.
Han legger også til:
– Vi følger situasjonen fra time til time, og ønsker å ivareta både våre egne ansattes sikkerhet, og vise samfunnsansvar, ved at vi alle blir med på dugnaden.
Samtidig kan Eskås ikke si noe om hvordan tiltakene påvirker de ulike redaksjonene.
– Jeg har ikke detaljkunnskap om hver enkelt redaksjons tiltak, men jeg vet at det nå er flere som er tilbake på hjemmekontor, sier han.
Blant andre konkrete smitteverntiltak, nevner Eskås bruk av munnbind, begrensninger på reiser og fysiske møter.
Han sier også at de ulike mediehusene vil være forsiktige i forbindelse med sosiale arrangementer.
– Hos oss blir dette tatt på alvor i aller høyeste grad, og vi begrenser også sosiale arrangementer. I forbindelse med for eksempel julebord, vil vi vise nøkternhet og måtehold.
TV 2 sender flere hjem
Hos TV 2 - som har kontorer i både Oslo og Bergen - har de allerede praktisert samme strenge smittevernsregler siden mars.
– Vi forholder oss til nasjonale og lokale retningslinjer hele tiden. På enkelte områder har vi også lagt oss på en mer restriktiv linje enn dette, for å verne om samfunnsoppdraget og produksjonene våre. Innskjerpingen av reglene får derfor ikke umiddelbart store konsekvenser for oss, sier TV 2s organisasjons- og kommunikasjonsdirektør, Sarah Willand, til Medier24.
De siste ukene har TV 2 åpnet for at hver avdeling kan ha opptil femti prosent av sine medarbeidere på jobb, i tråd med den gode smitteutviklingen i Bergen. Det går de nå tilbake på.
Willand forteller at alle TV 2-ansatte som kan, har hatt hjemmekontor siden pandemien traff landet for fullt.
– De aller fleste hos oss har hatt hjemmekontor siden mars, med unntak av dem som jobber i sendekritiske funksjoner, sier hun.
Samtidig skryter Willand av hvordan TV 2s ansatte har taklet situasjonen hittil. Likevel er hun ærlig på at tiltakene har vært krevende for kanalen.
– For mange begynner dette å tære på. Vi synes derfor det er viktig å snakke sammen, og tilrettelegger også for hvordan man kan møtes i mindre grupper, og for eksempel gå turer sammen, sier hun.
Unngår reiser til Oslo
Blant konkrete tiltak som er iverksatt i tillegg til hjemmekontor, nevner Willand at møtevirksomhet i stor grad foregår på nett, at reportere møter til oppdrag ute i felten uten å dra innom kontoret, og at lokalene er delt opp i ulike soner.
For Polaris Media, som ikke har noen mediehus i Oslo, blir det ingen store endringer.
Men konsernsjef Per Axel Koch understreker likevel at de allerede strenge tiltakene de har videreføres.
– Vi har hatt strenge retningslinjer siden mars, og har gjort det vi kan for å unngå smitte. Blant annet med økt bruk av hjemmekontor, sier Koch til Medier24.
Også hos Polaris får de ulike redaksjonene gjøre sine lokale tilpasninger til smittesituasjonen.
– Noen av våre steder er mer utsatt enn andre nå, så det er noen lokale forskjeller i hvordan retningslinjene følges. Men generelt sett er vi forsiktige, sier Koch.
– Vi vil nå også gå over disse retningslinjene en gang til, for å passe på at vi ikke slapper av, sier han.
Koch poengterer også at Polaris nå har strammet inn på reisningen til Oslo-området.