Onsdag sprakk nyheten om at Amedia kjøper Budstikka og verdsetter selskapet til 130 millioner kroner.
Klubbleder Eyvind Menne i Budstikka sier til Medier24 de ble overrasket på morgenen.
– Det er spesielt og rart. Og det er både vemodig og litt trist at vi nå blir kjøpt opp, sier Menne.
– Vært selvstendig i 122 år
– Har det vært noen hint om det?
– Vi har ikke fått noen hint, men det har vel ligget litt i kortene. Når mediehverdagen i Norge har endret seg, har vi blitt stående mer og mer alene. Sånn sett kom det ikke som et sjokk, men overraskende, absolutt, forteller Menne.
Han forteller at de ansatte tok nyheten konstruktivt og med fatning, selv om mange synes det var vemodig å ikke være selvstendig lengre.
– Vi har hatt flere møter i dag, og signalene er at folk synes det er først og fremst rart, men også trist, med tanke på den lange tradisjonen vi har hatt med å være selvstendig i 122 år. Men vi synes det er riktig.
Menne forteller at redaksjonsklubben nå er opptatt av at alle de ansatte må bli tatt vare på i forbindelse med overtakelsen.
– Utfordrende å stå alene
– Vi har en lang tradisjon med lokalt eierskap, og vi er stolte av å stå på egne ben. Men det er utfordrende å stå alene som mediehus når det gjelder teknologisk utvikling, og for å kunne være aktuelle også i fremtiden, må vi henge med, legger han til.
– Med Amedia får vi tilgang på resurser vi ikke har i hus, som ny teknologi og analyseverktøy, og så er vi trygge på at Amedia vil kjøpe oss fordi vi gjør en god jobb, sier Menne.
Han forteller at de ansatte ser frem til å bli involvert og bidra videre.
– Vi er veldig opptatt av å være aktivt involvert i samarbeidet videre, og prosessen ved overtagelse. I tillegg til det videre arbeidet med å lage en god avis, sier Menne.
– Vi har vært oss selv hele tiden, og vært stolte av det. Og nå synes også vi i klubben at dette er riktig. Vi ser at det er utfordringer med å følge med i teknologien, og det å få komme inn i et konsern med større resurser enn et mindre mediehus i Norge har, ser vi frem til, sier han.