Kommentar

Amedia tok innersvingen på Per Axel Koch. Det kan ha kostet Schibsted dyrt i kampen om Norden

Bonnier og Amedia snappet opp MittMedia rett foran nesen på et Polaris Media som har behov for å vokse. Nå er det vanskelig å se hva Koch & co kan gjøre videre.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Skuffelsen er betydelig i Polaris Media over at MittMedia gikk til Bonnier og Amedia.

Kilder opplyser at Polaris Media skal ha blitt tatt fullstendig på sengen over at Amedia var inne i loopen – og at den store konserndrømmen nå kan være knust for all tid. 

Polaris Media har i lengre tid forsøkt å finne måter å vokse seg større på. Konsernet, som i all hovedsak eies av Schibsted, trenger flere titler i en stadig sterkere konkurranse fra Amedia.

De 28 merkevarene fra MittMedia kunne gi en betydelig mulighet for Polaris Media, både på trykk og distribusjon, men også i kampen om å vokse seg stor utenfor Midt-Norge.

Nå er det i stedet konkurrenten som vokser seg stor – og utenfor landegrensene. De er kun inne med 20 prosent av selskapet, men bare Stokstad & co. vet hvor langt Amedia kan gå internasjonalt på sikt.

Med et lite fotfeste i Sverige – og med Nordens største mediekonsern rundt bordet – har de en fot i døra for videre muligheter. 

Polaris har forsøkt å kjøpe seg opp i Trønder-Avisa, men ble effektivt stoppet av medieinvestor Odd Øie – og flere kjenner til at de tapte slaget om Edda Media i sin tid. 

Kilder forteller at det skal ha vært vilje og lyst i det midtnorske konsernet til å hive seg på i Nordsjø Media-kjøpet, men at Schibsted ikke var villig til å la dem vokse seg inn i andre geografiske soner.

Nettopp Schibsteds tilbakeholdenhet kan dermed ha kostet Polaris Media den siste store muligheten til å øke i volum. Og dermed også sørget for at konkurrenten heller fikk et forsprang. 

Det kan koste Schibsted dyrt i kampen om Norden. 

Spørsmålet er om Polaris Media nå må innse at de er forvist til å forbli et midtnorsk mediekonsern med røtter langs kysten – med motoren Adresseavisen som den mest spennende aktøren. 

Medier24 vet at mange medieinvestorer «kun» er interessert i Polaris Media på grunn av aksjeposten i Finn og det er synd om de skal få rett.

Schibsted kan ikke være største eier i Polaris kun for å hindre vekst. De må rydde opp. Kanskje er svaret at Finn-posten og Adresseavisen må til Schibsted og resten går til Koch & co. 

Kristin Skogen Lund sitter på nøkkelen.

Powered by Labrador CMS