Pressebilde av Ole Morten Ona Ringdal.
Ole Morten Ona Ringdal, styreleder i Bodø Publishing

Blodig underskudd for Bodø Nu: – Et krevende år

Driftsresultatet falt for tredje år på rad.

Publisert Sist oppdatert

Bodø Nu endte fjoråret med et blodig underskudd på 2,4 millioner, et fall på 1,6 millioner kroner fra året før. Det viser årsregnskapet for 2023.

Avisen hadde inntekter på 13 millioner kroner, en nedgang fra 14,3 millioner kroner. Det er et fall på 9,5 prosent.

Samtidig økte kostnadene fra 15,1 millioner kroner 15,4 millioner.

– Det var et krevende år i Bodø Publishing i 2023. Flere faktorer spilte inn: ustabilitet rundt drift og ledelse, et svakt annonsemarked, kostnader knyttet til rettssaken om sitatrettigheter og nedskrivninger ble også belastet fjorårsregnskapet. Egenkapitalen i selskapet er etter nedskrivningen fortsatt tilfredsstillende, sier styreleder Ole Morten Ona Ringdal til Medier24.

– Er dere fornøyd med bunnlinjen?

– Det er mye ekstraordinære kostnader som ble belastet regnskapet i 2023, den underliggende driften i selskapet er tilfredsstillende og vi vurderer bunnlinjen i fjoråret med det som utgangspunkt.

– Driftsresultatet har falt hvert år siden 2019, og det har vært minusresultat de siste tre årene. Når ser dere for dere vekst i resultatet?

– Vi har lagt bak oss noen krevende år i annonsemarkedet der korona-årene var særskilt tøffe. Samtidig er vi nå inne i en fortsatt krevende makroøkonomisk situasjon, med høyere rente og høy pris- og lønnsvekst. Det bidrar til at vi har et tøft annonsemarked også i år på lik linje med de fleste norske mediebedrifter.

Styrelederen påpeker at den underliggende driften i selskapet er tilfredsstillende, og at avisen har hatt mange gode redaksjonelle prestasjoner under ledelse av ansvarlig redaktør Magne Storedal – som har styrket dem i konkurransen med Avisa Nordland

– Hva gjør dere for å snu trenden? 

– Vi har i 2024 styrket avisens redaksjonelle kapasitet, både i form av en økning i antall journalister, økt frilanser-bruk i kombinasjon med økt ledelseskapasitet, sier Ona Ringdal og trekker fram at de har styrket sin posisjon i lesemarkedet.

Han sier at de særlig har satset innenfor sjangrene breaking news, næringsliv, eiendom og krim – samt på dekningen av Bodø/Glimt- og at de opplever at leserne responderer godt på produktet.

– Hvordan ser 2024 ut så langt?

– Vi har fortsatt utfordringer i reklamemarkedet. I lesermarkedet går det bedre der trafikk og antall abonnenter holder seg omtrent på nivå med fjoråret.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS