Glåmdalen-redaktør Thor Sørum-Johansen ønsker den nye konkurrenten Mitt Kongsvinger hjertelig velkommen inn i byens medielandskap, men lover dem tøff kamp om leserne..Jens H. Haugen / Glåmdalen
Glåmdalen-sjef offensiv i møte med ny konkurrent: – Vinnerne er våre abonnenter
– Vi har ambisjon om å være best, sier redaktør Thor Sørum-Johansen om den nye mediekampen i byen.
Fredag morgen ble nettavisen Mitt Kongsvinger lansert. Dermed får den tradisjonsrike avisen Glåmdalen konkurranse i utgiverbyen sin.
Det er en utvikling som redaktør Thor Sørum-Johansen ønsker hjertelig velkommen.
– Jeg tenker at konkurranse er skjerpende, og at målet vårt må være at denne konkurransen skal bringe frem det beste i oss, sier Sørum-Johansen til Medier24.
Han legger også til:
– Vi møter dette offensivt, og blir trigget til å yte enda mer, og til å bli en bedre lokalavis, også for folk i Kongsvinger.
Sørum-Johansen tror leserne vil nyte godt av den nye konkurransen i byens medielandskap.
– Vinnerne her er Glåmdalens abonnenter, som kommer til å få et bedre produkt, sier han.
– Sitter ikke stille
Sørum-Johansen mener det er for tidlig å si noe konkret om hva avisen vil gjøre i møte med den nye konkurrenten.
Likevel understreker han at noe vil skje, som et svar på nyetableringen.
– Vi sitter ikke stille og ser på at vi får en konkurrent, men vi vil møte konkurransen, sier han.
I et intervju med Medier24 uttalte Mitt Kongsvinger-redaktør Bjørn Taalesen at Glåmdalen at han hadde sett at Glåmdalen noen ganger holdt på saker i flere uker, fordi de ikke hadde konkurranse.
Sørum-Johansen er ikke enig i Taalesens analyse.
– Jeg kjenner meg ikke helt igjen i at vi sitter på nyheter i flere uker. Om det er noe vi har blitt bedre på i det siste, så er det å dekke breaking- og hendelsesnyheter fortløpende, sier han.
Samtidig understreker Glåmdalen-redaktøren at avisen har en bevisst publiseringsstrategi for saker som i større grad er tidløse.
– Det gjør at vi ikke nødvendigvis publiserer tre gode intervjuer samtidig. Det tror jeg de fleste aviser gjør, og det er et nødvendig grep for å holde en fin flyt på fronten over tid, sier han.
Sørum-Johansen legger også til at avisen har digitale verktøy som viser når aktiviteten er størst hos leserne deres, og at dette også i noen tilfeller er med på å avgjøre når saker blir publisert.
Vil være best i byen
Glåmdalen dekker i alt åtte kommuner. På spørsmål om hvorfor folk i Kongsvinger skal abonnere på hans avis, fremfor Mitt Kongsvinger, svarer Sørum-Johansen:
– Det er flere grunner til det. Vi har en helt klar ambisjon om å være det beste nyhetsmediet, også i Kongsvinger.
– Vår oppfatning er også at folk i Kongsvinger har et forhold til distriktet de bor i, og synes ting som skjer i området rundt er interessant, sier han.
Redaktøren trekker blant annet frem restriksjonene på reiser mellom Norge og Sverige, som følge av koronapandemien, som et emne Glåmdalen har dekket med interesse fra lesere i hele dekningsområdet.
– Hvordan synes du Glåmdalens dekning av Kongsvinger har vært det siste året?
– Jeg føler vi har en god dekning av byen, men den kan og skal bli enda bedre. Vi dekker åtte kommuner, og det stiller andre krav enn om man bare dekker én kommune. Kongsvinger er likevel utgiverbyen vår, og en by vi ønsker å være gode på, svarer Sørum-Johansen til slutt.