Norske medier er ikke ferdig med å kutte. Vi har såvidt begynt. Men det er ikke det viktige

KRONIKK: Det viktigste spørsmålet er ikke hvor mange som må gå denne gang. Eller neste. Men hvordan vi kan skape en forretningsmodell for framtida.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

DET ER KUTTETIDER i mediebransjen.

Igjen.

Og igjen.

Og igjen kommer det til å skje.

For den som tror at norske mediehus og konsern er ferdig med å kutte, de må tro om igjen.

Eller finne seg en annen bransje å vente på framtida i.

NORSK JOURNALISTLAG, her ved nestleder Hege Iren Frantzen og leder Thomas Spence.

NORSK JOURNALISTLAG, her ved nestleder Hege Iren Frantzen og leder Thomas Spence. Arkivfoto: Gard L. Michalsen

I SÅ FALL HÅPER jeg NJ gir de ansatte god informasjon om hvor tung, slitsom og meningsløs en slik rettslig prosess vil oppleves.

Og at ingen føler seg presset til å gå til sak mot egen arbeidsgiver. En arbeidsgiver man kanskje ikke har lyst til å jobbe hos heller, etter å ha blitt stemplet i panna.

Resultatet blir til syvende og sist det samme. Et søksmål vil bare føre til at et vondt sår blir vondere, og det tar lengre tid å rive av plasteret. 

En nedbemanning er aldri god. En styrt sluttpakke eller oppsigelse er nok enda verre. Men det beste for alle parter er som oftest å gå videre. Og prøve å se framover igjen.

JA, TENK OM NJ kunne brukt litt mer energi på framtida, og ikke bare fortida. Tenk om Norsk Journalistlag i større grad ble med på utvikle offensive strategier for å utvikle journalistikken og mediebransjens forretningsmodeller. 

At noen inntekter vil falle kraftig framover, er det ingen tvil om. Det betyr et løpende behov for å justere kostnadsnivået framover. 

Hvor godt mediebransjen lykkes med andre inntekter, er det ikke minst opp til journalistene selv å avgjøre. Det er de som planlegger, produserer og distribuerer innholdet som nå skal selges. 

Men da Journalisten besøkte Smaalenenes Avis et par dager etter Amedias salg nylig, var de ansatte «spent på om Are Stokstad holder ord».

Jeg håper ikke det er den rådende holdningen i konsernet. Eller resten av bransjen. 

For de eneste som kan skape lønnsom drift i mediene framover, det er til syvende og sist de ansatte selv.

Powered by Labrador CMS