Tirsdag morgen markerte BA 90-årsjubileet ved å sende avisbud på gata.

Torsdag fyller Bergensavisen 90 år. Det markeres med raspeballer, cava og opptrykk av den aller første avisa - i fullformat

Med på kjøpet blir det også avishistorie og gode historier. Som da statsminister Gro Harlem Brundtland kommanderte Alf Hildrum til å bli redaktør i Bergen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

«– Du skal til Bergen, sa Gro Harlem Brundtland, Ap-lederen som bare hadde sittet noen dager i stolen denne februardagen.

BAs intervju med fire nålevende, tidligere redaktører.

Småbarnsfaren Hildrum trakk litt på det.

– Ta over BA ... er ikke det å brekke nakken?

– Jeg trodde ikke du var en sånn en, smalt det fra statsministeren.

Hun fikk det som hun ville.

– Det var bare å reise, sier Alf Hildrum og slår ut med hendene.»

Slik begynner en av hovedsakene i dagens utgave av Bergensavisen. Avisa har intervjuet de fire nålevende tidligere redaktørene av den gamle partipressa, rebellen, løssalgstabloiden, som i dag fyller 90 år.

BAs redaktører: 

• Sigvald Sveinbjørnsson 12. april 2016 >
• Anders Nyland 1. april 2009–18. mars 2016
• Olav Terje Bergo 1984–2009
• Alf Hildrum 1981–1983
• Odd Ragnar Torvik 1964–1983
• Egil Helle 1962–1964
• Per Bratland 1958–1962
• Jørgen Hustad 1950–1958
• Torstein Selvik 1945–1958 (stortingsrepresentant fra 1950–69)
• Oscar Ihlebæk 1938–1941
• Gunnar Ousland 1927–1938

Men det var ikke gitt at den skulle komme så langt. For da Alf Hildrum overtok i 1981, var det fullt kaos. Han beskriver det slik overfor BA i dag:

- Det var et helvete i BA på den tiden. Administrasjonen var ute av kontroll. Vi fant bæreposer med ubetalte regninger. Vedkommende som var økonomiansvarlig hadde bare gitt blaffen. Vi kunne gå konkurs hver uke.

 

Sigvald Sveinbjørnsson leser opptrykket av BA fra 1927.
Slik så den aller første Bergens Arbeiderblad ut - i dag trykket opp på nytt.

Trykker den aller første avisa

Men avisa overlevde, og i dag er det Sigvald Sveinbjørnsson som leder den.

90-årsjubileet markeres med en avis full av god avishistorie og gode historier, som da storebror Bergens Tidende forhandlet om å kjøpe BA for noen tiårsiden.

Historisk er det også når BA i dag trykker opp den aller første avisa; Åtte sider Bergens Arbeiderblad fra 23. mars 1927.

Men også den vanlige bergenser løftes fram:

- Det viktigste for oss er bergenserne vi lager avisa for. Vi har snakket med 90 av dem, og laget et «90-tall» på forside med bildene av dem, sier Sveinbjørnsson.

BA-ansatte delte ut avis torsdag morgen. Sjefredaktøren med hatt.

 

Det gjør han torsdag morgen etter å ha vært ute og delt ut aviser, i ett år hvor det skjer mye i mediebyen. Snart flytter både BA, BT, NRK og TV 2 inn i Media City Bergen:

- Da skal vi til Lars Hilles gate 30 - et lite steinkast fra hvor avisa ble startet i sin tid, sier redaktøren.

Noen stor jubileumsfest blir det ikke, men en god middag får hele bedriften torsdag: 

- Sjefen på restauranten Dr. Wiesener ringte i går - og inviterte alle ansatte til raspeballer og cava. Mange stiller! Det passer bra på en torsdag, sier han. 

 

Skal kjempe videre mot storebror

- Hvorfor er det viktig å feire et sånt jubileum?

- Jeg tror det er viktig å synliggjøre historiene og røttene sine. Det forteller kanskje noe om hvor vi skal. Ikke i form av å være en partiavis, noe BA forlot for lenge siden. Men vi står i en tradisjon som avis for arbeidere.

- Og når man leser den første avisen fra 1927, sier den også noe om hvor viktig avisen var for folk. Det er en ambisjon vi må ha, sier Sveinbjørnsson.

BA har alltid vært lillebror i Bergen, den lille avisa, som Sigvald selv beskrev det til Medier24 i fjor høst. Om hvordan han først ikke tenkte på det som aktuelt å bli redaktør i lillebroren i byens aviskamp.

Opplagsutviklingen for BA og BT.

Forskjellen er fortsatt stor:

Bergens Tidende hadde i fjor et betalt opplag på 69.067, mens Bergensavisen hadde 13.923.

BA har mer enn halvert opplaget siden toppen på over 32.000 i 2004, mens BT har mistet over 30.000 i opplag fra toppårene på slutten av 80-tallet.

Avstanden i tall blir i så måte mindre, og akkurat nå kan BA notere seg for større fart og suksess på brukerbetaling:

I fjor økte totalopplaget med noen hundre eksemplarer, og i takt med resten av Amedia er utviklingen bedre enn snittet for 2016 fanget opp.

- Det har vært veldig god fart, og abonnentene blir i stor grad værende etter tilbudene de får. Men det aller viktigste er jo at vi klarer å være en nyttig og god avis for bergenserne. Hvis vi lager en avis som de vil lese, så «kommer opplaget av seg selv, sier Sveinbjørnsson.

- Så er det klart at BA er en mye større avis. Men vi er veldig klar på hva vi er, en lokalavis for Bergen. I konkurranse med en veldig god avis. Som også er en landsdelsavis, og det håper jeg de skal forsette å være.

- Men hvor skal denne konkurransen gå, hva er ambisjonene?

- Vi skal jo forbi BT, da! Vi må jo tenke litt langsiktig..., sier BA-sjef Sigvald Sveinbjørnsson muntert.

- Men det er klart vi har ambisøse mål. Avisa hadde en topp på rundt 30.000 aviser. Kanskje er vi der igjen om noen år?

 

Powered by Labrador CMS