Fra venstre styreleder Ove Grønnevik i Bydelsavisene Bergen, konserndirektør Marte Ingul i Amedia og direktør for mediehus i Amedia, Morten Nilsen.
Foto: Ihne Pedersen / Amedia
Amedia kjøper tre lokalaviser i Bergen
Som Medier24 meldte forrige uke var Amedia i dialog om oppkjøp av tre lokalaviser i Bergen. I dag kom bekreftelsen.
Amedia kjøper bydelsavisene Fanaposten, Sydvesten og Åsane Tidende av Bydelsavisene AS. Det bekrefter konsernet selv i en pressemelding sendt onsdag.
Medier24 skrev om det mulige oppkjøpet allerede forrige uke.
Ifølge pressemeldingen når de tre avisen ut til rundt 70.000 av Bergens husstander. Avisene eies av Bydelsavisene AS, som igjen eies av Media Bergen AS.
– Disse tre lokale mediehusene spiller hver for seg, og samlet sett en viktig lokal samfunnsrolle i sine respektive dekningsområder. Avisene har allerede et fotfeste som abonnementsaviser. Amedia ønsker å ta vare på, styrke og utvikle disse avisene videre, sier Morten Nilsen, direktør for mediehus i Amedia.
– Vi ser hvilken viktig jobb som er lagt ned i disse mediehusene over mange år. Nå ser vi frem til å bli godt kjent med de dyktige medarbeiderne som jobber i Fanaposten, Åsane Tidende og Sydvesten.
Styrker dekningen
Amedia er som kjent majoritetseier i Bergensavisen (BA). Konsernet skriver at med de nye tilskuddene vil de få enda sterkere redaksjonell lokal forankring.
– BA skal fortsette å være best på nyheter og journalistikk i Bergen by, som er relevant for alle bergensere hver dag. Mens de tre bydelsavisene skal fortsette å være relevante næraviser i sine respektive bydeler i Bergen.
– Disse tre mediehusene blir fullverdige medlemmer av Amedia-familien, og får dermed tilført mer innsikt, analyse og sterke fellestjenester for utvikling av både innhold, formater og andre løsninger, fortsetter Nilsen.
Trygg på fortsettelsen
Styreleder i Bydelsavisene Bergen, Ove Grønnevik, sier i pressemeldingen at han er sikker på at Amedia er rette eier til å ta avisene videre.
– Bydelsaviser har en samfunnsviktig rolle i sine lokalsamfunn, og å eie slike aviser er derfor et tungt samfunnsansvar. Med digitaliseringen og globaliseringens fart de siste ti årene er folks medievaner grunnleggende endret.
– Med det bakteppet har vi som utgiver stilt oss det eneste ansvarlige spørsmålet; Er vi den riktige eieren for disse tre avisene i fortsettelsen? For oss ble konklusjonen å finne en ny trygg eier og utgiver som klarer å levere et solid redaksjonelt produkt i takt med de endrede behovene. Det opplever vi at Amedia er og greier, sier han.