GOD STEMNING PÅ GULVET: Redaksjonssjef Kjell Eirik Mikkelsen, sjefredaktør Sigvald Sveinbjørnsson og nyhetsredaktør Rune Eriksen jubler fra redaksjonslokalet.

BA kan juble for økte inntekter og rekordresultat i fjor. Nå tør Sigvald å bruke mer penger på å lage enda bedre avis

111 millioner kroner i omsetning og over 10 prosent driftsmargin gir litt arbeidsro. - Dette betyr flere «boots on the ground», sier BA-sjef Sigvald Sveinbjørnsson.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Bergensavisen AS leverte nylig regnskapet for 2017, som forteller om en omsetning på 111,1 millioner kroner i fjor. Med et driftsresultat på solide 11,9 millioner, gir det en resultatmargin på 10,8 prosent.

Det er den beste driftsmarginen BA har levert - i hvert fall i løpet av de siste 20 årene Proff Forvalt har tall for.

Omsetningen vokser med en liten anelse fra året før. Det er ikke stor vekst, men nok til å snu en mange år lang trend med både fallende inntekter og kostnadskutt. 

- Det er jo veldig hyggelig, kommenterer en sjeldent beskjeden sjefredaktør og direktør Sigvald Sveinbjørnsson.

Han fortsetter:

- Hovedårsaken er selvsagt gode opplagstall. Det gikk bedre enn budsjettert både på løssalg og komplett, men den store overraskelsen var digitale abonnement. Og når vi øker med flere tusen abonnenter, blir det jo penger ut av det.

BA økte opplaget i fjor med solide 16,9 prosent, til over 16.000 aviser.

 

  • Se hva Sveinbjørnsson sa om opplagsveksten i mars:

 

Tør å øke kostnadene

Samtidig er mediemarkedet fortsatt utfordrende. For selv om både leserinntektene og pressestøtta øker, er omsetningsveksten tross alt marginal.

Sjefredaktør og direktør Sigvald Sveinbjørnsson i Bergensavisen.

Annonseinntektene faller nemlig, i et minst like volatilt marked som før.

- Det er ikke noe mål i seg selv å ha et høyest mulig overskudd. Men utfordringen er å vite om denne utviklingen er robust. En svale gjør ingen sommer, og vi kan ikke øke faste kostnader for mye, sier Sveinbjørnsson.

- Men det siste året har vi jevnt og trutt økt kostnadene. Utviklingen ser ut til å fortsette, vi ligger foran målene på opplag. Og de var ganske hissige.

- Det vil si flere journalister?

- Ja - vi lager fyldigere avis, bedre saker og er flere folk. Nå har vi flere «boots on the ground», og det er det som teller, sier BA-sjefen.

Opplagsvekst gir forøvrig fortsatt økt pressestøtte: Medietilsynet antydet for litt siden at BA får 2,1 millioner kroner mer i år - til sammen 29,7 millioner.

Men, understreker Sveinbjørnsson, ingenting av dette må bli noen hvilepute. Ei heller det gode 2017-resultatet:

- Vi går ikke rundt her og hyler og skriker og gleder oss over tallene. Hverdagen er hardt arbeid. Vi må ha det kjekt på jobb, mens vi prøver å lage en kjekk og god avis. Hvis vi slapper av, merker vi det ganske raskt!

 

Drømmer fortsatt om å bli størst

Og ytterligere opplagsvekst er målet. I mange år framover. Sigvald Sveinbjørnsson er klar på hva som er det tydelige «målbildet».

- Vi skal vi større enn BT i Bergen. Det ligger fast. Så skjer det selvsagt ikke i år, men Bergen er en stor by og BA fortsatt en liten avis. Jeg tror vi har et betydelig vekstpotensiale. Det kommer an på oss selv.

Og det er et langt stykke opp, særlig fordi BT også har «snudd trenden».

I 2017 var avstanden 55.674 aviser - fra BAs opplag på 16.275 til BT på 71.949.

Det er mindre differense enn den historisk har vært; for 20 år siden var avstanden på godt over 60.000 aviser.

Men relativt sett er BA blitt mindre i forhold til BT. I 2017 utgjorde Bergensavisens opplag 22,6 prosent av BTs størrelse, for 20 år siden var BA 31,7 prosent av BT.

For mens BT har falt stort, har BA relativt sett falt mer: De seneste åra har trenden snudd, men Bergensavisen er fortsatt bare på halvparten av opplaget i toppåret 2004 - på 32.130.

Sveinbjørnsson presiserer samtidig at målet er å bli større i Bergen, altså ikke at totalopplaget skal passere BT.

 

- Et mange års prosjekt

Sveinbjørnsson understreker også at dette ikke er gjort i en håndvending. Han lar seg inspirere av hvordan Telemarksavisa har tatt igjen Varden, slik han lot seg inspirere av Ove Mellingens prosjekt også før han bestemte seg for å ta jobben i 2016.

- Han viser at det går an. Og nå kommer jo Ove snart til Bergen for å gå ned til Skien, etter et veddemål!

- Ja, hva gjør du den dagen BA blir større enn BT?

- Haha, og jeg fortsatt er her? Jeg tror ikke jeg skal ta sjansen på gå. Men kanskje seile til Shetland eller noe sånt, sier Sveinbjørnsson.

- Ove har ledet TA gjennom 20 år. Du har skiftet jobb jevnt og trutt de seneste åra, men har du nå funnet «ditt prosjekt»?

- Man skal være forsiktig å spå framtida, men ja: Dette har et lengre perspektiv enn noen år. Det er åpenbart et langsiktig prosjekt.

- Samtidig er det utfordrende, fordi framtida er uforutsigbar. Rammevilkårene kan endre seg, og markedet kan snu, sier Sveinbjørnsson.

Da kan det hjelpe at avisa har en robust sparegris: Pressestøtta begrenser utbyttet, og et eiendomssalg for noen år siden puttet ytterligere lodd i kista. Bergensavisen AS har nær 100 millioner kroner i omløpsmidler, og en egenkapital på 73,4 millioner kroner.

Avisen eies som kjent ikke bare av Amedia: Konsernet eier 69,8 prosent, Trond Mohn-familien 20 prosent og Sparebanken Vest 9,84 prosent. Småaksjonærer kontrollerer de resterende 0,27 prosent.

 

 

Powered by Labrador CMS