Redaktør i Østlands-Posten, Eirik Haugen, konserndirektør for trykk og distribusjon i Amedia, John Kvadsheim og redaktør i Telemarksavisa, Ove Mellingen.
Redaktør i Østlands-Posten, Eirik Haugen, konserndirektør for trykk og distribusjon i Amedia, John Kvadsheim og redaktør i Telemarksavisa, Ove Mellingen.

Leverings-trøbbel for flere aviser: – Jeg har beklaget på det sterkeste til abonnentene våre flere ganger

Aviser i Vestfold og Telemark opplever problemer med å få levert papiravisen. Amedia beklager.

Publisert

I Østlands-Posten har de tidvis tatt saken i egne hender og selv kjørt ut papiravisen til noen av abonnentene. Leveringen de siste månedene har ikke alltid vært som den skal.

Senest denne uka måtte redaktør Eirik Haugen ut i egne spalter og beklage for manglende avis i både helgen og tirsdag.

– Jeg har beklaget på det sterkeste til abonnentene våre flere ganger den siste tiden, sier han til Medier24.

Avisen hans meldte da at det også gjaldt for Porsgrunns Dagblad, Sandefjords Blad, Tønsbergs Blad, Gjengangeren og Jarlsberg Avis. Rundt 12.500 abonnenter var berørt. Også i Telemark har det vært utfordringer de siste månedene.

Opplever fortvilte lesere

Telemarksavisa dekker 17 kommuner i Telemark, og har også abonnenter utenfor fylket. 

– Det har periodevis gått bra, men nå siste halvåret har det vært fryktelig mye feil, sier redaktør Ove Mellingen.

Avisen kommer ut seks ganger i uka, og leveres enten via Posten, via Amedias distribusjon - eller en kombinasjon av disse.

Mellingen sier han synes det er fortvilende, men også at det ser ut til å bli bedre. Han forstår at distribusjon er krevende.

– Jeg har respekt for at det har vært en restrukturering av hele bransjen, og det er sannsynligvis fornuftig siden fysisk levering endrer seg mye.

Han sier de har medfølelse for abonnentene som foretrekker papiravis, og at han daglig får henvendelser fra noen som savner papiravisen sin.

– Når folk ringer til meg og er fortvilet, er jeg like fortvilet. Vi jobber knallhardt for å lage avisen så god som mulig, men det hjelper ikke noe når folk ikke får den, sier han.

– Vi er helt avhengige av at de får orden på dette.

Haugen i ØP sier det har vært hektiske uker, at det ikke har vært bra nok for abonnentene og at kundesenteret har fått kjørt seg.

– Det har vært litt ulike forklaringer. At det er transportproblemer, mangel på bud eller andre ting, sier han. 

Holder på å legge ned

Leveringstrøbbelet har oppstått blant annet fordi Amedia er i ferd med å trekke seg ut av avisdistribusjon. 

Amedia har redusert flere hundre ruter over hele landet siden mars. Prosessen har vært omfattende, skriver de i en e-post.

– Utfordringene i Vestfold og Telemark er bare å beklage, og skyldes store endringer i rutestrukturen og i nedslagsfeltet, samtidig med store bemanningsendringer, ifølge John Kvadsheim, konserndirektør for trykk og distribusjon i Amedia.

De største utfordringene i distribusjonen har vært på enkelte områder på Romerike og i Telemark, opplyser Amedia.

– Vi legger ikke skjul på at det har vært en særdeles omfattende og krevende endringsreise. Flere av våre kunder har dessverre derfor opplevd leveringsutfordringer i perioder rett etter endringene. Men kvaliteten er nå bedret - og styrkes dag for dag.

Løsning til det beste for bransjen

Fra 1. juli er det Schibsted Delivery som tar over utleveringen av Amedias aviser. Avis-leveringen som ikke overtas av Schibsted går inn i en ordning der staten betaler Posten for å levere avisen nesten hver dag. 

– I tråd med avtalen med Schibsted Delivery har vi trukket oss ut av områdene som ikke er økonomisk bærekraftig, i disse områdene har Posten overtatt ombæringen, forklarer Kvadsheim.

Han skriver at de er klare for overgangen.

– Og vi føler oss trygge på at vi har funnet en langsiktig og bærekraftig løsning til det beste for mediebransjen og for våre papirabonnenter. 

For det som jobber med avis-leveringen i dag blir det ingen endringer når Schibsted Delivery overtar majoriteten av Amedias ruter fra 1. juli. Alle som jobber der i dag får fortsette med nye eiere, som skal drive med de samme ansatte, nettverk og leveringer som før.

Marius Tegnander Evensen, kommunikasjonsansvarlig i Schibsted Delivery, sier de har alt under kontroll og er klare fra mandag.

– Vi er i god rute med det. Alt er som det skal være, og ting går bra.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS