Magne Storedal blir sjefredaktør for den nye Avisa Oslo.

Han skal lede Amedias nye lokalavis. Slik blir Avisa Oslo

– Jeg mener Oslo-folket fortjener bedre enn de får nå, sier Magne Storedal til Medier24. Nøkkelen blir breaking news, levende bilder og sosiale medier.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Torsdag ble det kjent at Amedia slår på stortromma og lanserer Avisa Oslo (AO).

Den nye lokalavisen for hovedstaden vil bli ledet av Magne Storedal, som tidligere i høst tok ut permisjon fra jobben som redaktør for Romerikes Blad.

Da ble det opplyst at Storedal skulle «lede et prosjekt i Amedia». Nå er hemmeligheten ute, og den rutinerte pressemannen gleder seg stort.

– Dette sammenfatter alt jeg har holdt på med i karrieren min, og alt jeg kan, i en og samme jobb. Det blir alt fra kjendisstoff, kultur, tung økonomi og krim. Dette ser jeg frem til, sier Storedal til Medier24.

– Oslo er veldig underdekket

Han er klar på hvorfor han takket ja:

– Jeg mener Oslo-folket fortjener bedre enn de får nå. Det er absolutt et behov for en avis som dekker stort og smått om hva som skjer i hele byen. Det gjør ingen andre i dag, sier Storedal.

Den siste rapporten fra Medietilsynet om mediemangfoldet i Norge slo fast at Oslo er den eneste reelle blindsonen i landet

Det har også Storedal merket seg.

– Bortsett fra kulturstoff på institusjonssiden, så er Oslo veldig underdekket. Det gjelder på alle områder. Ingenting blir dekket som en lokalavis for hele Oslo ville gjort det, sier han.

– Det er fryktelig lenge siden Oslo hadde en avis som var genuint opptatt av nyheter som skjedde i byen. Aften Aften (Aftenpostens Oslo-utgave, som ble lagt ned i 2012, journ.anm.) var mer en kulturguide de siste årene den eksisterte, sier Storedal.

Også Oslo-politikerne har etterlyst mer kritisk journalist, og uttalte seinest sist vinter at blindsonen «var en utfordring».

Storedal lover at AO skal gå bypolitikerne i sømmene.

– Vi skal absolutt ha et kritisk blikk mot det som skjer på Oslo rådhus. Det blir kjempeviktig for oss. Vi har klare ambisjoner om å eie og drive debatten om Oslo, og hva Oslo skal bli, sier han.

Sjefredaktør Magne Storedal skal lede Avisa Oslo fra Youngstorget i sentrum.

 

Får egen sosiale medier-redaktør

Storedal kan også avsløre at avisen skal satse tungt på å nå yngre lesere. Spesielt på sosiale medier.

– Vi skal ansette en egen sosiale medier-redaktør, som vil gå inn i avisens ledelse. Vedkommende blir likestilt med nyhetsredaktøren, forteller han.

– Vi skal også ansette en egen Instagram-fotograf, som kun skal ta bilder til vår konto der i samspill med innholdet på ao.no, sier Storedal.

Det blir også viktig for avisen å være best på breaking news, samt levende bilder, forteller han. 

Amedias konserndirektør for innovasjon, forretningsutvikling og strategisk analyse, Pål Nedregotten, uttalte i vinter at en stor utfordring med å starte lokalavis i Oslo er alle innflytterne i byen.

Det er Storedal klar over.

– Oslo har en annen sammensetning enn andre byer, med mange tilflyttere. Derfor blir det en større barriere med å få de til å betale for innholdet. Men vi skal ha en ung og moderne profil, og aldersgruppen fra 24 år til 34 år blir viktig for oss, sier han.

Avisa Oslo-lanseringen skjedde så raskt at redaksjonen ikke har fått opp logoen i redaksjonen ennå. Her lager Magne Storedal en midlertid løsning.

Storedal påpeker likevel at Amedias samle-abonnement +Alt, som gir tilgang til alle konsernets nettaviser, gir Avisa Oslo en stor fordel.

Tjenesten nådde 100 000 abonnenter denne uken.

– Det betyr at alle innflytterne kan få tilgang til denne avisen og lokalavisen sin for samme pris. Det er også en av de viktigste begrunnelsene til at vi nå satser, sier Storedal.

– Oslo-folket er blitt avvent med lokale nyheter

Han erkjenner likevel av den nye avisen ikke vil få noe gratis, og at den nye redaksjonen vil møte klare utfordringer.

– Oslo-folket har nå vent seg til av livet går videre uten at man vet hva som skjer i byen. De er blitt avvent med lokale nyheter. Det blir en utfordring å tilvenne de til det igjen, sier han.

– Målsettingen er at alle våre saker skal være interessante for alle i byen, uansett hvor du bor. Hvis en barnehage blir lagt ned på Sagene, så skal den saken anlegges slik at den også angår folk i andre bydeler, sier Storedal.

– Vi skal finne nyhetene som leserne kan identifisere seg med, legger han til.

Et viktig tema for Avisa Oslo blir naturlig nok den pågående koronapandemien, der hovedstaden er episenteret i Norge.

– Oslo fortjener en bedre dekning av pandemien enn det de etablerte nyhetsmediene gir, sier Storedal.

– Planen var opprinnelig å lansere avisen en måned seinere, men det ble fremskutt ene og alene på grunn av den pågående nedstengingen av Oslo, forteller han.

Storedal har allerede fått med seg en del journalister fra andre aviser Amedia-konsernet som skal bidra fra start. 

Men en stor del av jobben de neste ukene blir også å finne nye journalister. Det ser han frem til.

– Det er stort privilegium å få sette sammen en redaksjon etter eget hode. Jeg arver ingenting her, sier Storedal.

På spørsmål om hvilke journalister han ønsker seg, er svaret klart:

– De som går gjennom ild og vann for å få en nyhet. Dette blir en spennende reise. Jeg skal love at vi skal lage en redaksjon som er ung, moderne og veldig lærerik å være i, sier Storedal.

Vil videreføre RBs suksessformel

Han startet som redaktør i Romerikes Blad i 2013, etter tolv år som nyhetssjef i Dagens Næringsliv

Under hans ledelse er RB blitt den største Amedia-avisen og har opplevd positiv trafikkutvikling.

Mange av de samme suksessformlene vil Storedal nå ta med seg til Avisa Oslo-redaksjonen.

– I RB var vi opptatt av å slutte å se så nøye på kommunegrensene på Romerike. Vi fokuserte heller på å bringe frem de sakene som alle på Romerike kunne samle seg over og finne interessant.

– Det gjelder både snakkiser og tunge nyheter. Det tankesettet tar jeg med meg til Oslo, sier han.

Sjefredaktør Magne Storedal i Avisa Oslo.

På spørsmål om hvilket tidsperspektiv hans permisjon fra RB har, svarer Storedal:

– Amedia har et langsiktig perspektiv, med en horisont på to-tre år hvor vi skal være i markedet uansett. Vi har noen veldig hyggelige kalkyler for hva som må til for at vi skal gå i balanse, og også kanskje tjene penger. 

– Jeg er veldig optimistisk med tanke på fremtiden til dette prosjektet, sier han.

Powered by Labrador CMS