I all hemmelighet satte Amedia opp en ny lokalavis i Oslo. Slik jobbet de med «Prosjekt Calamari»

– Vi har tynt rammeverket maksimalt, sier utviklingsdirektør Jostein Larsen Østring til Medier24 om Avisa Oslo (AO).

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • Se bildegalleri fra de nye lokalene nederst i saken.

Torsdag kom nyheten om at Amedia lanserer en splitter ny lokalavis i Oslo med ca 40 ansatte og lokaler på Youngstorget.

Prosjektet har pågått over lengre tid, men det har kun vært en innerste sirkel som har visst om det hele fram til inntil nylig. I Amedias systemer har prosjektet blitt kalt «Prosjekt Calamari».

Det forteller utviklingsdirektør Jostein Larsen Østring til Medier24.

– Oslo trenger en avis som bare bryr seg om de som bor og lever sine liv i hovedstaden. I dag har ikke Oslo en slagkraftig redaksjon som daglig tenker på innbyggernes ve og vel, så vi mener det trengs en avis som tar vanlige Oslo-folk på alvor, som passert å at innbyggernes rettigheter og interesser blir ivaretatt - og som faktisk følger opp og dekker alt det som skjer her i byen. 

 

Slik blir organiseringen

Avisa Oslo (AO) skal dekke alt fra løpende nyheter til det som skjer i politikken, det som skjer i bydelene, utviklinga i koronasituasjonen, næringslivet, sport og en rekke andre ting.

Sjefredaktør og administrerende direktør Magne Storedal fikk den første henvendelsen om den nye jobben 8. oktober i år - og de satte igang arbeidet kort tid etterpå. Han har bakgrunn fra rollen som sjefredaktør i Romerikes Blad og er nå klar for å bygge en redaksjon helt fra scratch.

Med seg får han 35 redaksjonelt ansatte - og de har nå lyst ut en rekke stillinger i tillegg til å hente inn ressurser fra Amedia-systemet. Om kort tid vil en rekke journalister fra alt fra Nidaros til Nordlys være i byen for å lage innhold klart.

– Vi skal være en slagkraftig avis og skal du dekke denne byen godt nok, så nytter det ikke å stille opp med noen få medarbeidere. Du må ha en redaksjon som er i stand til å ta seg av det løpende nyhetsbildet og tematiske områder, forteller Østring.

På den kommersielle siden skal de både benytte seg av Amedia sitt salgsapparat og med tre dedikerte medarbeidere. De ansetter også en nyhetsredaktør og en politisk redaktør - i tillegg til en rolle til, som ikke er avklart ennå.

Nå jobber rekrutteringsbyrået MeyerHaugen for fullt med å hente inn folk.

Konkurransebildet

I utredninga av prosjektet har Amedia sett på hvor mange i hovedstaden som faktisk abonnerer på en avis. Bortsett fra noen sterke bydelsaviser, så mener de at dekningen av byen er forsvinnende liten.

Østring drar opp et eksempel på Oslo-dekningen vs om det samme hadde skjedd i Skien eller Tromsø:

– La oss si at det skjer noe på en skole eller helsesenter av en viss dramatisk karakter. Da kan du være ganske sikker på at noen vil tipse avisa der, men i Oslo er sannsynligheten høy for at viktige ting ikke blir dekket, fordi det faller under radaren til riksavisene.

– Hvem er konkurrenten?

– Vi har sett på hvem som skriver om Oslo og der har du særlig Aftenposten og VårtOslo. Jeg vet ikke om vi ser på dem som en konkurrenter i seg selv, men vi konkurrerer nok på noen områder. VårtOslo lager en fin avis, men er ikke finansiert opp til å kunne jobbe så slagkraftig og må nok  prioritere hardere enn hva vi kan gjøre, sier Østring og legger til:

– Vi får se hvem som tar opp konkurransen. Aftenposten har mange abonnenter i Oslo, vi blir ikke overrasket om de velger å gire opp sin journalistiske satsing på Oslo igjen. Det ønsker vi i så fall velkommen, for aviskonkurranse er bra.

Det koster ganske mye penger å få en nettavis oppe og stå fra starten av - i alle fall av en slik karakter som de har planlagt nå. Men Amedia tror og håper de kan klare å skape en bærekraftig nettavis i løpet av 2-3 år.

Hovedinntekten vil komme fra brukerbetaling og annonser.

– Det er ekstremt spennende og akkurat nå kjenner jeg på at det bruser i blodet. Vi er klar med å komme igang og gå løs på det som finnes der ute. Det er også litt skrekkblanda fryd, fordi vi går veldig hardt ut. Vi tror oppriktig at vi kommer til å lykkes og at dette blir bra.

 

Nordlendinger som starter Oslo-avis

– Dere har hatt et forprosjekt, men begynte for alvor å jobbe med det først i oktober. Hva sier det om Amedia at man kan hive opp en stor lokalavis på én måned?

– Vi har tynt rammeverket vårt maksimalt. Men det sier også at vi har blitt et veldig profesjonelt konsern i alle ledd - og at vi er ekstremt dedikerte til dette.

– Er det litt ironisk, gitt det faktum at det ofte er nordlendinger som kritiserer Oslo-bobla, at det nå er en haug med nordlendinger som starter avis i nettopp Oslo?

– Haha. Magne har bodd på Vålerenga i 40 år, så det er ikke sånn at det står en haug med forfjamsa nordlendinger ved roret her, men som nordlending selv, så er det klart at jeg skjønner hva du mener. Jeg skal ikke skryte på meg at jeg kjenner byen inn og ut.

– Skjalg Fjellheim i Nordlys er en kjent kritiker av Oslo-bobla. Har du avklart dette med han?

– Hehe, nei, men han skal få fortsette å være Oslo-kritisk, men nå får du virkelig Oslo-forsvarere også. Jeg håper og tror at den nye politiske redaktøren i AO kan møte Skjalg i Dagsnytt 18 - og vil snakke på vegne av Oslos befolkning. Det hadde vært kjempekult og det mangfoldet er vi for i Amedia. Man skal ha sterke talspersoner for alle steder.

Powered by Labrador CMS