Lise Fagerbakk startet i høst i stillingen som innholdsprodusent i Avisa Nordland.

Amedia satser lokalt: Lise la journalistikken på hylla for å lage «content»

– Det betyr ikke at jeg er mindre samfunnskritisk, sier Lise Fagerbakk. Spray-sjefen mener det er en styrke å ha innholdsprodusenter over hele landet som kjenner akkurat sin landsdel godt.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Lise Fagerbakk startet i høst i stillingen som innholdsprodusent hos Avisa Nordland i Bodø. Det var etter 11 år som journalist i Lofotposten i Svolvær. 

– Man kan ikke bli lei journalistikk. Men det var tid for å gjøre noe nytt, sier hun. 

Fagerbakk er en av flere nyansatte lokale innholdsprodusenter i Amedia. Innholdsbyrået Spray har fått det nasjonale ansvaret for dem. 

Den nye arbeidshverdagen som innholdsprodusent er ikke helt ulik det Fagerbakk er vant med fra tida som journalist. 

– Vi intervjuer folk, finner de gode historiene og de gode vinklingene. Men samtidig er det jo med en arbeidsgiver som betaler for det som produseres. Det fordrer at de er fornøyde på en annen måte enn det jeg er vant med. Kritiske spørsmål skal ikke synes i så måte, sier hun. 

Fagerbakk forteller at hun gikk mange runder før hun bestemte seg for å si farvel til journalistikken og hei til reklamebransjen. 

– Det betyr ikke at jeg er mindre samfunnskritisk. Jeg tipser fortsatt mine journalistkolleger, og jeg kommer alltid til å se ting som kan bli saker, sier hun. 

– Vi har ansatte som sitter ute i mediehusene

Spray var tidligere en avdeling i Nettavisen. Da Amedia tok over eierskapet av avisa ved årsskiftet, ble det imidlertid besluttet at Spray skulle bli det nasjonale byrået i konsernet. 

I april ble Spray skilt ut i eget selskap. 

Sara Narvhus Oksdøl, daglig leder i Spray, forteller at det rundt om i konsernet har vært en del innholdsprodusenter ansatt, spredt utover landet. Nå er de overdratt til Spray. 

– Vi har ansatte som sitter ute i mediehusene, men er ansatt i Spray, sier hun.

I tillegg opererer NordlysLab som et eget selskap, som også lager innholdsmarkedsføring. 

– Vi jobber også sammen med dem, men formelt er de et eget selskap, sier hun. 

Har oppbemanna

Narvhus Oksdøl mener det er en styrke for Amedia og Nettavisen at de nå har innholdsprodusenter med lokal- og regionalkunnskap spredt over hele landet. 

– Det betyr at de kan gå inn og lage de gode lokale sakene og vinklingene. For å gjøre det, er vi helt avhengig av å ha folk som bor og jobber der. For å vite hva som rører seg i byen, sier hun. 

Byrået har siden før sommeren jobba med å oppbemanne. Når de siste ansettelsene er på plass, vil det være 27 ansatte til sammen i Spray.

Totalt vil det være 34 som jobber med innholdsmarkedsføring i Amedia, hvorav fem er i NordlysLab, én i Rana Blad og én i Avisa Nordland i tillegg til de som er ansatt i Spray. 

Spray, innholdsbyrŒet til Nettavisen. Fra venstre: Sara Narvhus Oksdøl, daglig leder; Anna Marie Augustin, kreativ leder; Monica Sveen, prosjektleder; Anne Sand, seniorrŒådgiver; Anne Hellum, strategisk rŒådgiver; Jørgen Lehn Marthinsen, strategisk rŒådgiver

– Vi har en del felles samlinger og møter. Men det blir mye Google hangouts også. Det fungerer bra på kreative prosesser. På større prosjekter hender det også at noen reiser ut fra Oslo, sier hun.

Hovedkontoret har også ansvaret for teknologiplattformen og strukturen som skal til for å jobbe godt med innholdet.

Amedia har totalt 280 selgere og rådgivere. 215 av dem er spredt rundt i mediehusene. Spray har ansvaret for kompetanseheving på innholdsmarkedsføring for dem også.

– Vi kjører workshops ute i regionene hvor vi samler alle selgerne og rådgiverne. Spray skal være et kompetansesenter som skal sette fart og heve kompetansen på innholdsmarkedsføring på tvers av hele Amedia. Vi vil fortsette å ansette innholdsprodusenter lokalt i takt med omsetningsvekst, sier Narvhus Oksdøl. 

Powered by Labrador CMS