VG-sjefredaktør Gard Steiro, sjefredaktør i Avisa Nordland, Jan-Eirik Hanssen, og Amedias digitale utviklingssjef, Eivor Jerpåsen.

Dette sier medietoppene om stoffutveksling mellom mediehusene

– Vi må samarbeide med hverandre der det er fornuftig, sier VGs sjefredaktør og administrerende direktør, Gard Steiro.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tirsdag denne uken vekket mediekritiker Bernt Olufsen mange leseres interesse med sine refleksjoner rundt den stadig økende trenden der ulike aviser og mediebedrifter deler redaksjonelt stoff seg i mellom.

VG, Aftenposten og en rekke andre regionaviser samarbeider blant annet om å levere næringslivsjournalistikk til nettstedet E24, mens Amedias aviser deler stoff fritt med hverandre.

I tillegg tilbyr Amedia også tjenesten +Alt, der kundene for en enkeltsum kan få tilgang til innhold hos alle konsernets medier.

Vi spurte derfor tre ledere i de to konsernene om hva de synes om Olufsens utspill. 

– Forskjellige perspektiver er avgjørende

VGs sjefredaktør Gard Steiro synes debatten om stoffutveksling er interessant og viktig. 

– Det handler om å ta vare på mediemangfoldet. Å sørge for at norske redaksjoner gir leserne forskjellige perspektiver er avgjørende for samfunnet, og i Schibsted mener jeg vi har ivaretatt dette godt, sier han til Medier24.

Samtidig mener Steiro at stoffsamarbeidet deres i forbindelse med nettstedet E24s næringslivsjournalistikk skiller seg fra andre utvekslingsprosjekter i Norge.

– E24 er annerledes enn mange andre samarbeidsprosjekter fordi det er et resultat av en storstilt satsing fra VG, Schibsted og regionavisene, sier Steiro til Medier24.

Og fortsetter:

– Dette prosjektet er blitt tilført betydelige ressurser, der vi har ansatt mange journalister for å styrke satsingen. Vi samarbeider ikke for å effektivisere E24, men for å styrke journalistikken og gjøre den mer robust.

 

Oppfordrer til samarbeid

Sjefredaktør og administerende direktør Gard Steiro i VG.

Sjefredaktøren tror at journalistikken som hentes fra aviser som Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende  til E24, vil gjøre produktet deres bedre.

– I startfasen vil den største fordelen ved samarbeidet være at E24s lesere får mer næringslivsjournalistikk og flere perspektiver fra hele landet, sier han.

– Én ting er at det skjer verdiskapning i Oslo, men det gjør det jammen meg i andre deler av landet også.   

Steiro er også klar på at samarbeid mellom ulike medier i mange tilfeller er nødvendig. 

– Vi må samarbeide med hverandre der det er fornuftig. Det kan være internt i Schibsted, Amedia og Egmont, men også på tvers av konserner, sier han og legger til:

– Så må man naturligvis være bevisst på fallgruvene som kan oppstå ved slike samarbeid, men journalistikken er helt avhengig av mediene ser etter muligheter for å dele kunnskap, teknologi og innhold. Vi skal konkurrere om det aller meste, men må samarbeide når det gir mening.  

 

Amedia: – Gir et relevant og godt tilbud

Amedias redaksjonelle utviklingssjef, Eivor Jerpåsen, ser flere gode sider ved å at de over 70 avisene deres deler saker med hverandre.

Blant annet trekker hun frem at Amedia har mange redaksjoner som ligger tett på hverandre geografisk, og at disse derfor vil ha dekningsområder som overlapper hverandre.

Redaksjonell utviklingssjef i Amedia, Eivor Jerpåsen. Her avbildet i tiden hennes som nyhetsredaktør i Tønsbergs Blad.

– Fordelen med stoffutveksling for oss, er at det gir redaksjonene, uavhengig av størrelse, mulighet til å gi leserne sine et relevant og godt tilbud, sier hun til Medier24.

 Jerpåsen mener også at stoffsamarbeidet legger til rette for at de ulike redaksjonene får utnyttet ressursene sine på en bedre måte.

 

– Dette er en svakhet ved stoffutveksling

Samtidig erkjenner Jerpåsen at utveksling av stoff kan bidra til at kildemangfoldet i mediene blir mindre.

– Det er klart at dette er en svakhet ved stoffutveksling. Samtidig tror jeg at vi får en bredere dekning gjennom å samarbeide, enn om alle redaksjonene våre skal dekke de samme sakene, sier hun.

Utviklingssjefen understreker også at de ulike Amedia-avisene så ofte som mulig forsøker å finne en lokal vinkling på saker de låner fra andre aviser i konsernet.

– Redaktørene i Amedia er veldig bevisste på å følge med på hva som opptar leserne våre. Det er styrende for hva vi velger å publisere, sier Jerpåsen og legger til:

– Dette fokuset gjør at man ikke nødvendigvis bare viderepubliserer en sak fra en annen avis uten å gjøre noe med den, men at man tar det hele et steg videre, og ser på hvordan den kan vinkles lokalt, for eksempel med egne kilder.

 

Mener utvekslingen gjør avisen sterkere

Sjefredaktør i Amedia-eide Avisa Nordland, Jan-Eirik Hanssen, mener muligheten til å utveksle stoff med andre aviser i konsernet er en styrke for dem.

– Det gjør lokalavisen sterkere fordi relevant innhold fra andre, bidrar til å styrke finansieringen av journalistikken, og dermed også avisene, sier han og legger til:

Jan Eirik Hanssen, redaktør i Avisa Nordland.

– Stoffutveksling beriker mediemangfoldet for hver eneste Amedia-abonnent.

Avisa Nordland i Bodø og Nordlys i Tromsø ligger geografisk sett langt fra hverandre, men skriver ofte om ting som angår hele landsdelen Nord-Norge. 

Derfor henter Avisa Nordland ofte inn stoff fra Nordlys som et tillegg til stoffet de lager selv.  

 – Når vi utveksler innhold med Nordlys får den enkelte abonnenten flere perspektiver på en sak. Det gjelder både for nyheter, kommentarer og sportssaker, sier han avslutningsvis før han legger til:

– Dermed skaper vi et mediemangfold gjennom å utveksle. Denne  utvekslingen drivende nødvendighet for det nordnorske ordskiftet og utvider debatthorisonten i nord. For våre abonnenter  er det utelukkende en berikelse. 

Powered by Labrador CMS