Full pressekrig i hovedstaden: VårtOslo-journalist går hardt ut mot Avisa Oslo

– Med champagne- og sigarbudsjett har de lovet oslofolk gull og grønne skoger, men egentlig er det annonsemarkedet de har jaktet, sier Arnsten Linstad.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I forrige uke sprakk nyheten om at Amedia satser knallhardt og lanserer en ny lokalavis i Oslo, kalt Avisa Oslo (AO).

Prosjektet har allerede blitt hyllet av både pressetopper og politikere for å fylle den store blindsonen i det norske mediemangfoldet i hovedstaden.

Men ikke alle jublet da nyheten ble presentert, og VårtOslo redaktør, Vegard Velle, reagerte på at Amedia ikke varslet han da de etablerte den nye lokalavisen.

Nå går også VårtOslo-journalist, Arnsten Linstad, ut mot Amedias nysatsing i kommentarfeltet på AOs Facebook-side.

– Jeg har i tre tiår som oslojournalist sett aviser komme og deretter gå. Felles for alle er at de har hatt samme arroganse som styrtrike Avisa Oslo som har gigantiske Amedia i ryggen. Med champagne- og sigarbudsjett har de lovet oslofolk gull og grønne skoger, skriver han og legger til:

– Men egentlig er det annonsemarkedet de har jaktet.

– Trodde Amedia hadde mer fantasi

Kommentaren var et svar på en Facebook-post signert AOs sjefredaktør Magne Storedal.

Der skriver Storedal at AO anerkjenner fullt ut den jobben som VårtOslo har gjort og fortsatt kommer til å gjøre til det beste for Oslos befolkning.

Linstad mener derimot at Amedia ikke har Oslo innbyggerne sitt ve og vel i tankene.

Han mener at hvis Amedia virkelig var opptatt av Oslos befolkning ville de startet lokalavis for lenge siden.

Linstad har ikke anledning å utdype kritikken til Medier24 på telefon, men skriver følgende i en e-post:

– Nå lanserer de den nye avisen mot slutten av året med en kampanje der de lokker med ekstremt billig abonnement. Det er opplagt for alle som kan noe om norsk pressestøtteordning at Amedia gjør dette for å oppnå et visst antall abonnenter innen årsskiftet, og slik gjøre seg kvalifisert til å søke statlig pressestøtte.

Linstad mener også at Amedia plagierer VårtOslos markedsføring.

– Jeg er forbauset over at Amedias nye avis-satsing bruker slagord og symboler som til forveksling ligner på det VårtOslo har hatt i snart fire år. Jeg ville trodd at et gigantisk mediekonsern som Amedia hadde mer fantasi, skriver han.

– Og at Amedia var hevet over en slags plagiering av en bitteliten avis som ikke har nåla i veggen, fortsetter Linstad.

Arnsten Linstad

Avviser anklager om plagiat

Ansvarlig redaktør i Avisa Oslo, Magne Storedal, er blitt gjort kjent med kritikken fra Linstad.

Han har ikke anledning til å svare på telefon og svarer Medier24 på e-post.

Storedal understreker at deres mål er å gjøre Oslo til en bedre by, og at satsingen ikke er til forkleinelse for den jobben VårtOslo gjør.

Samtidig erkjenner han at Amedia kommer inn med større ressurser.

– Befolkningen vil nok merke forskjellen på produktene når vi begynner å publisere journalistikk: Vi har ressurser til å være døgnbemannet, dekke det som skjer når det skjer med levende bilder og liverapportering, og til å jobbe opp mot en rekke saksområder hver eneste dag, skriver Storedal til Medier24.

Storedal avviser blankt anklagene om plagiat av markedsføringen.- Vi har jobbet selvstendig med å lage den avisen vi ønsker å gi til Oslo, skriver han.

– Rom for både to og tre aviser

Storedal er klar på forretningsmodellen er essensiell for å finansiere den betydelige satsingen, og de ønsker at en stor andel av Oslos befolkning skal lese dem hver dag. 

Sjefredaktør Magne Storedal i Avisa Oslo.

– Det vil både gjøre oss attraktiv for annonsører som kan forvente stor effekt av sine annonser hos oss, og legge grunnlaget for en sunn abonnementsøkonomi, sier han. Gjennom å etablere seg i «den eneste reelle blindsonen i Norge», mener Storedal videre at de befinner seg i kjernen av det støtteordningen er til for.

– Derfor vil vi også, om vi kvalifiserer, komme til å søke tilskudd til denne avisen, fordi tilskudd vil kunne bidra til enda mer journalistikk, skriver han og legger til:- Jeg vil ellers gjerne understreke at vi mener det er rom for både to og tre aviser som dekker hele Oslo, og ønsker all konkurranse velkommen. Når to aviser kan leve side om side i Bergen, Skien, Tromsø, Trondheim, Bodø og Mo i Rana, så er vi sikre på at dette gjelder også i Oslo. 

Powered by Labrador CMS