Stor satsing:

Amedia bryter avis­monopolet i Trondheim med «Nidaros». Slik blir den nye nett­avisen: – Adressa vil merke oss

Arne Reginiussen blir redaktør for den splitter nye Amedia-satsingen «Nidaros» i Trondheim. – Adressa bør være på vakt.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tirsdag morgen ble det kjent at Amedia rykker inn i Trondheim og lager nettavisen «Nidaros» – i sterk konkurranse med Adresseavisen.

Den nye lokalavisa skal være enda tettere og nærere på byen, forklarer redaktør Arne Reginiussen, som nå tar permisjon fra jobben som redaktør i Finnmark Dagblad.

– Vi er i gang med å bygge opp en ny lokalavis for Trondheim by. Vi vil lage en sprek avis som skal være god på sport, nyheter, hendelser og næringsliv, for å nevne noe. Vi har store ambisjoner og Adressa kommer til å merke oss, sier han til Medier24.

– Tiden er overmoden

Han mener at Trondheim mangler en nummer-to-avis og at monopolsituasjonen ikke er bra for byen. Han forklarer at leserne, politikken og næringslivet tjener på at Adressa får konkurranse.

– Det er ganske utrolig at Trondheim har hatt én avis i så mange år. I Alta har vi tre aviser og i lille Hammerfest er det to. Det er ufattelig at det har gått an i Trondheim. Nå er det på høy tid at vi bryter avismonopolet. Tiden er overmoden!

Reginiussen sier de skal rekruttere 12 personer og at de er godt i gang allerede. Et hodejegerfirma har operert i det skjulte med å skaffe dyktige journalister, sier han, og innrømmer at de fremdeles ikke er i mål.

Akkurat nå er et redaksjonelt lag fra Amedia er allerede i byen og bunkrer opp med artikler til lanseringen 31. desember.

– Hva tenker du om å konkurrere med Adresseavisen?

– Det er en god og viktig avis for hele Trøndelag. Vi har en litt annen tilnærming til det, for vi vil være en god og viktig avis for Trondheim by og vil være tettere på byen og mer lokal. Men det er klart at det vil være en sterk konkurranse med Adressa, det er det ingen tvil om. 

– Hvordan vil Adressa merke at Nidaros er på plass?

– De vil i alle fall merke at vi kommer til å være offensive på det som skjer og være «veldig» på ballen når det kommer til hendelser og breaking news. Det er grunnmuren når man skal drive en avis og det kommer vi virkelig til å være helt bastant på. I tillegg skal de merke oss på andre områder også, for vi har ambisjoner på sport, sier Reginiussen og fortsetter:

– Man kan ikke drive avis i Trondheim uten å være god på Rosenborg, så de skal merke oss på mange områder.

– Hvordan blir det for din del, som har en bror på Rosenborg (Tore Reginiussen) og en bror på Ranheim (Mads Reginiussen)?

– Jeg skal ikke personlig skrive så mye om Rosenborg, så det tror jeg skal gå veldig fint. Akkurat den kritiske journalistikken på Rosenborg bør jeg kanskje holde meg unna selv, ler han.

Har langsiktig perspektiv

– Det er flere som har forsøkt å drive avis i Trondheim før. Hvordan skal dere lykkes?

– Det er jo Amedia som går inn her og hvis det er noe vi kan, så er det å drive lokalavis. Samtidig har vi «stayerevne» og ingen kortsiktighet i dette, så det er ingen tvil om at vi kommer til å lykkes. Gjør vi det ikke første måneden, så blir det kanskje første året. Vi gir gass for å få det til.

– Hvordan skal en finnmarking hevde seg som redaktør i Trøndelag da?

– Jeg har vært mye i Trøndelag og har mye familie der. Det er en utrolig flott by, så jeg gleder meg virkelig til å flytte ned dit. Så har jeg sikkert en del ting jeg må sette meg inn i – og være på lokale forhold – men vi kommer til å bli et godt team som vil sørge for at vi blir bemerket på en del saker.

– Vi håper vi blir tatt godt imot og at alle vil tenke at konkurranse er bra, for det vil skjerpe alle aktørene. Har man ikke konkurranse, så kan det hende at man blir litt lat og ta ting for gitt, men nå må man på tå hev, så vi håper at det settes pris på at vi får et mediemangfold i Trondheim.

– Adresseavisen har veldig mange dyktige journalister, men vi skal være på ballen og skal gi dem kamp om det som skjer. Vi kommer ikke til å være like mange som dem, men vi er sultne. Derfor bør de være på vakt, ler han.

– Vi tror det er rom til å vokse atskillig mer enn med å være 12 personer, så vi har en opptrappingsplan, sier Reginiussen. 

I starten vil han være eneste redaktør og leder i avisa, men nå som arbeidsstokken begynner å bli klar, så skal det fordeles ansvarsområder mellom de som blir tilsatt.

Derfor satser Amedia

Konserndirektør i Amedia, Anders Opdahl, sier til Medier24 at de nå satser for fullt.

– Vi har demonstrert en relativt god gjennomføringsevne for å skape gode digitale abonnementsaviser de siste årene og vi ser at det er plass til en avis til i Trondheim. Prosjektet handler ikke om Amedia, men om Trondheim og det potensialet som ligger i byen. Vi sitter med et konsept, en kompetanse og med dyktige folk og ser at det er et ledighetsrom der som vi ønsker å gjøre et ordentlig forsøk på å skape noe med i byen.

– Dere går inn på Polaris sin hjemmebane. Hvordan blir det?

– Vi samarbeider med Polaris og vi konkurrerer med Polaris flere steder i dag, så det synes vi er kjempeinspirerende. Alle de store norske byene, med unntak av Trondheim og Oslo, har sunn konkurranse. Lokalavismarkedet fortjener bedre.

– Vurderer dere også andre satsinger nå?

– Vi vurdere løpende det norske lokalavismarkedet og skulle det dukke opp muligheter, så undersøker vi selvsagt det. Men det foreligger ingen konkrete planer for øyeblikket, avslutter Opdahl.

  • Sjefredaktør Kirsti Husby i Adresseavisen og konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media har så langt ikke hatt anledning til å kommentere saken. Medier24 oppdaterer.
Powered by Labrador CMS