Konsernsjef Are Stokstad i Amedia. Til høyre er kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen, sjefredaktør Alexandra Beverfjord i Dagbladet og konserndirektør Anders Opdahl i Amedia.Jan Magnus Weiberg-Aurdal, Ole Alexander Saue, Ole Alexander Saue og Ole Gunar Onsøien.
Amedia skal jakte ny toppsjef. Her er sju kandidater vi tror kan være aktuelle
Kan det være duket for en intern ansettelse? Eller kanskje gjør en tidligere toppleder comeback? Her er våre spekulasjoner!
Tirsdag ble det kjent at Are Stokstad gir seg som konsernsjef i Amedia. Lokalaviskonsernet har vokst i betydelig grad under Stokstad, som begrunner sin avgang med at han fyller 66 år i 2020 og ønsker å slippe andre krefter til.
Dermed er det duket for en omfattende rekrutteringsprosess i konsernet som har 75 lokalaviser og 12 lokale nettsteder fra Honningsvåg i nord til Lyngdal i sør.
Basert på en rekke samtaler med kilder i og rundt Amedia-systemet og generell bransjekunnskap, så har vi satt sammen en liste over kandidater som vi tror kan være aktuelle til å bekle rollen.
Disse tror vi kan være aktuelle:
Alexandra Beverfjord (42)
Sjefredaktør og administrerende direktør i Dagbladet
42-åringen har bekledd rollen som toppsjef i Dagbladet i drøyt to år - i en jobb hun kom til fra rollen som nyhetsdirektør i NRK. Beverfjord nevnes av flere kilder som en potensiell konsernsjef i Amedia begrunnet med hennes strategiske og solide lederkompetanse.
Beverfjord beskrives som klok, beslutningsdyktig og med strategisk gode evner. Kilder sier også at hun er politisk dyktig og kunne i så måte passet godt inn i et konsern som Amedia.
Det kan derimot være utfordrende for Aller Media å ønske å slippe Beverfjord midt i en større omstilling av virksomhetene. To ulike kilder peker også på at hun kan være aktuell for å ta over Aller Media på et passende tidspunkt - og at hun nå må få tid til å bygge toppledererfaring i Dagbladet.
Anders Opdahl (40)
Konserndirektør i Amedia med regionansvar for mediehus, forbrukermarked samt innholds- og produktutvikling
En rekke kilder i og rundt Amedia-systemet, på flere ulike nivåer, peker på 40-åringen som en av de virkelig store favorittene til å ta over rollen som konsernsjef i Amedia etter Are Stokstad. Opdahl kom tilbake til Amedia i 2017 etter å ha vært regiondirektør i NRK og før det var han sjefredaktør, nyhetsredaktør og journalist i Nordlys i Tromsø.
Han har også bakgrunn fra ulike roller i Finnmark Dagblad, A-pressen og Dagbladet, samtidig som han har hatt ulike verv i blant annet PFU. I dag har han ansvaret for Amedias publikasjoner i Nord-Norge, Midt-Norge og i Vest - og er regnet som en sterk drivkraft internt for å få gjennom vekstplanene.
Seks ulike kilder sier Opdahl både er svært godt likt internt - og har den strategiske gjennomføringskraften for å møte utfordringene i lokalavismarkedet i årene fremover.
Gisle Torheim (42)
Finansdirektør (CFO) i Amedia
Flere kilder i Amedia-systemet sier Torheim er en absolutt kandidat til å ta over rollen som konsernsjef i Amedia etter Are Stokstad. Finansdirektøren har jobbet i konsernet siden 2015 og før det drev han sin egen konsulentvirksomhet.
42-åringen omtales som god på business og penger, men beskrives av flere som et ubeskrevet blad når det kommer til publisistisk virksomhet - som kan være utfordrende i et konsern med et redaksjonelt oppdrag, sier to ulike kilder uavhengig av hverandre.
Torheim har en solid utdanning innen økonomi fra UiO og et universitet i Canada og har før Amedia jobbet som konsulent med bakgrunn fra McKinsey og Bertel O. Steen-konsernet.
Flere kilder peker på at Gisle Torheim, med sine strategiske evner, vil være et godt valg i rollen som toppsjef i Amedia.
Mads Yngve Storvik (45)
Sjefredaktør og administrerende direktør i NTB
Storvik nevnes av to ulike kilder som aktuell til jobben som ny konsernsjef i Amedia begrunnet med hans strategiske evner til å utvikle og skape og forankre. 45-åringen omtales som en organisasjonsbygger som tåler motstand og som evner å ha «eyes on the target».
Storvik er tidligere informasjonsdirektør i Posten Norge, har vært sjefredaktør i Nationen og konsernsjef i Tun Media. Før han kom til NTB, var han prosjektleder for OL i Discovery Networks Norge.
Kilder beskriver nordlendingen som «i øyehøyde med folk» og som et spennende valg i en prosess rundt rollen som konsernsjef i Amedia.
Mari Velsand (51)
Direktør i Medietilsynet
Velsand pekes på av en rekke kilder i og rundt Amedia som en potensiell ny konsernsjef. 51-åringen forlot Amedia-rollen som konserndirektør med regionansvar i 2017 til fordel for rollen som direktør i Medietilsynet.
Der har hun omstilt organisasjonen i betydelig grad, jobbet politisk for nye ansvarsområder - og sørget for å gjøre tilsynet mer moderne, sier en kilde. De politiske og strategiske evnene gjør at hun er aktuell til jobben som konsernsjef, peker flere på.
Velsand er tidligere konsernsjef i Tun Media og før det sjefredaktør og administrerende direktør i Nationen. Hun har også jobbet 16 år i NRK, blant annet som distriktsredaktør ved NRK Hordaland.
Thor Gjermund Eriksen (53)
Kringkastingssjef, NRK
Flere ulike kilder i Amedia peker på at NRK-sjefen vil være en god kandidat til å overta jobben etter Are Stokstad. Eriksen har tidligere bekledd den samme rollen, men da i et Amedia som så svært annerledes ut finansielt, redaksjonelt og oppdragsmessig.
Da Eriksen ledet Amedia i 2011 var det midt i nedgangstider med kuttrunder og omstilling. Nå er Amedia i toppform med et helt nytt eierskap, nytt rendyrket mandat om å bygge lokalaviser og en betydelig finansiell styrke. Der konsernet tidligere var opptatt av å sikre eksisterende titler, er de nå opptatt av vekst og volum - både i Norge og Sverige.
En rekke kilder peker på Thor Gjermund Eriksens strategiske evner, politiske «fingerspitzgefühl» og solide lederskap som avgjørende for å lykkes i rollen som skal balansere lokale, regionale, nasjonale og nå internasjonale ambisjoner.
Victoria C. Schultz (49)
Konserndirektør for salg og marked i Amedia
Ulike kilder i Amedia forteller at konserndirektøren er et soleklart lederemne til å ta over toppsjefstolen etter Are Stokstad.
49-åringen har tidligere vært regiondirektør for Amedia Buskerud og administrerende direktør i Drammens Tidende, finansdirektør i Amedia Salg Marked og investeringsdirektør i Amedia Vekst.
Hun er utdannet siviløkonom fra Universitetet i Edinburgh og har tidligere jobbet i Orkla Media, Det Berlingske Officin og Søndagsavisen i Danmark, Dagbladet og Bernergruppen samt Nationen og Tun Media.
Schultz beskrives som en solid og erfaren medieleder med kommersielle evner og publisistisk forståelse.