Under Amedias resultatpresentasjon for tredje kvartal, la mediekonsernet fram meget solide tall:
Amedia leverer i kvartalet et brutto driftsresultat (EBITDA) før engangseffekter på 178 millioner kroner. Det gir en margin på hele 18 prosent i kvartalet.
Og det var selvsagt konsernsjef Are Stokstad fornøyd med:
- Det er det beste både A-pressen og Edda har hatt noen gang, tror jeg. Ingen har sjekket det ordentlig, men jeg tør å påstå det, sa konsernsjef Are Stokstad under presentasjonen, som startet klokka 12.00.
Årets gode tall kommer etter at konsernet med rundt 65 lokale og regionale mediehus i fjor kuttet kostnader på rundt en halv milliard kroner.
Inntektene i år er godt under fjoråret, men bedre enn fryktet.
Og når kostnadene er enda mye lavere, gir det et godt resultat.
3. kvartal står for nesten halve det brutto driftsresultatet så langt i år: 178 millioner i tredje kvartal, 390 millioner etter tre kvartaler.
Dette er 70 millioner kroner bedre enn samme tidspunkt i fjor; da på 320 millioner kroner.
Rett nok er inntektene etter tre kvartaler i år 384 millioner bak fjoråret, med kostnadene er samtidig 454 millioner kroner lavere.
2015-tallene påvirkes også noe av nedlagte trykkerier, salg av virksomheter og dårlig rubelkurs.
Men samtidig er det langt mindre av både engangseffekter og avskrivinger enn i fjor - et 2014 som blant annet var preget av sluttpakkekostnader.
Det gir et resultat før skatt på 164 millioner kroner så langt i år - mot 282 millioner minus etter tre kvartaler i fjor. Hele 446 millioner kroner bedre.
Mer positiv annonseutvikling
Inntektsutviklingen er som nevnt bedre enn fryktet for et års tid siden. Justert for solgt virksomhet, går Amedias inntekter tilbake med 5 prosent i 3. kvartal.
- Utviklingen i annonsemarkedet er i 3. kvartal vesentlig bedre enn i årets første seks måneder, skriver konsernet selv om tallene.
Annonseinntektene i sammenlignbare aviser faller med 5 prosent fra tilsvarende periode i fjor. Annonseinntektene fra print faller med 9 prosent, mens den digitale annonseveksten er på 8 prosent i kvartalet.
Samtidig gjør noen mediehus det langt bedre:
Amedias mediehus i region Nord og Midt-Norge har samlet en vekst i digital annonseomsetning på 20 prosent i kvartalet, mens avisene i Buskerud har 17 prosent digital vekst.
21 aviser, deriblant Romerikes Blad, Avisa Nordland, Bergensavisen og Firda, har vekst i totale annonseinntekter i kvartalet.