Amedia legger fredag fram konsernets kvartalresultat. Og den enkle oppsummeringer er som følger:
Driftsinntektene er på 1,097 milliarder kroner, 155 millioner lavere enn samme periode i fjor.
Samtidig er driftskostnadene også akkurat 155 millioner kroner lavere - på 950 millioner.
Det gir en brutto driftsmargin (EBITDA) før engangseffekter på 147 millioner kroner - akkurat som fjoråret. Men med lavere omsetning, gir det samme tallet en margin på 13,4 prosent, mot 11,8 i fjor.
Mediekonsernet understreker i en pressemelding at deler av både inntekts- og kostnadsnedgangen skyldes salg og nedleggelse av virksomhet.
Lenger ned på regnskapet er forskjellene større. For der fjoråret var belastet av en rekke engangseffekter og omstillingskostnader, er det færre slike i fjor.
Det gir et resultat før skatt på 108 millioner kroner andre kvartal i år, mot 5 millioner samme periode i fjor.
Godt første halvår
Første halvår under ett gir dermed et driftsresultat på 212 millioner kroner, 9,9 prosent, mot 176 millioner og 7,3 prosent samme periode i fjor.
Resultat før skatt før langt i år er på 125 millioner, mot minus 47 millioner i fjor. Altså 147 millioner i resultatforbedring.
Som nevnt skyldes resultatene i stor grad kostnadskutt. For inntektene faller fortsatt:
- Amedias samlede annonseinntekter var i kvartalet 88 millioner lavere enn året før, heter det i meldingen.
Annonseinntektene for sammenlignbare aviser hadde en nedgang på 12,2 prosent i andre kvartal, og printannonser faller med 14,9 prosent fra i fjor.
Enda mer foruroligende for konsernet er det at den digitale annonseomsetningen nå stagnerer. Hovedsakelig som følge av automatisert annonsesalg, heter det i pressemeldingen.
- Resultatet preges fortsatt av de endringene vi ser i annonsemarkedet. I dette kvartalet får vi effekt av økt utbredelse av automatisert annonsesalg. Vi ser på mulighetene for Amedia i dette markedet, sammen med andre grep for å møte annonsørenes endrede behov, sier konsernsjef Are Stokstad i meldingen.
315.000 digitale kunder
Konsernsjefen sier videre dette om resultatet:
- Amedia har en god utvikling. Hele organisasjonen jobber offensivt og godt, og vi ser positive resultater av de grepene vi har tatt. Amedia bygger stadig sterkere digitale relasjoner med abonnentene.
Antallet abonnenter knyttet til konsernets innloggingssystem, aID, økte i andre kvartal med 25 prosent.
- I dag er 315.000 aID-brukere med en abonnementstilknytning, sier Stokstad
Men fortsatt er mange lesere ikke registrert: Konsernet hadde i kvartalet i snitt 698.000 unike brukere på desktop, og 550.000 mobilbrukere.