Mediekonsernet Amedia presenterte fredag konsernets resultater for første kvartal 2015.
De forteller om et driftsresultat (EBITDA) før engangseffekter på 65 millioner kroner, hvilket er langt bedre enn fjoråret. Marginen er med dette på 6,2 prosent, mot 2,5 samme periode i fjor.
Inntektene er redusert med sju prosent fra tilsvarende periode i fjor - fra 1,17, til 1,043 milliarder kroner. Det vil si ned 127 millioner kroner. Dersom utviklingen fortsetter, vil Amedia i år miste en halv milliard i inntekter, hvilket også var tilfellet i fjor.
Men når driftsresultatet likevel er bedre, handler det om at Amedias kostnadskutt i fjor har gitt effekt: Kostnadene er redusert med 10 prosent sammenlignet med første kvartal i fjor. Hele 161 millioner er borte fra kostnadsbasen til konsernet.
- Både inntekts- og kostnadsnedgangen skyldes til dels salg og nedleggelse av virksomhet. Justert for dette synker inntektene med 7 prosent og kostnadene med 10 prosent sammenlignet med året før, skriver konsernet i en pressemelding.
LES OGSÅ:
Svak digitalvekst
Amedia opplyser at annonseinntektene samlet går ned åtte prosent. Annonseinntektene på papir er ned med 12 prosent. Mens den digitale veksten er på ni prosent.
Det er svakere enn forventet, og langt dårligere enn for eksempel Polaris Media. Polaris leverte forrige uke tall der papirnedgangen var på 8 prosent, og digitalveksten var på 17 prosent.
Den digitale annonseomsetningen er nå på 139 millioner kroner, og utgjør nær en tredel av annonseinntektene i konsernet.
Om annonseutviklingen og planene framover sier konsernsjef Are Stokstad dette i pressemeldingen:
- Utviklingen avspeiler de endringene vi ser i markedet og kommer ikke overraskende. Det er et betydelig press i markedet, og vi jobber kontinuerlig med å møte utviklingen med offensive grep. Vi følger utviklingen innenfor programmatisk annonsesalg nøye
265.000 abonnenter digitaliserte
Derimot er antallet registrerte, digitale abonnenter i stor vekst: 265.000 av konsernets avisabonnenter har nå registrert seg digitalt på «aID».
- Veksten i 1. kvartal var på 41 prosent, melder Amedia.
I år har konsernet lansert mer innhold som de mener skal styrke tilbudet:
- Vi har i kvartalet lansert flere eksklusive innholdstilbud til våre digitale abonnenter. Eavisen Ekstra og rettigheter til liveoverføring av fotballkamper i Oddsenligaen skaper merverdi for kundene og gjør abonnementsproduktene mer attraktive, sier konsernsjef Are Stokstad.
Amedia (mill. kr) | 31.03.2015 | 31.03.2014 |
Driftsinntekter | 1 043 | 1 170 |
EBITDA før engangseffekter | 65 | 29 |
EBITDA | 51 | 13 |
EBIT | 22 | -36 |
Resultat før skatt | 17 | -52 |
EBITDA-margin før engangseffekter | 6,2 % | 2,5 % |
EBIT-margin | 2,1 % | -3,1 % |