Torsdag trommet mediebransjen sammen til årets første store debatt, på Mediaforums arrangement Mediedagen 2016.
I Gimle kino var det knapt nok plass til de 11 debattantene; Fra Facebook og VG, til Amedia og DN, og et par-tre reklamebyråer og synsere.
Medie-Norge 2016 - vinn eller forsvinn?, var overskriften, med flere dagsaktuelle baktepper: Fra VGs PFU-saker til Amedias kutt og salgsplaner.
- Vi skal kutte mer
Og er det en ting som er sikkert, er det at forandringene ikke er over.
- Det er ikke mulig å kutte mer nå, sa konserntillitsvalgt Eva Stenbro i Amedia til Dagens Næringsliv denne uka, i anledning ryktene rundt det forestående salget av konsernet.
Men da konsernsjef Are Stokstad ble forelagt utsagnet på Mediedagen, måtte han nesten litt muntert slå fast:
- Er det en ting som er sikkert, så er det at vi skal kutte masse framover!, sa Stokstad.
- Jeg leste her i DN at Amedia skal kutte, fordi vi kutter et årsverk i Hedmark. Vi kommer til å kutte hver eneste dag framover! Dere kan komme å skrive en sak en dag hvis det kommer en dag vi ikke skal kutte, fortsatte han.
Videre var Stokstads poeng at det handler om to ting: Hvor man skal kutte - og hvordan man samtidig skaper nye inntekter.
- Vi la ned vårt største trykkeri i fjor, og sparte 60 millioner kroner på det. Vi la ned trykkeriet vårt i Tromsø, og tjener masse på det også, sa han.
Og i andre enden:
- Så skal vi få betalt for journalistikken vår. Det gjør vi nå. I går var det 200.000 betalende kunder inne på sidene våre. Og vi har vekst i trafikk og sidevisninger - etter at vi la om strategien til brukerbetaling på nett.
Nye inntekter og ny kurs
Tidligere på dagen ble VG felt i PFU for Familieliv-seksjonen, som du kan lese mer om på Medier24.
I debatten gjentok VG-sjef Torry Pedersen hans budskap:
- Den etablerte mediebransjen kan ikke holde på med bare bannerannonser ved siden av en verden som endrer seg, sier han.
VG har de siste månedene tatt til orde for å tillate sponsing av journalistikk, slik at Familieliv kunne vært presentert som redaksjonelt innhold.
- Det handler om at vi må finansiere virksomheten vår og journalistikken. Og her er Norge på kollisjonskurs med de store internasjonale mediene. Vi kan ikke holde på med det, på sikt, mente Pedersen.
[caption width="650" id="attachment_16980" align="alignnone"] MEDIEPANEL, fra venstre: Amund Djuve (DN), Are Stokstad (Amedia), Bente Kvam Kristoffersen (Trigger), Christian Steen (SMFB), Ellen Arnstad (Aller), Even Aas-Eng (Venture Factory), Gunnar Stavrum (Nettavisen), Nathalie Warembourg (Maxus), Rune Paulseth (Facebook), Torry Pedersen (VG) og MTG-sjef Trygve Rønningen.[/caption]
Tjener millioner på kvinner i løpeklær
Ja, det handlet kort og godt om forandring i panelet. Merkevarer og store bedrifter etablerer egne kanaler. Medier må kutte og digitalisere. Facebook lanserer nye annonseformater.
Men, slo Country Manager Rune Paulseth i Facebook fast:
- Vi er helt tomme hvis ikke Torry og dem leverer noe. Og vi ser at flere velger bort kattepuser og bestemor i nyhetsstrømmen, med innhold fra dere, sa han.
Aller-redaktør og forlagsdirektør Ellen Arnstad leder et stort forlagshus med Norges eldste kvinneblad Kvinner og Klær, som nå endrer seg:
- Vi har kastet ut hesteskoformatet og støyende bannerannonsen på nett. Nå har vi lansert nye nettsider som ser mye lekrere ut på mobil og andre skjermer, sa hun.
Med med flere konkurrenter og mer innhold, holder ikke lenger de gamle inntektsstrømmene. Innholdsmarkedsføring, eventer, reise og mye mer må til:
- Til våren arrangerer vi KK-mila igjen, og da tjener vi masse penger. Damene betaler mer for å løpe KK-mila enn de gjør for et abonnement, sa Arnstad.
- Det er brukerne som bestemmer
Panelet diskuterte i en og en halv lang time, og selvsagt en rekke store og små temaer.
Og snart kommer trolig Facebook med Instant Articles til Norge. Hva da?
Der må man være, mener og mente digitalgründer Even Aas-Eng i debatten.
Ja og tja, svarte medieaktørene i panelet.
Facebooks norske representant Rune Paulseth kunne ikke si så mye om når eller hva. Men han hadde et annet budskap til aktørene:
- Noe jeg ser nå, og som jeg husker fra min egen tid i mediebransjen, er at debattene handler ofte om hvordan vi skal tjene pengene. Og ikke om hvordan vi skal levere innholdet, og hva vi skal levere.
- For uansett hva vi sier - til syvende og sist er leserne, brukerne og seerne som bestemmer hvilke forretningsmodeller som kommer til å overleve. Ikke hva vi har lyst til, sa Paulseth.