Amedia, som eier 63 lokalaviser og nå også Nettavisen, legger fredag fram meget solide resultater:
Konsernet omsatte i fjor for 3,5 milliarder kroner, med et brutto driftsresultat (EBITDA) på 476 millioner kroner.
Det gir en driftsmargin på solide 13,5 prosent.
Begge deler er en forbedring fra det som var et godt 2016, som endte med 379 millioner pluss og 10,6 prosent driftsmargin.
- Dette resultatet kommer som følge av en fantastisk innsats fra den enkelte selger, journalist og andre ansatte ved våre aviser og trykkerier, uttalte konsernsjef Are Stokstad på en pressekonferanse i Akersgata fredag morgen.
- Avgjørende for journalistikken
Han utdyper overfor Medier24:
- Penger er ikke målet i seg selv, men det er avgjørende for at vi kan jobbe med journalistikken. Derfor er et driftsresultat på nær 500 millioner kroner godt nytt for norsk journalistikk, mener Stokstad.
- Vi skal bruke ressursene våre til å utvikle selskapet videre, med fokus på journalistikk og innhold. Så er det viktig å huske at annonseinntektene er under presse, papirinntektene vil falle. Med en god finansiell stilling er vi godt rustet til å møte disse utfordringene.
- Men med eiere som ikke skal ha utbytte, er dere litt mindre avhengig av å holde resultatmarginen på over 10 prosent?
- Vi er en selveiende stiftelse med et godt formål, og skal bruke alle pengene våre på journalistikk framover, sier Stokstad.
Bakgrunnen for de gode tallene er fortsatt vekst i brukerbetaling. Ifølge konsernsjefen passerte Amedia ved nyttår 160.000 rene digitale abonnenter - i tillegg til alle «komplett-abonnenter» som både har papir og digital tilgang.
Det har gitt en vekst i abonnementsinntekter på 8,4 prosent. Med et lite fall i et allerede lavt løssalg, vokser de samlede opplagsinntektene med 7 prosent - til 1,5 milliarder kroner.
Annonseinntektene faller fortsatt, i sum med 13 prosent for hele året. Men takket være den gode utvikling på opplag, og noe vekst i trykkeriinntekter, gir det en utvikling i samlede inntekter på bare 2 prosent ned - fra 3,593 til 3,533 milliarder kroner.
Altså et fall på 60 millioner kroner. Og når kostnadene samtidig reduseres med 157 millioner kroner, gir det et driftsresultat som er nesten 100 millioner kroner sterkere.
Etter to år med solide resultater er den finansielle situasjonen nå også langt bedre: Bare for noen år siden hadde Amedia 1 milliard kroner i gjeld, og situasjonen var meget utfordrende i 2014 og 2015.
Nå er konsernet gjeldfritt, og melder om solide 513 millioner kroner på konto ved nyttår.
Digital annonsevekst 2. halvår
De samlede annonseinntektene falt i 2017 med 13 prosent - men Amedia melder samtidig om noen positive trender. Som Medier24 tidligere har meldt, gir teknologisamarbeidet med Google ny digital optimisme:
Første halvår falt de digitale annonseinntektene med 5 prosent målt mot 2016.
Men med ny plattform på plass, kunne konsernet andre halvår notere seg for 3 prosent vekst i digitale annonseinntekter.
Herunder en programmatisk vekst på 182 prosent i halvåret.
Nøkkeltall for Amedia i 2017:
2016-tall er «eksklusiv ikke videreført virksomhet». Alle tall i millioner kroner. Nettavisen ble overtatt i 2018, og dermed ikke inkludert.