55 redaktører og direktører har sluttet i Amedia siden høsten 2012

- Ikke mer enn naturlig i en turbulent tid, svarer konsernet om lederflukten. Se lista over alle som har forlatt her.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • SAK: PER-IVAR NIKOLAISEN

  • RESEARCH: GARD L. MICHALSEN

Det var en gang en eventyrlig tid da landets redaktører gjerne kunne sitte i flere tiår – med gode inntekter og stabil stab.

Det finnes riktignok fortsatt slike eksempler, men alt tyder på at ledere kommer og går stadig raskere. Og avskjedsmeldingene har vært tilsynelatende mange i særlig Amedia.

Medier24 har undersøkt hvor mange ledere som egentlig har forsvunnet siden sensommeren 2012, da A-pressens oppkjøp av Edda Media ble iverksatt, og konsernet Amedia ble født.

Den lista ble ganske lang:

  • 11 konserndirektører og øvrige ledere sentralt i konsernet har sluttet. Ute i mediehusene har 44 toppledere gitt seg.
  • Fra den opprinnelige konsernledelsen høsten 2012, er det snart bare Are Stokstad igjen. Resten har sluttet, og lederflukten på konserntoppen har vært særlig sterk i 2014 og 15.
  • 40 av 66 mediehus har byttet minst én toppleder på litt over tre år. Særlig i Nord-Norge har mange sluttet.
  • På lista fins en håndfull pensjonister og enkelte som har sittet lenge, men også en rekke «uventede» lederskifter. Flere mediehus har byttet leder flere ganger, som Drammens Tidende, Lofot-Tidende, Finnmark Dagblad, Haugesunds Avis og Akershus Amtstidende.

SE LISTA: Nederst i denne saken kan du se hele lista over alle de 55 Amedia-sjefene som har gitt seg på litt over tre år.

LES OGSÅ om Amedia:

Peker på tøffe omstillinger

Førsteamanuensis Erik Wilberg ved BI er en av dem som har fulgt «lederflukten» i Amedia de siste årene.

– Det har vært flere tøffe nedbemanninger. Noen ledere passer ikke i slike situasjoner. Andre har kanskje vært med på så mange kuttrunder at de ikke orker mer, at nok er nok, sier Wilberg.

For mange har det blitt for krevende å utvikle og avvikle på samme tid. Andre ledere makter ikke overgangen fra papir til digitalt, og har for lenge overfokusert på papiravisens fortreffelighet og så blitt innhentet av den digitale virkeligheten.

– De som har sagt at de vil vente litt med disse «internettgreiene», eller «spare til papiravisen», de har vært på feil spor, mener han.

Dagens medieledere må ifølge Wilberg ha stor selvtillit og trygghet. De må ha fagkunnskap og vite hva som er god journalistikk.

Samtidig må de ha god forretningsforståelse, og finne balansen mellom børs og katedral.

– Kanskje har noen en journalistisk ambisjon som ligger utover det som er praktisk mulig å gjennomføre. Redaktøren vil gjerne gjøre det maksimale for leserne, men han har ikke råd. Det blir harde prioriteringer, og det kan være tøffere enn de hadde tenkt, sier Wilberg.

Mangler lederutdanning

Ifølge Wilberg lærer mange redaktører ledelse «the hard way». Han viser til at nybakte redaktører sjelden har ledelsesutdanning i bunnen.

– I avisbransjen er det lett å favnes av det som heter «Peters prinsipp». Du forfremmes til du når din inkompetanse. Du rykker oppover til du plutselig ikke makter mer, sier han.

Og de lederne som tror det verste er over, må tro om igjen.

Wilberg gir papiravisene tre til fem år til, før det meste er digitalt. Alt tyder på at det skal bli verre før det blir bedre.

– Det vil komme større omstillinger, sier han.

Naturlig at ledere slutter

Konsernsjef Are Stokstad har ikke ønsket å kommentere denne saken, men vi er blitt vist til Stig Finslo, direktør for samfunnskontakt og utgiverspørsmål.

Finslo er formelt ikke en del av konsernledelsen, men sitter tett på konsernsjefen og har vært med hele veien fra før A-pressen kjøpte Edda. Han og Stokstad er snart de eneste som er igjen fra den gang: Ja - når konserndirektør Karl-Gunnar Opdal går av i løpet av neste år, har en hel konsernledelse minus Stokstad, gått av.

Finslo avviser imidlertid at gjennomtrekket av ledere er større i Amedia enn i andre mediekonsern.

– Amedia er et stort konsern. Vi har over 100 toppledere. Et skifte av et 40-talls ledere de siste fire årene, er ikke unormalt. Ledere slutter og de bytter jobb. Det er dessuten naturlig at det er et litt høyere tall i en bransje hvor det er mye turbulens, svarer Finslo.

Han understreker også at sammenslåingen av A-pressen og Edda ga mange doble funksjoner i konsernet, så også lederstillinger.

Dessuten var Amedia tidlig ute med et større «kostnadsprogram» i 2014.

Finslo mener det er vanskelig å peke på en felles årsak til at lederne velger å slutte. Hvert skifte har sin spesielle bakgrunn og historie.

Gjenopptar lederutvikling

– Amedia har altså ikke noe større gjennomtrekk av ledere enn gjennomsnittet, mener du. Hva kan Amedia uansett gjøre for å bli bedre til å holde på lederne, altså bli bedre enn gjennomsnittet?

– Vi jobber hele tiden med å gjøre det attraktivt å være leder i Amedia. Vi er opptatt av at våre ledere skal få utviklet sin kompetanse og ha tilgang til utviklingsstøtte.

- Vi har blant annet gjenopptatt et lederutviklingsprogram etter en periode med lite interne tilbud. Det skal være godt å være leder i Amedia, sier Finslo.

Finslo mener at lederskiftene i Amedia også viser at lederne i konsernet er dyktige og derfor attraktive hos andre.

– Winston Churchill var jo en god leder i krigstid, men heller dårlig i fredstid. Kreves det en spesiell type leder for å holde ut i en tid med så store omstillinger i bransjen, i en «krigstid» for mediene?

– Mange ledere har jo stått der hele veien gjennom ulike tider. Samtidig er det slik at ulike tider trenger ulike lederegenskaper. I 2014 nedbemannet vi med flere hundre årsverk. Noen ledere er flinke på omstilling, andre på drift og utvikling. Kravene som til enhver tid stilles, kan bidra til at noen velger å skifte beite, tror Finslo.

Eselet og martyren

I noen tilfeller har budsjettdiskusjonene blitt krevende, kanskje for krevende. Torgeir Lorentzen sluttet nylig som redaktør i Gjengangeren i Horten, etter uenigheter om budsjettet.

– Jeg sa at enten så må vi endre dette. Eller så må jeg takke for meg. Det er mitt valg å gå av nå, og jeg kunne ikke stå inne for dette budsjettet, sa Lorentzen til Medier24 i november.

Han sa også:

– Styreleder har hatt sine tanker, jeg har hatt mine, og for en gangs skyld ble vi ikke enige. Så da valgte jeg, som det halvgamle, sta eselet jeg er, å si opp.

Også andre har gjort uvanlige valg når det har blitt trangt i budsjettene. Nylig avgått redaktør Jon Martin Larsen i Akershus Amtstidende ble en slags mediemartyr da han ofret seg selv.

– Jeg ønsket å dempe presset på øvrige ansatte og sikre arbeidsplasser ved å nedbemanne meg selv. Jeg anbefalte derfor styret og styreleder å konstituere en intern kandidat, vår digitalredaktør, som ny ansvarlig redaktør.

- Jeg gjorde dette i lys av at det også var andre, og for meg viktigere utfordringer som jeg ønsket å ta tak i, sier Larsen.

Etter at han sluttet i Amta, har han hatt et tettpakket program. Han tar oppdrag for Røde Kors og holder forelesninger ved Norges Kreative Høyskole. Dessuten driver han valgkamp for å bli ny leder i LLH (Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner).

Han opplever at flere av de som har gått fra Amedia, har gjort det fordi det har dukket opp spennende muligheter som de ikke har kunnet takke nei til. Han mener dessuten det er god medieledelse å nedbemanne ledelsen.

– Jeg har aldri vært særlig opptatt av egen jobbsikkerhet, men å gjøre en best mulig jobb der jeg er. Akkurat nå handlet det om at jeg ikke ønsket at avisen skulle være topptung og miste flere journalister.

LES OGSÅ saker fra den siste måneden.

Gikk fra media til klær

Vår gjennomgang viser som nevnt også at den sentrale konsernledelsen har mistet mange. Tidligere finansdirektør Glenn Veiby, som en periode også var konstituert konsernsjef etter Thor Gjermund Eriksens avgang, er en av dem som har sluttet de siste årene.

– Jeg hadde lagt inn fem år i konsernledelsen, det jeg ser på som en fornuftig etappe. Det var ikke med lett hjerte at jeg forlot Amedia. Men alt i alt var det et riktig valg for meg, sier den tidligere finansdirektøren.

Også Veiby er uenig i et premiss om at Amedia skulle ha større gjennomtrekk av ledere enn andre i bransjen. Den tøffe tiden i mediebransjen gjør at det er stadige endringer i ledelsen i flere mediebedrifter.

Veiby viser videre til at Amedia er langt mer komplisert enn Schibsted, som i hovedsak har fem titler.

Annonsenedgangen har dessuten fått tøffere konsekvenser for små og mellomstore mediebedrifter enn de største aktørene.

– Aftenposten har mer å gå på enn lokalavisene, påpeker han.

Veiby har selv skiftet ut mediebransjen med klær, sko og varehandel.

Han er daglig leder og styreformann i et investeringsselskap som eier flere merkevareselskaper innen denne bransjen.

Og savner tidvis mediebransjen:

– Jeg savner gode diskusjoner med ledere og tillitsvalgte, samt den samfunnsdimensjonen som media har. Men det er gøy å prøve seg for seg selv, sier Veiby.

Enorm utskifting

Hva sier de ansatte? Konserntillitsvalgt Eva Stenbro synes utskiftingen har vært enorm de siste årene, og er ikke helt enig med ledelsen i at den har vært innenfor normalen:

– Den har vært uvanlig høy, men samtidig har det vært uvanlige tider i bransjen også. Det er ingenting som er vanlig lenger, slik vi kjente det fra gode, gamle dager, sier Stenbro.

Hun tror det er forskjellige grunner til at ledere slutter.

– Noen slutter fordi de når pensjonsalderen. Noen synes det er for tøft med de mange omstillingsrundene. Topplederne ønsker å utvikle, men ender opp med å bruke mye av tiden på å tilpasse driften til kostnadene.

- Det går i et år eller to, men nå går det på åttende året med kostnadstilpasning. Jeg skjønner om det er noen som bytter jobb, at de går lei, sier Stenbro.

– Men hvordan skal de unngå å gå lei når kuttrundene ingen ende vil ta?

– Det er tre viktige ting, og de gjelder egentlig alle ansatte. I en hektisk hverdag er det viktig å ta med seg de positive tingene som skjer. Omstillinger tar mye tid og energi, og det er lett å grave seg ned i det negative.

- Skaffe seg kompetanse, for å være rustet til å møte fremtiden. Være gode kolleger, og sette pris på hverandre. Når det er tøffe tak, er det viktig at vi har det bra på jobben, sier hun.

Hun tror ikke det er noen spesielle trekk med Amedia som gjør at flere ledere slutter der enn andre steder. Stenbro viser til at det er en bransje med mange «brennende sjeler».

– Folk begynner i media fordi de brenner for noe. De er engasjerte og har det innmari gøy på jobben. Men brennende sjeler kan også brenne litt i begge ender. Noen når et punkt der de ikke tåler mer. Det er lett å jobbe seg i hjel i denne bransjen, sier hun.

Ensomme sjefer

Stenbro tror det kan være ganske ensomt å være leder gjennom tøffe kostnadskutt. De menige kollegene har sine forbund og nettverk, mens lederne er mer alene med sine avgjørelser. I mange lokalaviser er det dessuten enledere.

– Som konsern bør vi bli flinkere til å si at «ingen skal sitte alene», mener Stenbro.

– Men er det bare de tykkhudede og kyniske lederne som sitter igjen etter alle disse nedbemanningene og kostnadskuttene, de som ikke lar seg affisere?

– Jeg føler vel ikke det. Det er et bredt spekter av ledere igjen. Men vi mangler kanskje noen redskaper for å hente inn hverandre etter tøffe tider. Vi har hatt den ene kula som avløser den andre.

– Men dersom man er en barmhjertig samaritan, bør man vel ikke tenke på å bli leder i mediebransjen i disse turbulente tider?

– Det er nettopp samaritanene vi trenger. De brutale kuttmaskinene er de vi trenger minst akkurat nå.

- Jeg tror ikke god endringsledelse skjer gjennom harde kutt og tøffe direktiver. Lederne må se menneskene bak og møte utfordringene med ydmykhet, det er de lederne som lykkes best, tror Stenbro.

  • For ordens skyld: Frilansjournalist Per Ivar Nikolaisen har gjort alle intervjuer og skrevet teksten til denne saken. Medier24s redaktør Gard L. Michalsen, som selv sluttet i Amedia-avisa Finnmarken sommeren 2013, har i all hovedsak stått for research og fakta til saken.

Siden konsernet ble født, har 11 konserndirektører gått fra Amedia

I august 2012 presenterte Kampanje.com det som skulle bli Amedias nye konsernledelse. Snart er bare Are Stokstad igjen av disse - siden den gang har hele 11 konserndirektører og andre sentrale ledere i konsernet sluttet (eller skal slutte):

2012:

  • Desember: Konsernsjef Thor Gjermund Eriksen blir ansatt som kringkastingssjef, og slutter i Amedia bare noen få måneder etter at fusjonen ble gjennomført.

2013:

  • Mai: HR-direktør Mari Rosenvinge Nygaard slutter, for å bli HR-sjef i Røde Kors.
  • Juni: Konserndirektør Tom Helge Rønning slutter, for å bli økonomidirektør ved Sykehuset Telemark.
  • Oktober: Konserndirektør Sigmund Kydland slutter, for å bli sjefredaktør i Tønsbergs Blad.

2014

  • Mai: Gaute Engbakk, konserndirektør for digital utvikling, slutter på dagen - bare noen uker etter at han begynte i jobben. Avgangen begrunnes med at forutsetningene om digitale oppkjøp og utvikling er endret siden Engbakk takket ja til oppgavene. Engbakk går høsten 2014 til ny jobb som administrerende direktør for Gambit H+K i Norge.
  • Juni: Andreas Norvik, konserndirektør for trykk og distribusjon, sier opp og slutter i konsernet.
  • Juli: Eirik Bogsnes, konserndirektør for operasjonelle forbedringer, slutter og blir selvstendig næringsdrivende.
  • Desember: Nina Refseth varsler sin avgang - under ett år etter at hun begynte. Hun går av våren 2015.
  • Desember: Ben Christensen, digitaldirektør for annonsesalg, slutter i Amedia. Han blir senere leder i reklamebyrået Empefire.

2015:

  • Februar: Finansdirektør Glenn Veiby slutter, og går til ny jobb i klesagenturet Blender Agency.
  • Desember: Det blir kjent at Karl Gunnar Opdal, konserndirektør for salg og marked, har sagt opp sin stilling. Han slutter i løpet av 2016. Opdal var tidligere konsernsjef i Edda Media, og er dermed den siste fra gamle Edda som gir seg i konsernledelsen. (Stig Finslo sitter fortsatt som direktør for samfunnskontakt og utgiverspørsmål).

Kilder for denne og understående faktaboks: Amedia.no, Dagens Næringsliv, Kampanje, Journalisten og Medier24.

44 toppledere har sluttet i konsernets 66 mediehus siden september 2012

Mediehusledere (ansvarlig redaktør og/eller administrerende direktør) som har sluttet siden A-pressen og Edda Media ble Amedia høsten 2012:

2012: 5

  • September: Øystein Sørumshagen slutter som redaktør og daglig leder i Bygdeposten, for å bli journalist i Tønsbergs Blad.
  • Oktober: Ansvarlig redaktør og daglig leder Line Holand slutter på dagen i Fremover, etter misillit fra de ansatte.
  • Oktober: Herborg Bergaplass sier opp sin stilling som redaktør og daglig leder i Sande Avis, for å bli journalist i Drammens Tidende.
  • November: Thor Woje kunngjør at han gir seg som sjefredaktør i Romerikes Blad, etter ni år i jobben. Etter en periode som konsernredaktør, går han av med pensjon.
  • Desember: Bård Michalsen slutter som ansvarlig redaktør i Haugesunds Avis, etter åtte måneder i jobben. Han er i dag førstelektor i organisasjon og ledelse ved Høgskolen i Harstad.

2013: 14

  • Februar: Eirik Palm sier opp som ansvarlig redaktør i Finnmark Dagblad. Han blir senere redaktør i Svalbardposten.
  • Februar: Ola Finseth varsler sin avgang med pensjon fra stillingene som direktør i Finnmark Dagblad og Finnmarken.
  • Februar: Kari Karstensen sier opp sin stilling som ansvarlig redaktør i Finnmarken. Hun blir kommunikasjonsrådgiver i Statens Vegvesen. 
  • Mars: Nils Harald Hansen sier opp sin stilling som administrerende direktør i Nordlys og regiondirektør for Amedia i Nord-Norge.
  • Mars: Geir Arne Glad sier opp som ansvarlig redaktør og daglig leder, etter fem år i jobben. Glad begrunner jobben med misnøye med sentralisering og kostnadskutt i konsernet. Han går senere til jobb som kommunikasjonsdirektør i Brønnøysundsregistrene.
  • April: Knut Evensen går av med pensjon fra redaktørjobb i Jarlsberg Avis, etter 12 år i jobben. 
  • April: Geir Arne Bore sier opp sin stilling som sjefredaktør i Drammens Tidende, etter å ha søkt på stillingen som generalsekretær i Norsk Presseforbund. Bore blir senere forretningsutvikler i Conexus, og i 2015 kommunikasjonssjef i Røde Kors.
  • Mai: Siri Zachariassen går av som sjefredaktør i Østlandets Blad.
  • Juni: Håkon Borud gir seg som ansvarlig redaktør i Tønsbergs Blad. Han går til tilsvarende jobb i Drammens Tidende (og senere nyhetsredaktør i Aftenposten) 
  • November: Erling Omvik går av med pensjon fra jobben som sjefredaktør i Fredriksstad Blad.
  • November: John Arne Holmlund sier opp sin stilling som ansvarlig redaktør i Ringsaker Blad, etter noen dager i jobben.
  • November: Pål Eskås slutter som direktør i Romerikes Blad og regiondirektør, for å bli konserndirektør (i Amedia).
  • Desember: Morten Øby sier opp sin stilling som ansvarlig redaktør og daglig leder i Akershus Amtstidende. Øby driver i dag nettavisa Sarpsborg24.no. 
  • Desember: Jan-Eivind Fredly slutter som sjefredaktør og direktør i Lofotposten, for å bli direktør i Nordic Last og Buss.

2014: 14

  • Januar: Kirsti Nielsen varsler at hun går av med pensjon og gir seg som ansvarlig redaktør og direktør i Rana Blad, etter 20 år som leder i avisa.
  • Januar: Håkon Borud slutter som sjefredaktør i Drammens Tidende, for å bli nyhetsredaktør i Aftenposten.
  • Mars: Mette Throndsen Brekke-Hansen slutter som regiondirektør og administrerende direktør i Drammens Tidende.
  • Mars: Eivind Lid sier opp sin stilling som redaktør og daglig leder i Glåmdalen, etter å ha blitt ansatt som leder for Institutt for Journalistikk.
  • Mai: Gard L. Michalsen sier opp sin stilling som ansvarlig redaktør og daglig leder i Finnmarken, etter ti måneder i jobben.
  • Juni: Rolf Røisland går av med pensjon fra Aust Agder Blad, etter 20 år som redaktør og daglig leder og dobbelt så lenge i avisa.
  • Juni: Kari Fremstad Lokrheim sier opp sin stilling som daglig leder i Hadeland, som innfører enledermodell. Hun blir leder i den lokale handelsstandforeninga.
  • Juli: Tonje Sagstuen sier opp som redaktør og direktør i Oppland Arbeiderblad, etter to år i jobben. Dette for å gå til jobb som kommunikasjonsdirektør i Norsk Tipping.
  • August: Etter ønske fra konsernet, går Jan Roaldset av som redaktør og direktør i Sandefjords Blad, og over i stilling som kommentator og samfunnsredaktør.
  • September: Sverre Joakimsen sier opp sin stilling og slutter som ansvarlig redaktør og daglig leder for Finnmarksposten, Finnmark Dagblad og Finnmarken.
  • November: Jan Tore Hamnøy slutter som ansvarlig redaktør og direktør i Haugesunds Avis, etter fem år som direktør og to år som enleder. Han er i dag rådgiver og hodejeger i Hamnøy AS.
  • Desember: Dag Reiersen går av med pensjon fra stillingen som regiondirektør og direktør i Telemarksavisa
  • Desember: Nils Kristian Myhre sier opp som ansvarlig redaktør og direktør i Østlendingen, for å bli kommunikasjonssjef i Eidsiva Energi.
  • Desember: Tore Bollingmo slutter som ansvarlig redaktør for Mediehuset dittOslo, som dels avvikles, og dels selges ut av konsernet.

2015: 11

  • Mars: Tom Martin Kj. Hartviksen gir seg som redaktør og daglig leder i Kragerø Blad Vestmar, for tilsvarende jobb i Østlendingen (også Amedia).
  • Juni: Finn R. Moen går av som redaktør og daglig leder i Eikerbladet.
  • Juni: Nils Kåre Nesvold, redaktør og daglig leder i Arbeidets Rett. Slutter for å bli digitalredaktør i Nea Radio. 
  • Juli: Petter Stocke-Nicolaisen sier opp sin stilling og går på dagen som redaktør og daglig leder i Helgelendingen.
  • Juli: Rune Andreassen slutter som nyhetsredaktør i Lofot-Tidende, som han inntil 2014 var redaktør og daglig leder for. Avisa har vært gjennom en omorganisering med Lofotposten, som senere blir omgjort. Andreassen blir daglig leder for Leknes-kontoret til Nordic Last og Buss.
  • August: Randi Bjørlo gir seg i jobben som redaktør og daglig leder i Avisa Nordhordland, etter 16 år i jobben. Hun blir skrivende journalist det siste året før hun går av med pensjon neste år.
  • Oktober: Administrerende direktør Veslemøy Tvedt Fredriksen sier opp sin stilling i Bergensavisen, for å bli direktør i Adams Matkasse.
  • November: Jon Martin Larsen sier opp sin stilling som redaktør og daglig leder i Akershus Amtstidende, etter 15 måneder i jobben. Han har ingen jobb å gå til, men skal stille til valg som leder for Landsforeningen for lesbisk og homofil frigjøring.
  • November: Torgeir Lortenzen sier opp sin stilling som ansvarlig redaktør og daglig leder i Gengangeren. Han er tydelig på at han gjøre det grunnet uenighet med styreleder om omfang og perspektiv på nye kutt.
  • Desember: Tore Dyrnes varsler at han gir seg som sjefredaktør og direktør i Tidens Krav, etter 25 år i avisa, de sju siste som toppleder. Han har fått tilbud om å fortsette som journalist i avisa.
  • Desember: Ronni Møller Pettersen slutter etter ett år i jobben som regiondirektør og administrerende direktør i Nordlys. Han går til ny jobb som konserndirektør i Sparebank 1 Nord-Norge.

Powered by Labrador CMS