Konsernsjef Are Stokstad i Amedia og styreleder i Carl-Olof og Jenz Hamrins Stiftelse som nå selger Hall Media

Amedia har snakket med Hall Media siden jul. Derfor ønsket Are Stokstad et nytt svensk eventyr

Konsernsjefen avviser heller ikke at de kan komme til å gjøre andre oppkjøp i 2020.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tirsdag morgen ble det klart at Amedia og Bonnier kjøper Sveriges femte største mediekonsern Hall Media gjennom Mittmedia, som de kjøpte sammen i fjor.

Konsernsjef Are Stokstad i Amedia er akkurat nå i Jönköping i Småland i Sverige og møter tillitsvalgte og ledelsen i selskapet som til sammen omsetter for 500 mill. (SEK), eier 18 aviser og har 230 ansatte.

– Hvorfor ville du kjøpe Hall Media?

– Vi har gjort oss noen spennende erfaringer knyttet til MittMedia med de 28 avisene vi kjøpte sammen med Bonnier. Der har det vært en god utvikling til tross for et krevende annonsemarked. Hall Media blir en viktig brikke i det og har en flott samling av aviser som skaper muligheter for konsolideringer i det svenske markedet. Vi har nemlig sett i Norge hvor viktig det er at lokalaviser har en kritisk størrelse, sier Stokstad til Medier24.

Fakta om Hall Media AB

  • 5. største lokale aviskonsern i Sverige
  • Hovedkontor: Jönköping
  • Aviser: 10 abonnementsaviser og 8 gratisaviser
  • Antall abonnenter: 70.000
  • Omsetning:  500  millioner SEK
  • Antall ansatte: 230
  • Eiere: Carl-Olof och Jenz Hamrins Stiftelse
  • Styreleder: Lovisa Hamrin
  • Administrerende direktør: Mats Tidstrand

Prosessen har pågått siden jul

Stokstad sier de har blitt enige med eierne om å ikke røpe salgssummen. Men han kan si at prosessen har gått veldig fort fra de først begynte å snakke sammen like før jul.

– Dette er ikke noe man planlegger for, dette har gått veldig raskt. Vi ble kontaktet og hadde en tidlig en god dialog. Eierne er fjerde generasjons aviseiere og de har en tydelig fortelling på hva de ønsket. 

– Er dere ferdig handlet i Sverige nå eller kommer det flere nyheter i 2020?

– Den som lever får se, smiler han og fortsetter:

– Det er ikke sånn som vi har for vane å kommentere, men jeg kan si at i sum har det skjedd mer i det svenske markedet enn vi så for oss. Når det dukker opp muligheter som passer, så slår man til.

– Hvor mye cash har du liggende til eventuelle andre oppkjøp?

– Vi har nødvendige finansielle muskler om det skulle være behov for det.

– Er det aktuelt for Amedia å se utover Norge og Sverige nå?

– Nei, det er uaktuelt, sier han kontant. 

– Vi vet at Polaris Media har vært interessert her. Hvordan er det å «nok en gang» snappe opp et mediekonsern foran dem?

– Vi går utelukkende etter gode forretningsmuligheter. Men det er bra at det er flere som ønsker å satse på lokalaviser. Så tror jeg vi, gjennom vår struktur med Bonnier og MittMedia, nå er det laget som kan gi svenske lokalaviser og lokalkonsern en mulighet til å komme inn i en robust struktur.

Sliter i Sverige

Konsernsjef Are Stokstad i Amedia trakk det lengste strået om Mittmedia sammen med Bonnier.

– Hva er det som gjør Sverige til et så spennende marked?

– De har mange av de samme publisistiske tradisjonene som oss og vi er nære hverandre geografisk og kulturelt. Så har de også sterke lokale og regionale titler, men de har slitt mer enn oss i Norge når det kommer til både det økonomiske, men også når det gjelder digital vekst.

Flere som kjenner det svenske mediemarkedet forteller at de henger noen år etter Norge. Det kjenner Stokstad seg igjen i.

– Det er ikke mange årene siden vi hadde en tilsvarende situasjon her til lands, så vi har stor tro på at vi skal klare å snu det, så vi kan sikre lokalavisene i et evighetsperspektiv basert på robuste digitale posisjoner. Man har nok en vei å gå i det digitale, men det jobbes godt og antall abonnenter øker.

– Vi vet for eksempel gjennom Polaris at det tar tid å snu Stampen på grunn av et tungt annonsemarked i Sverige. Hvordan er situasjonen for dere?

– Da vi kjøpte MittMedia, lagde vi en forretningsplan med Bonnier om at vi skal være temmelig «på strek» ved utgangen av året i fjor. Vi havner svakt under, men veldig svakt – og det til tross for et annonsefall som er mye større enn vi hadde trodd. Nå har vi lagd et budsjett for 2020 som skal gi et pent overskudd i år. Når vi nå kobler på Hall Media på samme modell, så er det ingen grunn til at vi ikke skal klare å lykkes også der. 

Powered by Labrador CMS