
Ny Amedia-sjef:
Slik skal Anders Opdahl (41) løfte Amedia
41-åringen ønsker tett samarbeid med tillitsvalgte, men holder tyst om konkurransen med Polaris: – La oss sette oss ned og snakke.
Denne artikkelen er over to år gammel.
3. mars i år kunne Medier24 melde at Are Stokstad gir seg som konsernsjef i Amedia og mandag ble det kjent at det er Anders Opdahl som tar over stafettpinnen.
– Jeg er stolt og topp motivert, men jeg har også en del ærefrykt i meg, sier Opdahl til Medier24.
Han har vanvittig respekt for rollen som sin mentor Are Stokstad har bekledd rollen siden 2013 – og kjenner på ansvaret med å både ivareta og utvikle arven videre.
Vil ta en prat med Polaris
Han har inntil nylig bekledd rollen som konserndirektør i Amedia med regionansvar for mediehus, forbrukermarked og produktutvikling. Og for dem som jobber med kjøp og salg av medier, så er det ingen tvil om at Opdahl blir omtalt som en som skjærer gjennom og får det som han vil.
Gjerne i tett konkurranse med Per Axel Koch og Polaris Media. På godt og vondt.
– Det er klokt å konkurrere der man skal og samarbeide der man bør.
– Vi har kilder fra Polaris-systemet som ikke akkurat ønsket deg på topp til sin største konkurrent?
– Jeg vet ikke om jeg skal ta det som en god attest. Men jeg gleder meg til å bli bedre kjent med folkene i Polaris. La oss sette oss ned og snakke sammen, smiler han.
Opdahl har jobbet hele sitt liv i mediebransjen og kjenner industrien inn og ut. Akkurat det er hans største styrke når han nå tar over som konsernsjef, sier han til Medier24.
– Jeg vet hvilke utfordringer journalister, selgere, trykkere og folk som jobber med distribusjon står i, for det er ikke lenge siden jeg selv var en del av det. Kjerneoppgaven er å lage avis sammen vårt fellesskap med alle ansatte, tillitsvalgte og resten av laget i Amedia. Det handler om lagledelse, sier han og legger ydmykt til:
– Jeg tiltrer ikke 10. august som den fullkomne konsernsjefen, men jeg skal utvikle meg og bli den beste utgaven jeg kan bli av meg selv. Det gjør jeg gjennom å lytte til folk og være i øyehøyde med organisasjonen.
– Men samtidig er det mye bråk internt der tillitsvalgte har trukket seg fra styret. Hva mener du om den konflikten?
– Den konflikten har jeg ingen meninger om, for det er forhold som angår styret og de tillitsvalgte. På generelt grunnlag kan jeg si at jeg er opptatt av å ha et godt samarbeid med de tillitsvalgte sentralt og lokalt i Amedia. Jeg har erfaring med at det er lurt å snakke sammen og prøve å forstå hverandre. Så er man kanskje både uenige og enige fra sak til sak, men sånn er det.
Skandinavia neste?
– Hva tenker du om å ta over etter Are Stokstad?
– Han har gjort en fantastisk jobb og jeg har lært utrolig mye av å jobbe sammen med ham. Det har vært både inspirerende og motiverende. Han har et voldsomt engasjement for lokalavisene der ute – og jeg har sett hvor viktig det er å samtidig evne å ha det store bildet foran seg, forteller Opdahl og legger til:
– Samtidig har han evnet å gjøre kloke strategiske valg, enten det er snakk om digitalisering eller posisjonering. Han går inn i historiebøkene som en av de virkelig store konsernsjefene og kommer til å bli husket lenge.
– Nå har Amedia og Polaris konsolidert det meste som finnes av mediehus her i Norge. Hva er planen din videre? Skandinavia?
– Jeg skal ikke svare her og nå på hva som blir det neste kapittelet i Amedia stort, men det jeg kan si er at vi skal bli bedre for hver dag som går – både gjennom små og store grep. Så synes jeg det er klokt å vente med programerklæringen til 10. august, så ring meg heller på høsten, ler han.
Opdahl er tidligere regionredaktør for NRK i Nord-Norge og har bekledd rollen som sjefredaktør i Nordlys og får nå ansvaret for nærmere 650.000 abonnenter og rundt 80 lokale medier.
Han tiltrer rollen 10. august.
Se vår direktesending med Opdahl
Direkte med ny konsernsjef i Amedia, Anders Opdahl.
Posted by Medier24 on Monday, July 6, 2020