Torsdag sprakk nyheten om at Amedia lanserer en splitter ny lokalavis i Oslo.
Avisa Oslo (AO) etableres med rundt 40 medarbeidere og er mer eller mindre satt opp på en drøy måned.
– Oslo er Norges største demokratiske blindsone og da er det både rett og rimelig at vi, som det ledende lokalaviskonsernet i Norge, tar ansvar. Det er både publisistisk og markedsmessig helt riktig for oss, sier konsernsjef Anders Opdahl i Amedia.
Håper å være lønnsom om 2–3 år
Opdahl mener muligheten til å sette opp nettaviser raskt - sier noe om kraften i konsernet:
– Vi har kommet langt i og med at vi har et konsept som vi tror på. Det er nå en slik samhandling og dynamikk internt i virksomheten som gjør at alle drar i samme retning. For oss å både mobilisere lederskap, ansatte og kapasitet her - er utelukkende med et positivt fortegn og noe jeg er ordentlig stolt over.
– Når dere kan hive opp en såpass stor lokalavis på drøyt én måned, hva sier det om planene fremover?
– Vi kommenterer ikke nye etableringer.
– Har dere flere aviser på tegneblokka?
– Nå skal vi i første omgang fokusere på å få Avisa Oslo oppe og stå. Dette er ingen søndagsskole, så det vil ta tid og ressurser å få opp en så grundig avis.
– Utviklingsdirektør Jostein Larsen Østring i Amedia fortalte Medier24 torsdag at målet er å være lønnsomme i løpet av 2-3 år. Er det mulig?
– Jeg håper det, men det er ikke gitt. Når vi etablerer oss, så etablerer vi oss med et langsiktig perspektiv. Avisa kan bli riktig stor om den slår til - og den kan bli noe mindre, men desto viktigere for sitt publikum. Det vil tiden vise, sier Opdahl.
– En haug med nordlendinger etablerer altså en lokalavis i Oslo. Har du avsjekka dette med politisk redaktør Skjalg Fjellheim i Nordlys?
– Hahahahahahahahahahahahaha. Jeg har dessverre ikke det, men det vakre i spørsmålet ditt illustrerer jo det faktum om hvor mangfoldig Amedia er.
– Så du er fortsatt velkommen i Nordlys sine lokaler etter dette?
– Jeg og Skjalg har vært kolleger i både Dagbladet og Nordlys og jeg vet at han er oppriktig glad i journalistikk. Skjalg er kanskje ikke så glad i Oslo, men han er glad i journalistikk, ler Opdahl.
Brådd mot stemmer som kritiserer Oslo
Fjellheim selv svarer til Medier24 at Opdahl i all høyeste grad er velkommen til Nordlys sine lokaler.
Han berømmer at Oslo nå får ny lokalavis.
– Det er fantastisk at det kommer en lokalavis. Det har hovedstaden manglet i en årrekke. Dette er et etterlengtet nyhetstilbud som vil ta pulsen på hverdagslivet i hovedstaden, sier Fjellheim til Medier24.
Han tror AO kan være en stemme for Oslo på en annen måte enn kommentariatet i riksavisene som er basert i hovedstaden, og som skal være en stemme for hele Norge.
Han ser ikke bort fra at han selv havner i hardt ordskifte med den som måtte bli politisk kommentator i AO.
– Jeg regner med at dette vil være en avis som går i krigen for hovedstadens interesser. Det kommer sikkert til å ha en brodd mot stemmer som kritiserer Oslo, meg selv inkludert. Det synes jeg er fint, og det ser jeg frem til! sier Fjellheim.
– Hva tenker du om at det måtte en gjeng nordlendinger til for å lage en ny lokalavis i Oslo?
– Nordlendinger er utrolig gode på lokalaviser. Amedia-konsernet sitter på en unik kompetanse til å bygge sterke og varige relasjoner til lesere og lokalsamfunn, ikke bare i Nord-Norge, men i hele landet, svarer Fjellheim.