Politisk redaktør Skjalg Fjellheim i Nordlys og konsernsjef Anders Opdahl i Amedia.
Politisk redaktør Skjalg Fjellheim i Nordlys og konsernsjef Anders Opdahl i Amedia.

«En haug med nordlendinger» lager lokalavis i Oslo. Og sjefen sjøl innrømmer at han ikke har informert Skjalg Fjellheim

– Skjalg er kanskje ikke så glad i Oslo, men han er glad i journalistikk, ler konsernsjef Anders Opdahl i Amedia.

Publisert

Torsdag sprakk nyheten om at Amedia lanserer en splitter ny lokalavis i Oslo.

Avisa Oslo (AO) etableres med rundt 40 medarbeidere og er mer eller mindre satt opp på en drøy måned.

– Oslo er Norges største demokratiske blindsone og da er det både rett og rimelig at vi, som det ledende lokalaviskonsernet i Norge, tar ansvar. Det er både publisistisk og markedsmessig helt riktig for oss, sier konsernsjef Anders Opdahl i Amedia.

Håper å være lønnsom om 2–3 år

Opdahl mener muligheten til å sette opp nettaviser raskt - sier noe om kraften i konsernet:

– Vi har kommet langt i og med at vi har et konsept som vi tror på. Det er nå en slik samhandling og dynamikk internt i virksomheten som gjør at alle drar i samme retning. For oss å både mobilisere lederskap, ansatte og kapasitet her - er utelukkende med et positivt fortegn og noe jeg er ordentlig stolt over.

– Når dere kan hive opp en såpass stor lokalavis på drøyt én måned, hva sier det om planene fremover?

– Vi kommenterer ikke nye etableringer.

– Har dere flere aviser på tegneblokka?

– Nå skal vi i første omgang fokusere på å få Avisa Oslo oppe og stå. Dette er ingen søndagsskole, så det vil ta tid og ressurser å få opp en så grundig avis.

– Utviklingsdirektør Jostein Larsen Østring i Amedia fortalte Medier24 torsdag at målet er å være lønnsomme i løpet av 2-3 år. Er det mulig?

– Jeg håper det, men det er ikke gitt. Når vi etablerer oss, så etablerer vi oss med et langsiktig perspektiv. Avisa kan bli riktig stor om den slår til - og den kan bli noe mindre, men desto viktigere for sitt publikum. Det vil tiden vise, sier Opdahl.

– En haug med nordlendinger etablerer altså en lokalavis i Oslo. Har du avsjekka dette med politisk redaktør Skjalg Fjellheim i Nordlys?

– Hahahahahahahahahahahahaha. Jeg har dessverre ikke det, men det vakre i spørsmålet ditt illustrerer jo det faktum om hvor mangfoldig Amedia er.

– Så du er fortsatt velkommen i Nordlys sine lokaler etter dette?

– Jeg og Skjalg har vært kolleger i både Dagbladet og Nordlys og jeg vet at han er oppriktig glad i journalistikk. Skjalg er kanskje ikke så glad i Oslo, men han er glad i journalistikk, ler Opdahl.

Brådd mot stemmer som kritiserer Oslo

Fjellheim selv svarer til Medier24 at Opdahl i all høyeste grad er velkommen til Nordlys sine lokaler.

Han berømmer at Oslo nå får ny lokalavis.

– Det er fantastisk at det kommer en lokalavis. Det har hovedstaden manglet i en årrekke. Dette er et etterlengtet nyhetstilbud som vil ta pulsen på hverdagslivet i hovedstaden, sier Fjellheim til Medier24.

Han tror AO kan være en stemme for Oslo på en annen måte enn kommentariatet i riksavisene som er basert i hovedstaden, og som skal være en stemme for hele Norge. 

Han ser ikke bort fra at han selv havner i hardt ordskifte med den som måtte bli politisk kommentator i AO.

– Jeg regner med at dette vil være en avis som går i krigen for hovedstadens interesser. Det kommer sikkert til å ha en brodd mot stemmer som kritiserer Oslo, meg selv inkludert. Det synes jeg er fint, og det ser jeg frem til! sier Fjellheim.

– Hva tenker du om at det måtte en gjeng nordlendinger til for å lage en ny lokalavis i Oslo?

Skjalg Fjellheim, politisk redaktør Nordlys.
Skjalg Fjellheim, politisk redaktør Nordlys.

– Nordlendinger er utrolig gode på lokalaviser. Amedia-konsernet sitter på en unik kompetanse til å bygge sterke og varige relasjoner til lesere og lokalsamfunn, ikke bare i Nord-Norge, men i hele landet, svarer Fjellheim.

Powered by Labrador CMS