Konsernsjef i Amedia, Anders Møller Opdahl

Amedia-vekst i 2021 - økte omsetning med nær 500 mill

Omsatte for over fire milliarder i 2021.

Publisert Sist oppdatert

Mandag presenterte Amedia årsrapporten for 2021.

– I 2021 endte Amedia med et solid brutto driftsresultat på 624 millioner kroner. Oppsummert oppnådde vi sterk digital vekst både i abonnements- og annonseinntektene, sier konsernsjef Anders Møller Opdahl.

Amedias omsatte i 2021 for 4,1 milliarder kroner, opp 467 millioner kroner fra 2020. Brutto driftsresultat (EBITDA) endte på 624 millioner kroner, 89 millioner kroner bedre enn i 2020. Resultat før skatt ble 492 millioner kroner, en forbedring på 117 millioner kroner fra 2020.

– Når krisen rammer har vi behov for å vite. Kort sagt: vi trenger journalistikken. Hovedårsaken til vårt solide resultat er den sterke digitale veksten. Nesten 6 av 10 abonnenter er nå heldigitale, og vi har rekordhøye brukerinntekter, sier Opdahl.

Farten i digitaliseringen av Amedia fortsatte. Amedias medier hadde ved utgangen av 2021 til sammen 723 000 abonnenter, 46 000 flere enn ved inngangen til året. Antall heldigitale abonnenter økte med 14 prosent, til 416 000.

– I løpet av 2021 kom vi et betydelig stykke videre på reisen mot å bli et ledende digitalt konsernfellesskap. Totalabonnementet vårt +Alt hadde ved utgangen av 2021 passert 160 000 abonnenter og har tatt rollen som Norges viktigste plattform for lokale nyheter som binder hele landet vårt tettere sammen, fortsetter Opdahl.

Annonseinntektene i sammenlignbare aviser økte med 10,1 prosent drevet av vekst i digitale annonseinntekter på 26,6 prosent. Annonseringen i papiravisene ble redusert med 3,8 prosent.

– Annonsemarkedet var også i 2021 til dels påvirket av korona-pandemien, men hentet seg likevel inn etter et svært krevende 2020. Papirfallet fortsatte som ventet. Samtidig ser vi resultater av vår investering i digital annonsering gjennomgod vekst i innholdsmarkedsføring og målgruppesalg.Nye strategiske posisjoner og partnerskapAmedia-familien fortsatte i 2021 å vokse gjennom nye strategiske posisjoner og partnerskap.

Powered by Labrador CMS