Anders Opdahl blir Amedias nye konsernsjef. Han ønskes lykke til i jobben av fem toppsjefer i store norske mediekonsern.

Dette sier topplederne om den nye Amedia-sjefen: – Vi må snakke sammen

Amedias ansettelse av Anders Opdahl som ny konsernsjef tas varmt imot av sjefene i noen av Norges største mediebedrifter.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Lederjobben som venter 41 år gamle Opdahl er en av landets mest prestisjetunge innenfor mediebransjen.

Han tar over et enormt konsern som i sin helhet består av nesten 80 forskjellige mediehus. Reaksjonene har strømmet inn etter at ansettelsen ble offentliggjort denne uka.

Konkurrenten vil samarbeide

Polaris-konsernsjef Per Axel Koch forteller at han var raskt ute med å gratulere Opdahl med jobben på SMS  da nyheten om ansettelsen ble gjort kjent.

– Det er en ny og viktig stilling. Han er en flink mediemann som jeg har jobbet litt, men ikke mye med i forskjellige sammenhenger, sier han til Medier24 og fortsetter:

– Han har vært viktig for Amedia som leder for Nordlys. Gjennom det har iTromsø fått en god relasjon med dem, sier han til Medier24. 

– Hva tror du blir den største utfordringen for Opdahl i den nye jobben?

– I alle selskaper av denne typen, står den digitale forvandlingen i mediehusene i fokus. Der har Amedia kommet langt, og blitt veldig gode. Vi er blitt inspirert av dem, og selv også blitt gode.

Som både Schibsted og TV 2, ønsker også Polaris å undersøke mulighetene for et samarbeid mellom dem og Amedia.

– Jeg håper vi får satt oss ned og snakket sammen. De siste årene har vi vært i hard konkurranse på en del områder, men jeg tror generelt sett at vi kan gjøre hverandre bedre gjennom å samarbeide, sier han.

 

Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media. Her fra sitt kontor i Trondheim.

– Fortsatt sterke følelser for Amedia

Blant dem som står i kø for å gratulere Opdahl, er kringkastingssjef og tidligere Amedia-topp Thor Gjermund Eriksen. 

– Det er en fantastisk jobb, som blir morsom, krevende og veldig viktig. Anders kommer til å gi alt han har av energi, engasjement og innsats og forståelse for oppgaven. Og det er ikke lite, slik jeg kjenner ham, sier Eriksen til Medier24.

Han sier også at lokalavisene spiller en viktig rolle og at han fortsatt har sterke følelser for Amedia. 

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen.

– Ingenting vil glede meg mer enn at Anders og Amedia, under hans ledelse, lykkes strategisk og forretningsmessig, forteller kringkastingssjefen og legger til at han ønsker Opdahl lykke til.

TV 2-sjef Olav T.Sandnes.

 

 

– Kjenner produktet til fingerspissene

Kristin Skogen Lund, konsernsjef i Schibsted.

Administrerende direktør og sjefredaktør Olav T. Sandnes i TV 2 ønsker Opdahl lykke til med den viktige oppgaven.

– Jeg synes det er spennende at de har gått for en intern kandidat som kjenner Amedia inn- og ut. Noe av det aller viktigste med mediemangfoldet vårt er lokalavisene, som også er kraftig utfordret. Derfor er det fint å vite at de får en sjef som kjenner produktet til fingerspissene, sier Sandnes og fortsetter:

– Jeg tror han kommer til å få en utrolig spennende og meningsfull oppgave i å sørge for at Amedia opprettholder kraften på forretningsutviklingen, innovasjonen og ikke minst den gode journalistikken.

– Hvordan kan Amedia og TV 2 samarbeide fremover?

– Mediekonsernene i Norge samarbeider allerede på flere ting - og vi har blant annet diskutert annonseteknologi. Jeg er helt sikker på at vi kan finne fellesnevnere som vil gagne både TV 2 og Amedia på en rekke områder, sier Sandnes.

Schibsteds konsernsjef Kristin Skogen Lund sier at til Medier24 at også de ser på Amedia som en viktig samarbeidspartner.

Hun håper det fortsetter slik, også med Opdahl i sjefsstolen i konsernet.

Konsernsjef i NHST, Hege Yli Melhus Ask, her under Medienettverkets høstmøte 2019.

– Det er bare å gratulere Opdahl med en stor og viktig jobb. Vi i Schibsted ser fram til å  fortsette et godt samarbeid på flere områder framover.

  

Skal se på samarbeidsmuligheter i høst

Også konsernsjef i NHST, Hege Yli Melhus Ask kommer med lykkeønskninger til Opdahl.

– Jeg kjenner ikke Opdahl personlig, men jeg har hørt mye positiv omtale av ham og er imponert over hva Amedia har fått til de siste årene under Are Stokstads ledelse, og også nå under Opdahl, sier hun til Medier24 og legger til:

– Jeg ønsker ham lykke til med de spennende oppgavene.

– Kan det være aktuelt for dere å inngå et samarbeid med Amedia?

– Vi er alltid åpne for å ha en dialog med ulike aktører i mediebransjen for å se om det kan være potensiale der. Vi skal ta en kaffe sommeren over for å snakke om mulighetene. 

Melhus Ask forteller også om hva hun tror den største utfordringen som venter Opdahl i toppjobben hos Amedia blir.

– Jeg tror utfordringen hos Amedia er veldig lik den hos de øvrige mediekonsernene i Norge.  Det handler om å sikre inntektsvekst  i en periode der mesteparten av reklameinntektene er under press, sier hun.

Til slutt deler hun ut litt skryt til det konkurrerende mediekonsernet.

– Etter det jeg har hørt er de flinke til å få abonnentstallene til å vokse.

Powered by Labrador CMS