Amedia-konsernsjef Anders Opdahl, NHST-sjef Hege Yli Melhus Ask og Kristin Skogen Lund, konsernsjef i Schibsted.
Amedia-konsernsjef Anders Opdahl, NHST-sjef Hege Yli Melhus Ask og Kristin Skogen Lund, konsernsjef i Schibsted.

Medietoppene vil jobbe sammen i fremtiden: – Må finne områder å samarbeide på

Samarbeid blant konsernene var blant temaene medietoppene diskuterte da Mediebedriftenes Landsforening (MBL) inviterte til digital årskonferanse.

Publisert

Det var Schibsteds konsernsjef Kristin Skogen Lund, TV 2s organisasjons- og kommunikasjonssjef Sarah Willand, Amedia-konsernsjef Anders Opdahl og NHST-sjef Hege Yli Melhus Ask som møttes til topplederkonferanse.

Et sentralt tema i debatten dreide seg om mulige samarbeid mellom de store aktørene i mediebransjen.

– Vi må finne områder å samarbeide på når det gjelder infrastruktur. Så skal vi samtidig forsette å kjempe med nebb og klør om journalistikken, og sikkert også deler av produktutviklingen, sa Schibsted-direktør Kristin Skogen Lund.

 

– Må holde kostnadene på et fornuftig nivå

konsernsjef Anders Opdahl i Amedia.
konsernsjef Anders Opdahl i Amedia.

Også den ferske Amedia-konsernsjefen  Anders Opdahl var opptatt av å understreke viktigheten av at mediekonsernene samarbeider i tiden fremover. 

– For å si det på en annen måte, skal vi konkurrere om kundenes oppmerksomhet og investeringsevne, og for å få det til må kostnadene holdes på et fornuftig nivå, og derfor er det helt åpenbart at man bør se nærmere på mulige samsynergier.

Samtidig la Opdahl også til:

– Får man til det, kan man også samarbeide om andre ting på et høyere nivå, som gjør oss i stand til å ta flere grep for å glede leserne, og bygger opp tillit og resultater. 

Den pågående koronakrisen ble også naturligvis et tema under dagens digitale årskonferanse. 

– Det som har imponert meg mest i løpet av denne perioden er den umiddelbare omstillingen som for å sikre bærekrafen underveis har skjedd i alle lag av virksomheten, og at vi har sett at trykkeri og distribusjon fungerer i en umiddelbar krise, sa Amedia-sjef Opdahl.

– Veldig imponert 

Samtidig skrøt topplederne av det redaksjonelle produktet som mediene har presentert i koronakrisen. 

– Jeg er veldig imponert over hvordan redaksjonene evnet å lage avis hjemmefra umiddelbart. Det hadde jeg egentlig ikke forventet, men det klokeste vi i ledelsen gjorde, var at vi prøvde å  kommunisere ærlig, tydelig og ofte med lederne og medarbeiderne våre, sa NHST-sjef Hege Yli Melhus Ask. 

Og legger til:

–De fikk også vite hva som skjedde underveis, og det skapte ro. Først fokuserte vi på krisehåndtering, og så har vi holdt fokus på å beholde en god mental helse hos oss.

Melhus Ask fikk raskt støtte av sin kollega Opdahl.  

– Folk har fått de gode leseropplevelsene sine i varetatt, og de redaksjonelle medarbeiderne har klart å fokusere på arbeidsoppgavene sine og å levere bra. Og så er det også gledelig for oss å få bekreftet hvor viktige mediene våre er, sa han. 

 

Hyller Ebay-oppkjøp

Koronapandemien har medført store økonomiske konsekvenser for hele mediebransjen. 

Konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted. 
Konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted. 

Likevel valgte Schibsted-eide Adevinta å kjøpe opp Ebays rubrikksatsing for hele 90 milliarder kroner, tidligere i sommer.

Schibsted-sjef Skogen Lund beskriver avgjørelsen som «noe av det lureste» konsernet har gjort.

– Det er et resultat av en strategi over 20 år, fra da vi kjøpte opp Finn.no og slapp det fri fra Aftenposten. Så har vi bygget sten på sten med internasjonale rubrikkplattformer, før dette igjen på frigjort i Adevinta, og slik fikk det fritt spillerom, sier hun. 

Powered by Labrador CMS