Konsernsjef Anders Opdahl i Amedia kan ta juleferie med et svensk smil om munnen.
Konsernsjef Anders Opdahl i Amedia kan ta juleferie med et svensk smil om munnen.

Amedia med gigant­avtale i Sverige - kjøper seg inn i 55 aviser

– Det vil gjensidig styrke både konkurransekraften til lokalavisene og lokaldemokratiet, sier konsernsjef Anders Opdahl

Publisert Sist oppdatert

Amedia formaliserer nok et strategisk partnerskap i Sverige, og har inngått en intensjonsavtale med Bonnier News Local og Gota Media, opplyser konsernet.

Avtalen ble signert tidligere i år, men denne uken ble den formalisert.

Amedia eier 20 prosent av Bonnier News Local, men får nå en større hånd på avis-rattet i Sverige med 55 svenske aviser i potten.

– Samarbeid og partnerskap i avismarkedet er viktig for å opprettholde et mangfold av lokalaviser i hele Skandinavia, og vi gleder oss over formaliseringen av nok et partnerskap i Sverige. Det vil gjensidig styrke både konkurransekraften til lokalavisene og lokaldemokratiet i de geografiske posisjonene, sier Amedias konsernsjef Anders Opdahl.

De tre selskapene ønsker å «øke redaktørstyrte mediers konkurransekraft i møte med den digitale transformasjonen av medieøkonomien», samt å «styrke muligheten til å investere i god lokaljournalistikk».

– Nå ser vi fram til å komme i gang på alvor med det strategiske partnerskapet med Bonnier og Amedia. Vi deler grunnsyn på vårt publisistiske oppdrag. Sammen kan vi skape gode forutsetninger for å utvikle den lokale journalistikken gjennom felles investeringer i teknologi og kompetanse, sier administrerende direktør Boine Gepertz i Gota Media.

Partene hevder den nye avtalen vil et bedre tilbud til både lesere og annonsører.

– Jeg er overbevist om at dette vil styrke begge selskapene. Sammen med Gota Media ser jeg fram til å skape bedre løsninger for våre lesere, annonsører og medarbeidere. Fordi god lokaljournalistikk bidrar til et demokratisk, stabilt og inkluderende samfunn, sier administrerende direktør Anders Eriksson i Bonnier News.

Bonnier News Local hadde i fjor en omsetning på 3 milliarder svenske kroner, mens Gota Media omsatte for 1 milliard svenske kroner.

Den nye avtalen forutsetter godkjenning fra det svenske Konkurrensverket, opplyser Amedia.

Powered by Labrador CMS