Amedias konsernsjef Anders Opdahl. TV 2-sjef Olav T. Sandnes, Siv Juvik Tveitnes i Schibsted Media Group og Jærradioens leder Anders Sommerfeldt Skretting deltok alle i Medietilsynets debatt om økonomi.Erik Waatland / Ole Alexander Saue / Jan Magnus Weiberg Aurdal / Eira Lie Jor.
Medietoppene om korona-effekten på økonomien: – Vi har en stor jobb foran oss
Koronakrisens effekt på medienes økonomi sto i fokus da Medietilsynet inviterte til debatt fredag.
Utfordringene som vil prege de norske mediehusene økonomisk i årene fremover, ble et tema da Medietilsynet inviterte til digital paneldebatt fredag formiddag.
Blant annet viste rapporten viste at to av ti annonsekroner har forsvunnet i perioden, sammenlignet med tall 2019.
Direktør i Schibsted News Media, Siv Juvik Tveitnes er optimistisk med tanke på den nære fremtiden.
– Jeg er optimistisk på kort- og mellomlang sikt. Det at vi har en større andel av brukerinntekter, som er mer forutsigbare inntekter gir oss en høy innovasjonskraft, som er bra. Vi satser, og det gjør flere medier også, sier Tveitnes.
De inviterte i panelet var også samstemte om at den digitale utviklingen har skutt fart i mediene som følge av korona.
Denne er nødt til å fortsette, pekte Tveitnes på.
– Fortsatt skal store inntekter digitaliseres, og det å skape digital inntektsvekst er den viktigste jobben vi gjør som medier, sier hun.
– Klarer vi å opprettholde farten vi har nå, kan vi være optimistiske, men jobben er på ingen måte gjort, og vi har en stor jobb foran oss, sier Tveitnes.
TV 2-sjefen: – Dette blir mest krevende
I tillegg til Juvik Tveitnes, var også Amedias konsernsjef Anders Opdahl, TV 2s administrerende direktør Olav T. Sandnes og Jærradios Aslak Sommerfeldt Skreting invitert til debatten.
– Jeg tror det mest krevende for mediene i tiden fremover handler om å sikre finansiering av journalistikken, og av norsk innhold, sier Sandnes.
Og legger til:
– Det er ingen tvil om at det finnes utrolig mange gode redaksjonelle krefter der ute, med sterk innovasjonskraft. Det er veldig mange positive krefter der ute som jobber godt, men vi er en del av en stor global endring, og det må vi ta innover oss.
I tillegg sa Sandnes at han ønsker seg mer støtte til innovasjon, for å hjelpe mediene gjennom den store endringen de nå går gjennom.
Han minnet også om:
– På sikt kommer megatrendene til å utfordre, det som vi kanskje litt pompøst kan si er den demokratiske infrastrukturen. Den offentlige samtalen, og det at borgerne er opplyste og kan delta aktivt i et demokrati, er utrolig viktig.
– Det kommer ikke av seg selv, og derfor er det viktig at samspillet mellom gode støtteordninger og medienes egen jobb, foregår på en god måte, sier Sandnes.
– Vi må vokse mer digitalt
Amedias konsernsjef, Anders Opdahl, sa seg enig i Sandnes tanker om fremtiden.
– Størrelsen på økonomien er det som blir det mest interessante og spennende, sier Opdahl.
Samtidig understreket han at Amedia er i en god posisjon i dag.
– Nå har vi en god utvikling og ligger foran planene vi har med tanke på å sikre posisjonene vi ønsker å sikre oss de neste årene, men det er ingen tvil om at det også er vesentlige usikkerhetsmomenter her, sier Opdahl.
Blant annet pekte han på at Amedia fremdeles er tungt involvert i de analoge papirmediene.
– Etter hvert som volumene blir mindre her, blir dette mer og mer krevende for oss å håndtere, og det er en stor utfordring for oss. Vi må vokse mer digitalt, sier Opdahl, og pekte på evnen til å mestre omstillingen som en avgjørende faktor.
– Lokalt innhold er en kjempefordel
Prosentvis har de lokale radiostasjonene tapt mest under koronakrisen.
Aslak Sommerfeldt Skretting er leder for Jærradiogruppen og styreleder for Norsk Lokalradioforbund.
En av de største utfordringene for lokalradiokanalene handler om å få inn større annonseinntekter, mener han.
– På veldig kort sikt handler det om å opprettholde lokale annonseinntekter i et veldig tungt marked, sier Skretting.
Han peker samtidig på at innføringen av DAB for de nasjonale kanalene har økt konkurransen tøffere.
– Lokalradioen har gått fra å være én av kanskje åtte tilgjengelige kanaler i en region til å bli én av 50-60. Den mer fragmenterte lyttingen er en stor strukturell utfordring med tanke på opprettholde lytterandelen, sier han.
Derfor blir det desto viktigere for radiokanalene å levere godt lokalt innhold, mener Skretting.
– Det lokale innholdet vårt er en kjempefordel. Det er det vi lever for. De siste årene har ført til bedre innhold, sier Skretting, og pekte samtidig på at det jobbes med forskjellige nyvinninger hos kanalene.