De rødgrønne vil bremse de store mediekonsernene

Arbeiderpartiet ønsker å gjeninnføre et øvre tak på hvor mye et konsern kan eie av avismarkedet. Konsernsjef i Amedia, Anders Opdahl, er uenig.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

De rødgrønne partiene på Stortinget ønsker å gjeninnføre maksgrensen for hvor mye et mediekonsern kan eie av det nasjonale avismarkedet.

Det skriver Klassekampen tirsdag.

– Konkurranseloven skal regulere økonomiske forhold og sørge for at ingen får monopol på varer eller tjenester og dermed kan ta overpris. Mediemangfold handler derimot om grunnleggende samfunnsverdier som ytringsfrihet og vilkårene for en åpen og fri samfunnsdebatt, sier Trond Giske (AP) til avisen.

Han ønsker å få tilbake det øvre taket som eksisterte i medieeierskapsloven som ble opphevet av Solberg-regjeringen i 2016.

Den gang lå grensen på 33 prosent.

I en undersøkelse som Medietilsynet la fram før jul, kontrollerer Schibsted, Amedia og Polaris Media 71 prosent av det samlede avisopplaget i Norge.

Amedia, som nylig kjøpte opp Bærum Budstikka, eier 27,5 prosent. Schibsted eier 29,4 prosent.

Både Senterpartiet og SV sier at de vil støtte Arbeiderpartiet i å bremse utviklingen.

Konsernsjef i Amedia, Anders Opdahl, mener forslaget fra de rødgrønne gir liten mening. Han påpeker at aktørene i mediebransjen konkurrerer på tvers av alle formater.

– Aviser og kringkastere opererer i det samme markedet og konkurrerer om oppmerksomheten og tida til de samme leserne og seerne. I lys av dette gir det lite mening å bruke opplag fra avissektoren som regulatorisk mekanisme, sier Opdahl til Klassekampen.

Konsernsjef Anders Opdahl i Amedia.
Powered by Labrador CMS